Gå til innhold

Hvorfor er 2560x1600 skjermer så dyre?


hean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har veldig lyst på en skjerm med 2560x1600 oppløsning men ser at dette ikke er å få tak i for under 10 000 kr omtrent.

 

Når man nå selger fullHD-skjermer for nært 1000-lappen burde ikke de billigste skjermene med 2560x1600 komme ned i 3-4000 kr?

Kjøp heller en monitor med 1980x1080 til 1000kr og deretter tweake oppløsningen til 2560x1600 med nvidia control panel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har veldig lyst på en skjerm med 2560x1600 oppløsning men ser at dette ikke er å få tak i for under 10 000 kr omtrent.

 

Når man nå selger fullHD-skjermer for nært 1000-lappen burde ikke de billigste skjermene med 2560x1600 komme ned i 3-4000 kr?

Kjøp heller en monitor med 1980x1080 til 1000kr og deretter tweake oppløsningen til 2560x1600 med nvidia control panel.

 

:rofl:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har veldig lyst på en skjerm med 2560x1600 oppløsning men ser at dette ikke er å få tak i for under 10 000 kr omtrent.

 

Når man nå selger fullHD-skjermer for nært 1000-lappen burde ikke de billigste skjermene med 2560x1600 komme ned i 3-4000 kr?

Kjøp heller en monitor med 1980x1080 til 1000kr og deretter tweake oppløsningen til 2560x1600 med nvidia control panel.

Stor forskjell på LCD og CRT når det kommer til oppløsning, en LCD har kun en oppløsning som er mulig å kjøre.

Lenke til kommentar

Kjøp heller en monitor med 1980x1080 til 1000kr og deretter tweake oppløsningen til 2560x1600 med nvidia control panel.

Gammel tråd ble ny igjen :)

 

Har aldri hørt om tweaking, men det jeg vet er at man ikke kan endre en fysisk oppløsning med programvare.

 

Vil tro man bruker tweaking for å få plass til ett større bilde på skjermen, altså at man skalerer ned den virkelige oppløsningen som programmet kjører til den fysiske oppløsningen på skjermen.

 

En tullemetode altså som ikke hjelper de som er på jakt etter slike skjermer.

 

Når det er sagt har jeg enda ikke kjøpt en slik skjerm og mye har nok skjedd på nesten 3 år så skal undersøke prisene litt igjen.

Lenke til kommentar

Kjøp heller en monitor med 1980x1080 til 1000kr og deretter tweake oppløsningen til 2560x1600 med nvidia control panel.

Gammel tråd ble ny igjen :)

 

Har aldri hørt om tweaking, men det jeg vet er at man ikke kan endre en fysisk oppløsning med programvare.

 

Vil tro man bruker tweaking for å få plass til ett større bilde på skjermen, altså at man skalerer ned den virkelige oppløsningen som programmet kjører til den fysiske oppløsningen på skjermen.

 

En tullemetode altså som ikke hjelper de som er på jakt etter slike skjermer.

 

Når det er sagt har jeg enda ikke kjøpt en slik skjerm og mye har nok skjedd på nesten 3 år så skal undersøke prisene litt igjen.

CRT displays har ingen native oppløsning som LCDer har, forskjellen blir kun lavere oppdateringsfrekvens. Det er ingen tweak, det er kun å kjøre en annen oppløsning. LCD-skjermer kan kun tweakes for høyere oppdateringsfrekvens.

Lenke til kommentar

Kjøp heller en monitor med 1980x1080 til 1000kr og deretter tweake oppløsningen til 2560x1600 med nvidia control panel.

Gammel tråd ble ny igjen :)

 

Har aldri hørt om tweaking, men det jeg vet er at man ikke kan endre en fysisk oppløsning med programvare.

 

Vil tro man bruker tweaking for å få plass til ett større bilde på skjermen, altså at man skalerer ned den virkelige oppløsningen som programmet kjører til den fysiske oppløsningen på skjermen.

