Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Merkelige ting hender ved innsovningsfasen


Golaz

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kommer hit av nysgjerrighet for å finne ut om andre opplever/har opplevd de samme tingene som hender meg når jeg har lagt meg til å sove om kveldene og er ved til å falle i søvn.

 

Så og si hver kveld når jeg er i ferd med å sovne vekkes jeg ofte brått av kraftige lyder. Enten dør som smelles hardt igjen, pistolskudd, dunking i vegg/tak.

 

I begynnelsen trodde jeg disse lydene kom fra omgivelsene rundt meg, enten at huseier kom hjem og lukket døra, eller trampet i gulvet. Men dette har pågått såpass lenge, jeg er nesten skråsikker på at disse lydene kommer/eller blir til inne hodet mitt.

 

Noen andre som har hatt det slik? Det begynner å bli til et bryderi og skulle gjerne blitt kvitt det.

 

 

Jeg har merket en annen snodig ting som hendte ved en tilfeldighet en kveld når jeg la meg til å sove.

Det blir vanskelig å forklare, men jeg lå på siden og holdt pusten et øyeblikk og tok deretter et nytt åndedrag, holdt pusten bittelitt igjen i tillegg til å fokusere på nederste del av mageregion (høyre side). Dette utløste en slags bølge som svaiet gjennom hele kroppen min, frem og tilbake. En utrolig behagelig følelse som gir følelsen av å ligge i havet på en luftmadrass.

 

Dette kan jeg få til hver gang jeg legger meg nå.

 

Noen andre som har opplevd dette også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du høres akkurat ut som meg du, tenker ALT for mye på alt og ingenting når man har lagt seg. Alt er nokk bare i hodet ditt, og kommer av at du bare ikke klarer å slappe av.

 

Prøv å tenk på fine ting, ting som ikke bekymrer deg eller noe. å bare tenk på det til du sovner, det jeg som oftest må gjøre.

 

mitt problem derimot dreier seg alltid om ekle ting som jeg har sett på film og diverse ting som bare sniker seg innpå meg hver gang jeg skal sove. jeg er en voksen mann, men klarer ikke la være. Men vi er vel alle rare på vår egen måte ;)

Lenke til kommentar

Kan bare svare på førstnevnte fenomen. Slik jeg har hørt, er det vanlig at ting skjer rett før man sovner. Jeg for min del hører ikke lyder, men ser glimt av en drøm, der jeg kanskje faller, eller blir angrepet etc. Dette gjør at jeg skvetter noe innihelv.. før jeg endelig sovner. Kompisene mine har mer eller mindre samme erfaring..

 

Er nok veldig naturlig, men hvorfor det er sånn, aner jeg ikke..

Lenke til kommentar

det kalles søvnparalyse å er ganske utbredt :) de fleste vil oppleve dette en eller flere ganger . Noen har bare lyd , mens andre har visuelle filmer /biilder. Faktisk har noen også visuelle filmer med lyd. Lydene kan være så mangt. men etter som jeg leser er det pistolskudd, metallstøy , stemmer og rop som folk opplever.

 

Selv har jeg alle 3 . både lyd , det visuelle og begge samtidlig. alt fra støy, skudd ,rop , stemmer osv. Vet ikke hvor mange ganger jeg har snublet ned samme trappen under søvnparalyse for å så brått våkne :)

 

Edit :

 

søk på hypnogogic hallucinations for den som vil vite mer

Endret av Magnolian
Lenke til kommentar

Kroppen min har også noen rare ritualer den liker å utføre før den sovner inn. Merker ofte (spesielt hvis jeg ligger på sofaen og pendler mellom drømmeland og virkeligheten) at kroppen begynner med kraftige og helt ukontrollerte rykninger. Dette skjer akkurat i overgangen mellom våken tilstand, og søvn. Andre ganger opplever jeg å skvette helt jævlig, og våkne med en puls på et par tusen.

Lenke til kommentar

hehe..jeg hadde en annen lyd også, hørte plutselig ei flue som summet rundt i rommet og smatt inn i øret mitt.

 

Jeg våkna brått og gravde etter flua, men selvfølgelig ingen flue der hehe.

 

Takker for responsen så langt :)

Endret av Molossus
Lenke til kommentar

Fenomenet heter hypnagogia

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

 

Det er fasen mellom full sovn og vakenhet, da hjernen kan gi hallusinasjoner i alle 5 sanser.

