Gå til innhold

Omstart? Aldri mer


Anbefalte innlegg

Den løsningen går ikke. Prosess B skriver over filen i en oppdatert versjon av filen. Siden dataene lagret i minnet i Prosess A er formatert etter en eldre versjon vil du ende opp med å gjøre filen korrupt.

 

I realiteten blir ram og disk separert.

Pros A fil ha sin kopi av dette

Pros B har også sin kopi av dette

Den siste som lagerer blir det endelige.

 

Et spørsmål: Hvorfor blir A korrupt?

Har ikke alt for mye peiling, men at den blir korrupt virker ikke logisk.

 

Alle endringer gjort i det fysiske minnet må skrives til disk for at dataene skal lagres. Om versjonen på filen endres vil også måten dataen er organisert på endres. Om det ligger data som er organisert på den gamle måten i minnet og den skriver over data som er organisert anderledes vil du ende opp med en fil som er korrupt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fenderebest, hva er det du surrer med nå da. Hvis du kan forklare nøyaktig hva det er du ser for deg er det litt lettere å svare på, men jeg har vel klar følelse av at du bare driver en wild-goose-chase etter noe å kritisere linux for uten at du har peiling. Tør jeg foreslå at du nå bruker litt tid på å fordøye informasjonen du har fått, og så gjerne prøver deg litt frem selv. Du kan bare kjøre linux fra en CD eller minnepenn.

Lenke til kommentar
Det er vel du som ble satt på plass, men det har ingen betydning for meg. Når folk sprer usannheter i slike diskusjoner så griper jeg inn, uavhengig hvem det måtte være. Av mangel på argumenter så må du altså tøye i mine utsagn, jeg sa at PCen var rettet mot hjemmebrukere. Jeg kjenner til flere lokale bedrifter som brukte slike PCer som "arbeidsstasjoner" tidlig på 80-tallet, selv om det fantest bedre løsninger som var spesialisert på bruksområdet. PCen ble i stor grad benyttet av hjemmebrukere, til tross for prisen som var nær en grei bruktbil.
Det må pekes meget konkret på hvor jeg har blitt satt på plass, for teksten du kommer med er ingen som helst irrettesettelse eller noe som bestrider hva jeg sier. Det er fylltekst.

 

Denne diskusjonen vil jeg gjerne ta videre så hent de konkrete poengene hvor jeg settes på plass. Ellers har jeg ikke ellers oppfattet deg som en fanboy nei, og jeg innrømmer glatt at jeg var noe krass mot Lime, men jeg synes han ramset opp en hel haug selvfølgeligheter som om vi ikke skulle være klar over dem og forklare grunnleggende basispoenger med en ovenfra/ned holdning. De fleste lar seg provosere av dette og derfor var jeg rimelig krass.

 

Men som sagt, Del og Efikkan, la oss ta "buksediskusjonen". Jeg ønsker å komme til bunns i hvor min kunnskap svikter i inneleggen og ikke la det bli stående som løse beskyldninger.

 

Ellers er jeg godt kjent at andre workstation typer var foretrukket, slike som motorolabaserte "Unix PC" på midten av 80 tallet eller andre ofte RISC baserte systemer. Noen husker vel Unisys maskinene. Senere ble SPARC maskiner meget ettertraktet. VMS og annet var også mye i bruk.

 

Men til poenget rundt det vi annså som "PCer", nemlig intel baserte maskiner. Her hadde du eks.

- Sun386i som kom i 1988 og kjørte SunOS 4. Senere fikk du Sun486i.

 

Ellers har jeg også kjenneskap med de norske Mycron maskinene så CP/Ms eksistens er da ingenting som er ukjent for meg! PC-DOS og MS-DOS er heller ikke akkurat ukjente faktorer. Når det gjelder NT tok man mange store skritt videre, så her må man gjerne utlyse de tingene man feilet stort på som det sies uten å komme med konkrete punkter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at jeg har surret med noe. Det var nå bare et konkret spørsmål.
Hva var et konkret spørsmål? At formatet på filen skulle endres underveis? Du har fått svar på alt du lurte på på tre forskjellige måter fra meg, og gjentatt av lime og del_diablo. Hvor mange måter skal du ha det samme elementære budskapet på?

 

Filer blir ikke korrupte, korrupte filer har vært et mye større problem for MS i det siste.