 

En tullemetode altså som ikke hjelper de som er på jakt etter slike skjermer.

 

Når det er sagt har jeg enda ikke kjøpt en slik skjerm og mye har nok skjedd på nesten 3 år så skal undersøke prisene litt igjen.

CRT displays har ingen native oppløsning som LCDer har, forskjellen blir kun lavere oppdateringsfrekvens. Det er ingen tweak, det er kun å kjøre en annen oppløsning. LCD-skjermer kan kun tweakes for høyere oppdateringsfrekvens.

 

Var ikke så enkelt med CRT'en heller om jeg husker rett. Var noe med å ha nok båndbredde i skjermelektronikken, tynn nok elektronstråle til at den klarer å lage punkter små nok, masketyper og annet tull. Også avhengig av skjermtypen (shadowmask som kan gi moire ved høy oppløsning, apperture/diamondtron/trinitron med "uendelig" vertikal oppløsning) som påvirker resultatet i forskjellige måter. Med stort forbehold om at jeg ikke har tenkt på slikt på minst ett tiår og kan ha blanda sammen ting kraftig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva CRT har med oppløsning på dagens flatskjermer å gjøre. Omtrent alle vet at ikke CRT skjermer har en fast oppløsning men hva hjelper det?

silvius har tydeligvis ikke det...

Hvor har du det fra?

 

Når han snakker om tweakingen så prater han om flatskjermer, ikke CRT.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva CRT har med oppløsning på dagens flatskjermer å gjøre. Omtrent alle vet at ikke CRT skjermer har en fast oppløsning men hva hjelper det?

silvius har tydeligvis ikke det...

Hvor har du det fra?

 

Når han snakker om tweakingen så prater han om flatskjermer, ikke CRT.

 

Han snakker så definitivt om CRT jo:

Jeg bruker en Flatron 915FT Plus som har offisielt en max oppløsning på 1600x1200. Jeg brukte Nvidia Control Panel til å tweake oppløsningen til 2048x1536.

LG Flatron 915FT er en 19" CRT, disse er fullt mulig å kjøre høyere, ikke-støttede opppløsninger på i motsetning til en LCD i enkelte tilfeller om man gjør et par tweaks etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Men du har enda ikke kunne tilby en skjerm med dobbel oppløsning til ca 4000 kr. Da vet du jo egentlig ikke stort likevel hvordan etterspørselen til slike skjermer hadde blitt med en slik pris.

 

De kunne sikkert solgt skjermene for 4000,-, men da med tap, ingen selskap gidder å saste på den måten når de vet at de får ett enormt tap i starten. De vet heller at disse skjermene blir billigere etter hvert, når produksjoner osv blir billigere. I mellomtiden så selger de deg en billig skjerm, så en til når du vil oppgradere til en med bedre oppløsing. Alltid bedre å selge 2 skjermer enn 1.

 

Og selv om pixsel tettheten kanskje ikke blir mindre ved å ha 24" mot 30" på forsjellig oppløsning, så vil 30" alltid være dyrere å produsere fordi de får ferre ut av platene de lager skjermene på. Når de har en plate på 5x5 meter, så får de en god del flere 24" skjermer ut av den enn 30", og allerede der så har du mye penger spart (5x5 meter er bare ett eksempel, husker ikke riktig størrelse, varierer fra fabrikk til fabrikk, enkelte er nok også en del større).

 

Det blir på en måte det samme som med CPUer og minne brikker, hvor jo mindre de lager dem (nm), jo flere får de ut på samme waferen.

Lenke til kommentar

Hvorfor må alt som er nytt være dyrt? Det starter på tegnebrettet. Nye ting er designet helt fra begynnelsen av til å være dyrt. Det må en endring til, ikke bare på dette området, men over hele fjøla.

 

Ikke 100% relatert, men hør på denne TED-talken for å få essensen i det jeg mener:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...