Gavekort Skrevet 25. juni 2009 Skrevet 25. juni 2009 Hei! Nå man skal øvelseskjøre; trenger man da et ekstra par med sidespeil eller er dette alternativt? Jeg føler at jeg har hørt at dette er pålagt, men jeg ser mange med "L" i bakvinduet og ingen ekstra sidespeil.
multisync Skrevet 25. juni 2009 Skrevet 25. juni 2009 (endret) "Ved øvelseskjøring med bil (klasse B) skal bilen være utstyrt med ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Det stilles også krav til at bilen er merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn." Det vil si at hvis ledsager har ekstraspeil inne i bilen og har tilstrekkelig utsyn bakover, så nei... man trenger ikke ekstra sidespeil. KILDE (Google er også en fin venn da det du spurte om var dekket av ihvertfall de første 3 treffene) Endret 25. juni 2009 av multisync
rublings Skrevet 25. juni 2009 Skrevet 25. juni 2009 "Ved øvelseskjøring med bil (klasse B) skal bilen være utstyrt med ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Det stilles også krav til at bilen er merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn." Det vil si at hvis ledsager har ekstraspeil inne i bilen og har tilstrekkelig utsyn bakover, så nei... man trenger ikke ekstra sidespeil. KILDE (Google er også en fin venn da det du spurte om var dekket av ihvertfall de første 3 treffene) Moren min insisterte på at hun trengte 2 (!!) ekstraspeil i bilen, et til å se bakover og et til å se på øynene mine. Hun ble fortalt dette av en som jobbet på Biltema, og at det var nye regler i 2009. Rart, da det ikke sto noenting om dette i linken
multisync Skrevet 25. juni 2009 Skrevet 25. juni 2009 (endret) Trygg trafikk: "Ekstra speil: Bilen må ha ekstra speil for ledsager som gir utsikt bakover. " KILDE Lovdata: "Øvingskjøretøy for klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover." KILDE Tviler sterkt på at det er tilfellet at du må ha det, tror bare et forslag enn så lenge, hvis det hadde tredd i kraft burde det vært endret på de 3 kildene her. Endret 25. juni 2009 av multisync
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. juni 2009 Skrevet 30. juni 2009 Moren min insisterte på at hun trengte 2 (!!) ekstraspeil i bilen, et til å se bakover og et til å se på øynene mine. Hun ble fortalt dette av en som jobbet på Biltema, og at det var nye regler i 2009. Rart, da det ikke sto noenting om dette i linken Jeg var på infomøte på mitt lokal biltilsyn ifm øvingskjøring, og det er anbefalt, men ikke påbudt, med et speil hvor ledsager kan følge med kandidatens blikk.
ukjentbrukergitt Skrevet 30. juni 2009 Skrevet 30. juni 2009 man MÅ ikke, men er anbefalt, kjøreskoler har det for å se hvor mye du ser bak osv. eneste man MÅ ha er L og ekstra speil i frontruta.
1915 Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 fra jeg begynte å øvelseskjøre til jeg fikk lappen brukte jeg kunn L ;P
Nauz Skrevet 4. juli 2009 Skrevet 4. juli 2009 fra jeg begynte å øvelseskjøre til jeg fikk lappen brukte jeg kunn L ;P Samme her, var ikke så nøye med L alltid heller, men man burde så klart forholde seg til det loven sier, ekstra speil inne og L! Magnet L`ene som selges på biltema, bensinstasjoner er å anbefale!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå