Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

helt ny data utrolig treig...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har bygd meg ny data med disse spec:

HK: XFX nForce 790i Ultra Sli

CPU: Intel Core 2 Duo E8600 3,33GHz

RAM: Kingston DDR3 HyperX T1 2000MHz CL9-9-9

PSU: Chieftec 750W

Skjermkort: XFX GeForce 9800GT 670M 512MB

HDD1: Western Digital Velociraptor 150GB

HDD2: Western Digital Caviar 500GB

Jeg får starta maskina men den går utrolig treigt... Og starte den tar år og dag. Inne i BIOS så lagger det. Å få laste inn filene når jeg skulle installere windows 7 tokk evigheter, så jeg ga opp med det. Men er det noen som har en anelse om hvorfor det er så treigt?

Takker på forhånd for alle gode svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Har du husket å koble til CPU-vifta?

- Er CPU-kjøleren riktig montert med et tynt lag kjølepasta under?

- Har du søkt på nettet og sett om bios-oppdateringene til hovedkortet har noe å si for ditt oppsett?

Skrevet

Det skal ikke gi i nærheten av så alvorlige konsekvenser for ytelsen, men det kan jo være at en dårlig bios-implementasjon lager problemer med en såpass uvanlig kombinasjon.

Skrevet

Er enig at det skal gå,så lenge han bruker bare 2 av dem i slott 1 og 3,men jeg ville heller brukt ram brikker som er laget for dual-channel,og ikke tri-channel.

439004.jpeg

Skrevet
Er enig at det skal gå,så lenge han bruker bare 2 av dem i slott 1 og 3,men jeg ville heller brukt ram brikker som er laget for dual-channel,og ikke tri-channel.

Å nei, her kommer den diskusjonen igjen.

Minnemoduler lages ikke for 2 eller 3 minnekanaler. Alle lages for 1 minnekanal, men selges i pakker a 2, 3, 4 eller 6. Det er over hodet ikke gjort noen som helst fintuning eller konfigurering mot 2 eller 3 minnekanaler. Så lenge modulene er av samme type så fungerer de helt fint sammen i par eller trio. Selv det å bruke 3 moduler på et kort med 2 kanaler fungerer fint (men ikke optimalt fordi man går glipp av litt båndbredde i det øverste 33% av minneområdet. I praksis betyr det lite.)

Skrevet
Har du sjekket CPU-temperaturen på kjernene dine i BIOS? Det kan være CPU-en throttler.

Sjekka temperaturen nå, temperaturen på CPU ligger på 48 grader/120 Farenheit..

Skrevet

Da skal ikke det være noe problem. (Throttling skjer først ved 70+°C og da først i små steg. Ikke noe som har så dramatiske konsekvenser som du forteller om.)

- Prøv med bare 2 av de 3 minnebrikkene på plass (plass 1 og 3).

- prøv med bare en harddisk og prøv forskjellige SATA-porter.

Etter hvor lang tid avbrøt du installasjonen av W7?

Skrevet
Da skal ikke det være noe problem. (Throttling skjer først ved 70+°C og da først i små steg. Ikke noe som har så dramatiske konsekvenser som du forteller om.)

- Prøv med bare 2 av de 3 minnebrikkene på plass (plass 1 og 3).

- prøv med bare en harddisk og prøv forskjellige SATA-porter.

Etter hvor lang tid avbrøt du installasjonen av W7?

Jeg avbrøt innstallsjonen etter 4 timer, og da hadde den kommet 20% av lasting av filer...

Skrevet

Jeg kom på en ting til: Prøv en annen DVD-rom og plugg den til i en annen port. Det kan være noe problemer med lesingen derfra som gjør det hele så tregt.

Evt. bare installer ferdig selv om det tar 20 timer og koble ut DVD-romen for å se om det går raskere da.

Skrevet
Jeg kom på en ting til: Prøv en annen DVD-rom og plugg den til i en annen port. Det kan være noe problemer med lesingen derfra som gjør det hele så tregt.

Evt. bare installer ferdig selv om det tar 20 timer og koble ut DVD-romen for å se om det går raskere da.

Nå står det i en SATA DVD-ROM, skal jeg bare prøve å bytte SATA port til den. Eller skal skal jeg bare prøve en IDE DVD-ROM?

Skrevet

Nå står det i en SATA DVD-ROM, skal jeg bare prøve å bytte SATA port til den. Eller skal skal jeg bare prøve en IDE DVD-ROM?

