Gå til innhold

[Løst]Trenger utstyr for å borre opp hjemmelagde printkort


Anbefalte innlegg

Ser etter en god løsning for å borre opp hjemmelagede kretskort.

Har blant annet sett på variodrill men synes den er litt i dyreste laget (ca. 14.000,-) for hobby bruk.

 

Hvis jeg husker riktig er det en fordel med en borremaskin som går med ca. 20.000 rpm, og tenkte da på dremelen som jeg har liggende.

Fant ut det finnes et stativ til dremel; Dremel Workstation (220)

 

dremel.jpg

 

Er dog meget skeptisk til denne løsningen, tror ikke kvaliteten er så god at den ikke beveger seg sideveis under borring. Noen som har erfaringer med denne? Prisen er jo lav, ca. 559,- (elefun.no).

 

Annen mulighet er en litt mer robust utgave; DM410 Dremel Drilling Station.

 

dremel2.jpg

 

Denne ligger på 3147,- hos Krepro.no, sannsynligvis med dremel maskin.

 

Noen som har bedre forslag til løsninger som kan benyttes?

Noen 1000 lapper kan jeg sikkert avse hvis jeg finner et godt produkt...

(Har ikke tilgang til å låne utstyr eller få andre til å borre for meg, og liker å kunne gjøre slikt selv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger vel ikke å betale tusenlapper for dette. det er jo bare og kjøpe det billigste man kommer over (det er jo ikke akkurat store krefter som skal til). Problemet med at borret "vandrer" fra der du vil borre vil du ha uansett hvor dyr og stabil maskin du kjøper men dette kan lett løses med å lage et "hakk" der hvor du vil ha hullet som borret kan tracke seg inn i med en kjørner

 

Så du trenger bare og kjøpe et borremaskinstativ og en kjørner (automatkjørner trenger du ikke hammer til heller) f.eks:

http://www.biltema.no/

- borremaskinstativ til 139 kr art. nr. 16-708

- automatkjørner til 39,90 kr art. nr. 19-975

 

 

evt. kan du kjøpe en komplett og stabil søyleborrmaskin med motor, spindel, fot og allt for 695 kr på jula. art. nr 254-015

http://jula.no/varehus.asp

Denne er jo praktisk til hvis du også skal borre hull i metall, ol. hvor du trenger en litt stabil maskin, men som sagt er det unødvendig med en slik maskin for å bare borre noen hull i et kretskort.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Lagde endel støyfilter i 1999/2000, og lærte fort at selv små kretser har mange hull.

Husker også at det er tidskrevende å borre disse kortene.

Begynnte med en drill uten stativ og fikk deretter lånt et stativ til drillen, men dette stativet var altfor rikklete/slarkete så fikk ødelagt endel bor og noen printplater.

 

Var så heldig at jeg fikk låne labratoriet til skolen jeg gikk på, og de hadde en variodrill som ble flittig brukt.

Denne borrer fra undersiden og det er meget enkelt å få borret riktig da begge hendene kan brukes til å holde/styre kretskortet mens man borrer. Når det borres fra undersiden er det også mye lettere å sikte inn hullene da borret ikke er i veien. Med denne gikk det minst 4 ganger så raskt å borre et kort.

 

Bakdelen med vanlig drill, hvis jeg husker riktig, var at borret av og til ødela banene på kretskortet under borring, og har man borret 120 hull, er det kjedelig å kaste kortet og begynne på nytt.

Mener det er derfor hastigheten på borret bør være høy.

 

Er derfor ute etter en god løsning til en fornuftig pris.

 

 

Er riktig som du sier, det er ikke krefter som er viktig, men nøyaktighet er veldig viktig.

Og er det hjelpemiddler for å sikte inn hullene som skal bores, er jobben mye lettere og kjekkere.