 

Theo343, innlegget ditt mot lime var tåpelig, og efikkan (og etterpå lime forsåvidt) gjorde det klart. Det hender jeg snakker tull også, og da forsøker jeg å innrømme det. Lime påpekte sentrale forskjeller mellom OS'ene, ser du ikke det nå heller?

 

Morsomt hvordan en Ubuntu tråd blir til MS vs. linux uten at noen klager. I en tråd om windows ville nå MS-fansen ha bombardert moderatorene.

Lenke til kommentar

La meg komme med noe mer konkret da, som kanskje er urealistisk men fremdeles beskriver problemet.

 

Det finnes forskjellige måter å sortere data på og feks i et Office 2003 dokuemnt har en annen måte å sortere tekst på enn et ODT dokument.

 

Om filen inneholder data som er sortert etter et bestemt format og filen endres av en annen prosess vil filen bli korrupt om dataen til det gamle formatet skrives til filen.

Lenke til kommentar

Dersom du endrer format fra doc til odt så vil du typisk gjøre dette med en Save as, hvilket vil gi deg en ny kopi av filen på det nye formatet uten at den gamle fjernes eller endres. Som sagt håndteres dette på applikasjonsbasis, og i dette tilfellet har du ingen problemer i noe OS.

 

I linux er det applikasjonen som har et problem hvis den ikke håndterer at andre åpner og skriver til filen.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Ingen har vært istand til å gi en god forklaring. Jeg antar det er fordi Linux ikke har noe system for å håndtere denne situasjonen. Ikke Windows heller, såvidt jeg vet er det ingen operativsystem som kan håndtere dette skikkelig.

 

Jeg skjønte aldri problemet. Eller var det noensinne noe problem?

 

Om filen inneholder data som er sortert etter et bestemt format og filen endres av en annen prosess vil filen bli korrupt om dataen til det gamle formatet skrives til filen.

 

? Det hørtes bare rart ut.

Vis filen forandres av en annen prosses, burde dette skje:

*Du får en popup om dette, som spør om du vil relaste filen siden den ikke stemmer i forhold til de nye foranderingene

*Ingenting skjer, skrive er skrive

 

Spørsmål:

*Hva har version nummer med problemet å gjøre? Vis det øker med 1 per lagering, blir det jo ikke noe problem.

*Siden du laster opp filen som er f.eks .txt med masse rart i, og du åpner flere instanser av enklere editorer. Når du lagerer lagerer du, men det som er oppe er ikke det i rammen? Aka rammen og hardisken ikke er samme enhet. Hvordan får man da korrupt data?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Morsomt hvordan en Ubuntu tråd blir til MS vs. linux uten at noen klager. I en tråd om windows ville nå MS-fansen ha bombardert moderatorene.
1. Jeg klaget over at man dro inn MS elementer i denne Linux artikkelen, helt i starten av tråden. Så der har du den, jeg anbefaler at du får med deg helheten her.

 

2. Fra starten i tråden ville jeg rette en opplagt feilreferanse mot Microsoft og patching (som linux tilhengere selvf. ikke bryr seg noe om) som bare vil føre til vranglære. Og jeg gjorde det klart at man måtte kunne få korrigere det uten at dette skal vasse ut i en flametråd.

 

3. Mitt innlegg mot Lime var "fedup av selvfølgeligheter" og vi er alle klar over de grunnleggende forskjellene. Grunnen til at jeg reagerte som jeg gjorde var at jeg IKKE ønsket at denne tråden også skulle dras ennå lenger ut i MS-UIX gjørma, noe man la mer og mer opp til med disse innleggene! Jeg har allerede sagt at jeg var unødvendig krass, men sier også hvorfor.

 

Det er mulig du ikke klarer å se det fordi du står godt plantet i Linux leieren (noe jeg fult ut respekterer), men jeg har mer forkjærlighet for Linux enn jeg har for MS og er en stor pådriver for mer Linux blant våre kunder og internt. Det jeg dog ikke liker er direkte vranglære om MS produkter som bare er drivstoff til den idiotiske fanboy krigen mange liker å holde liv i.