Prøv en IDE DVD-leser. Forsvinner problemet har du funnet synderen.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke intresert i en ram diskusjon,meningen var bare å skille DDR3 ram på 1.65V,som er spesielt laget for Intel Core i7(som har tri-channel),som intel har satt som en max ram volt,for å ikke ødelegge cpu,.Jeg har sett hk hvor du ikke kan gå lenger ned enn 1.8V på ram,men om det gjelder nForce 790i SLI Ultra,vet jeg ikke.

Jeg fant også dette i en test av nForce 790i SLI Ultra:

DDR3-2000 support sounds impressive, and it is, but we should qualify it with a couple of limitations. First, the 790i SLI only supports memory speeds beyond 1800MHz with one module per channel, and then only in a motherboard's second and fourth DIMM slots. This "0101" memory configuration is necessary at high speeds because of how Nvidia's reference motherboard design for the Ultra configures slot addressing; it may not be a problem for custom board designs from other manufacturers.

The nForce 790i SLI marks Nvidia's first attempt at a DDR3 memory controller, so hitting 2000MHz is impressive regardless of the associated limitations. Nvidia boasts that the 790i can handle 2000MHz with memory voltages as low as 1.9V—only a modest boost over DDR3's default voltage of 1.5V. Even at more sedate speeds, the 790i's memory controller is tuned for performance. New prefetch algorithms within the memory controller's Dynamic Adaptive Speculative Preprocessor (DASP) are specifically optimized for the larger L2 caches found in Intel's new Penryn processors. Nvidia also claims the 790i's memory controller has the lowest latency data path for memory reads and writes.

Det takler 2000MHz,med en minne spenning så lav som 1.9 Volt,så hva skjer hvis du setter inn en brikke på max 1.65V,er ikke godt å si.

Hvis du enda kommer inn i bios,så sjekk hva "dram volt" er.

Endret av ask99
Skrevet

Sist jeg hadde en maskin som uforklarlig ble ekstremt treg etter en hw-oppdatering, hjalp det med en resetting av BIOS. Sjekk i manualen om det er en jumper eller noe du må flytte på.

Koster deg toppen fem minutter og er verd et forsøk.

Skrevet
DDR3-2000 support sounds impressive, and it is, but we should qualify it with a couple of limitations. First, the 790i SLI only supports memory speeds beyond 1800MHz with one module per channel, and then only in a motherboard's second and fourth DIMM slots. This "0101" memory configuration is necessary at high speeds because of how Nvidia's reference motherboard design for the Ultra configures slot addressing; it may not be a problem for custom board designs from other manufacturers.

Det er ikke unikt for 790i. Sånn er det på hovedkort med intel og AMD brikkesett for DDR3 også. Alt over 1333 MHz krever offisielt kun én brikke per kanal. Man kan likevel klare 2 brikker per kanal på høyere hastigheter uoffisielt. Altså overklokking.

Skrevet

Å nei, her kommer den diskusjonen igjen.

Minnemoduler lages ikke for 2 eller 3 minnekanaler. Alle lages for 1 minnekanal, men selges i pakker a 2, 3, 4 eller 6. Det er over hodet ikke gjort noen som helst fintuning eller konfigurering mot 2 eller 3 minnekanaler. Så lenge modulene er av samme type så fungerer de helt fint sammen i par eller trio. Selv det å bruke 3 moduler på et kort med 2 kanaler fungerer fint (men ikke optimalt fordi man går glipp av litt båndbredde i det øverste 33% av minneområdet. I praksis betyr det lite.)

Ja, antallet minekanaler er vel forsovidt usynlige for brikkene, så dette tullet med "tripple channel RAM" er like dumt som "SLI optimized" eller hva det nå het RAM. Bare rent PR tull.

-Stigma

Skrevet
Kanskje du ikke har oppdatert alle driverne...? :p

Vet ikke om det var ment som humor, men om du leser første post så ser du at han ikke har fått installert OS enda - altså må det nødvendigvis være noe hardware eller firmware relatert.

Det første jeg hadde gjort før noe som helst annet er å koble vekk alt som ikke MÅ være der for å kunne boote. OP sier at det lagger selv i BIOS, så da er det ikke mye du trenger påkoblet for å teste med. Noen ganger kan sånne merkelig problemer være quirks mellom hovedkortet og diverse enheter, selv "harmløse" ting som DVD-drev som du normalt skulle tro ikke kunne påvirke noe annet, og på dene måten utelukker du alle slike ting i samme trekk.

-Stigma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...