 

 

Edit:

Så du trenger bare og kjøpe et borremaskinstativ og en kjørner (automatkjørner trenger du ikke hammer til heller) f.eks:

http://www.biltema.no/

- borremaskinstativ til 139 kr art. nr. 16-708

- automatkjørner til 39,90 kr art. nr. 19-975

 

Har sett litt etter et slikt stativ for vanlig borring i aluminiumsplater, og skal innom biltema for å se på denne i dag. Takker for tipset!

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Akuratt gått elektro og vi kjøpte et par nye elektronikk borr i klassen fra Elfa, kan se om jeg finner den om ikke for dyr :p

 

Hadde vært kjekt hvis du hadde tatt deg bryderiet med å finne denne.

Ble nysgjerrig på hvilken løsning klassen din gikk for.

Lenke til kommentar

Prøvde og leite litt på nettsiden dems men hadde ikke nok tid til og finne fram. Hvert fall så hadde vi et stativ med bor. Faktisk noe av det bedre jeg har vært borti for selv om jeg ikke lagde merke "hull" først så borra boret seg fint ned uten og skli til siden. Selve stativet var ganske tungt også. Men legger ut om jeg finner denne, om den ikke er dyrere en jeg trodde da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fant ut det finnes et stativ til dremel; Dremel Workstation (220)

 

Er dog meget skeptisk til denne løsningen, tror ikke kvaliteten er så god at den ikke beveger seg sideveis under borring. Noen som har erfaringer med denne? Prisen er jo lav, ca. 559,- (elefun.no).

 

Ser du allerede har handlet mer avansert maskin, men stativet er nok godt nok. Problemet med at boret vandrer er stort sett aldri fordi stativet er for dårlig (da er det i såfall skikkelig elendig), men fordi selve boret bøyer seg -i kretskortsammenheng er det vel oftest snakk om 0,7-1,0 mm hull, så vidt jeg vet, dvs veldig tynne bor som er lett å bøye/brekke... Kortest mulig utstikk fra chucken, samt tilstrekkelig sentermarkering, er ett hett tips!

Lenke til kommentar

Boring i kretskort er noe herk. 30k RPM og mindre enn en millimeter bor er dømt til 'flagrende borbiter'.

 

For å få noenlunde god sentrering av boren er det viktig med en god collet. Et tegn på kvalitet er at begrensningen på størrelsesområdet til colleten er lavt, mindre enn 1 mm er bra. Ikke bruk chuck!!

 

Kjøp bor med tykk aksling. 1/8 aksling til alle størrelsene gjør at du bare trenger 1 collet.

 

Bor er dyrt. Thinker & Think (her) er rimelig på pris, men det finnes sikkert andre også. Clas hadde tidligere OK bor i noen størrelser, men de er borte nå.

 

G'Luck!

Å... Vernebriller. Selv om det er plagsomt. Støvmaske er også greit, glassfiberstøv i lunger er noe herk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ser du allerede har handlet mer avansert maskin, men stativet er nok godt nok. Problemet med at boret vandrer er stort sett aldri fordi stativet er for dårlig (da er det i såfall skikkelig elendig), men fordi selve boret bøyer seg -i kretskortsammenheng er det vel oftest snakk om 0,7-1,0 mm hull, så vidt jeg vet, dvs veldig tynne bor som er lett å bøye/brekke... Kortest mulig utstikk fra chucken, samt tilstrekkelig sentermarkering, er ett hett tips!

 

Har ikke brukt mange stativ for boremaskiner, men har erfart at boremaskinen kan flyttes litt sideveis mens den står i stativet (rikklete, litt slakk). Kan ha vært uheldig med utstyret jeg har prøvd.

Selve boret vandrer kun hvis det brukes for mye kraft.

 

 

Kjøpte dremelstativet av ren nysgjerrighet og selv om dette er mest plast, synes jeg det er et godt stativ. Kan anbefales dersom noen trenger et slikt.

Kjøpte også biltema stativet, men har ikke fått testet dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...