Det er absolutt ikke noe farlig men jeg tror ikke man kan gjore sa mye med det.

Kanskje du burde lese mere om det a prove a slappe mer av da du skal sove.

Og legge seg litt senere da du er skikkelig trott, sa kanskje du faller i sovn f0r du far tid til a ligge a tenke sa mye pa det..

Lenke til kommentar

Ikke fått noe respons på fenomen nummer 2 som jeg beskrev i første innlegg.

 

Noen som vet om noe apparat eller lignende som måler energistrømninger gjennom kroppen?

 

Kunne gjerne tenkt meg å få målt dette på et vis for å sjekke om dette er kun psykisk eller ikke.

 

Er litt fascinert av dette også siden jeg kan gjøre det på kommando i tillegg.

Endret av Molossus
Lenke til kommentar
Fenomenet heter hypnagogia

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

 

Det er fasen mellom full sovn og vakenhet, da hjernen kan gi hallusinasjoner i alle 5 sanser.

Det er absolutt ikke noe farlig men jeg tror ikke man kan gjore sa mye med det.

Kanskje du burde lese mere om det a prove a slappe mer av da du skal sove.

Og legge seg litt senere da du er skikkelig trott, sa kanskje du faller i sovn f0r du far tid til a ligge a tenke sa mye pa det..

 

Takk for at folk gidder å lese hele posten, så kan folk repetere å si det samme i de neste 200 postene ;)

 

neste gang, les først

Lenke til kommentar
Kroppen min har også noen rare ritualer den liker å utføre før den sovner inn. Merker ofte (spesielt hvis jeg ligger på sofaen og pendler mellom drømmeland og virkeligheten) at kroppen begynner med kraftige og helt ukontrollerte rykninger. Dette skjer akkurat i overgangen mellom våken tilstand, og søvn. Andre ganger opplever jeg å skvette helt jævlig, og våkne med en puls på et par tusen.

 

Dette kalles for en myopisk rykning, eller mer spesifikt en hypnisk rykning. Så godt som alle opplever dette i forbindelse med å falle i søvn.

Lenke til kommentar
Fenomenet heter hypnagogia

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

 

Det er fasen mellom full sovn og vakenhet, da hjernen kan gi hallusinasjoner i alle 5 sanser.

Det er absolutt ikke noe farlig men jeg tror ikke man kan gjore sa mye med det.

Kanskje du burde lese mere om det a prove a slappe mer av da du skal sove.

Og legge seg litt senere da du er skikkelig trott, sa kanskje du faller i sovn f0r du far tid til a ligge a tenke sa mye pa det..

 

Jeg opplever dette som oftest bare om jeg er veldig trøtt... Hodet tuller mer om man er trøtt - hodet mitt hvertfall :D Jeg opplever for det meste følelsen av å falle ned... Irriterende, fordi man mister roen og må slappe av litt igjen før man sovner.

Lenke til kommentar
Fenomenet heter hypnagogia

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

 

Det er fasen mellom full sovn og vakenhet, da hjernen kan gi hallusinasjoner i alle 5 sanser.

Det er absolutt ikke noe farlig men jeg tror ikke man kan gjore sa mye med det.

Kanskje du burde lese mere om det a prove a slappe mer av da du skal sove.

Og legge seg litt senere da du er skikkelig trott, sa kanskje du faller i sovn f0r du far tid til a ligge a tenke sa mye pa det..

 

Takk for at folk gidder å lese hele posten, så kan folk repetere å si det samme i de neste 200 postene ;)

 

neste gang, les først

 

det var ingen som nevnte ordet hypnagogia f0r jeg postet, derfor jeg postet det.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

har det sånn jeg også!

 

men opplever også at jeg sover, for så å våkne, men jeg kan ikke røre på kroppe, opne øynene eller noe, selv om jeg er våken og prøver alt jeg kan. jeg VET jeg er våken, men kan ikke gjøre noe. veldig merkelig og skremmende følelse. hva er det?

Lenke til kommentar

Høres ut som hypnagoge hallusinasjoner, noe du kan få i en tilstand mellom å være våken og å sove. Tror det blir forårsaket av at hjernen skifter over i en annen bølgelengde. Selv om du har opplevd positive ting, så går det og ann å oppleve negative ting. Så det er ikke noe å leke for mye med egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...