 

Fenderebest er en Microsoft mann til det fulle, som ikke er noe mer negativt enn å være en Unix og Linux mann til det fulle? Mitt poeng var at han i denne tråden (til punktet hvor jeg kommenterte det) har forholdt seg veldig saklig på det jeg fikk med meg i saken. Nå har dette riktignok flommet på noen sider som jeg ikke har fått med meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2. Mitt innlegg mot Lime var "fedup av selvfølgeligheter" og vi er alle klar over de grunnleggende forskjellene. Grunnen til at jeg reagerte som jeg gjorde var at jeg IKKE ønsket at denne tråden også skulle dras ennå lenger ut i MS-UIX gjørma, noe man la mer og mer opp til med disse innleggene!
Jeg er vel litt uenig her, koblingen mellom design av windows og omstart slik det ble fremlagt av Lime var ikke selvfølgeligheter, noe senere diskusjon viste klart.
jeg gjorde det klart at man måtte kunne få korrigere det uten at dette skal vasse ut i en flametråd.
Helt ok med en flametråd innimellom, bare debattantene holder seg saklig.
Det er mulig du ikke klarer å se det fordi du står godt plantet i Linux leieren (noe jeg fult ut respekterer), men jeg har mer forkjærlighet for Linux enn jeg har for MS og er en stor pådriver for mer Linux blant våre kunder og internt. Det jeg dog ikke liker er direkte vranglære om MS produkter som bare er drivstoff til den idiotiske fanboy krigen mange liker å holde liv i.
Setter pris på det, men du kunne godt tatt en litt mer konstruktiv tone til cyclo, man kan si mye rart men å mistenke ham for å gjøre det bevisst er rimelig far out.
Fenderebest er en Microsoft mann til det fulle, som ikke er noe mer negativt enn å være en Unix og Linux mann til det fulle? Mitt poeng var at han i denne tråden (til punktet hvor jeg kommenterte det) har forholdt seg veldig saklig på det jeg fikk med meg i saken. Nå har dette riktignok flommet på noen sider som jeg ikke har fått med meg.
Jeg har vært borti fenderebest ved gjentatte anledninger. Han er meget god til å flame, og det er alltid samme budskap.
Lenke til kommentar

Del:

Jeg synes faktisk Cyclo holdt en ganske arrogant tone inn i forumtråden og jeg synes at man som artikkelforfatter må kunne si "takk for korrigeringen" istedet for "Det var da fælt" type kommentar tilbake. Mulig er vi like vrange på å gi noe ved døra av og til?

 

Jeg tror heller ikke det var opplyst feil med vilje, men når man har lite kunnskap om en plattform bør man være noe ydmyk ovenfor den når man skriver en artikkel. Eller synes jeg artikkelen var bra og opplysende. Jeg syntes dog den manglet noen sentrale opplysninger om det man ville informere om, som jeg dro frem senere.

 

Jeg vil definitivt sjekke ut kpslice som jeg mistenker kan stå for "kernel patch slicing"(?).

 

Men alt dette til side. Jeg er glad for artiklene til Cyclo og jeg håper jeg får se mange fler av dem. Jeg sier det hele tiden og det er at jeg aldri får nok av Linux materiale i dette nettverket og det er de jeg gleder meg definert mest over.

 

Jeg skal alltids forsøke å ikke være så krass i trådene rundt artikler, men jeg vet jeg ikke er alene om den biten heller :).

 

PS!

Del, ang. fenderebest... jeg har ingen kjennskap til det annet en et par diskusjoner tidligere. Jeg liker ikke å stigmatisere mennesker i et forum ved å henge de ut som det ene eller andre, men diskutere sakene der og da. Jeg har hatt noen "vanskelige" diskusjoner med deltakeren men jeg verdsetter alikevel den kunnskapen han har.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er mulig du ikke klarer å se det fordi du står godt plantet i Linux leieren (noe jeg fult ut respekterer), men jeg har mer forkjærlighet for Linux enn jeg har for MS og er en stor pådriver for mer Linux blant våre kunder og internt.

Jeg synes ikke den var så veldig stigmatiserende, det jeg mente her var heller at du er en Linux/Unix ressursperson jeg har stor respekt for i det fagområdet. Jeg formulerte vel setningen noe på samme måte som du gjorde rundt mitt idealønske om å forsøke å forholde meg objektiv.

 

Ønsket i hvertfall ikke å stigmatisere :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...