Gå til innhold

Janteloven - er den sosial?


Trenger vi Janteloven her i Norge?  

122 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Janteloven?

    • Den er bra! Jeg er lut lei av alle talentløse "freak-shows", sirkusartister, klovner og tullinger som stikker seg fram i media, spesielt i musikk- og kultursammenheng.
      27
    • Den er ikke bra. Den bidrar til mobbing, stigmatisering og holder folk urimelig nede.
      71
    • Greit nok. Jeg bryr meg ikke.
      24
  2. 2. Hvor mener du Janteloven er mest utbredt - på bygda eller byen?

    • Bymiljøer/urbane strøk.
      29
    • Bygdestrøk/bondelandet.
      93
  3. 3. Tror du Janteloven står sterkere eller svakere i forhold til tidligere?

    • Sterkere.
      38
    • Svakere.
      84


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her i landet har vi generelt alt for mye jantelov. Tar du skade av at naboen kjører Lamborghini? Neppe. Det er så idiotisk at det er ikke sant.

 

Hva du mener er kvalminger er jo helt opp til deg. Jeg har aldri brydd meg om kjendiser og nyheter rundt dem og så lenge jeg kan leve uten å bli tvunget dem på meg er jeg fornøyd. Det som er pussig er at de samme folkene som klager over kjendisnyheter er de som oppsøker de. Det blir litt som religion, jeg liker det ikke, men så lenge jeg faktisk ikke ha noe med det å gjøre er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Her i landet har vi generelt alt for mye jantelov. Tar du skade av at naboen kjører Lamborghini? Neppe. Det er så idiotisk at det er ikke sant.

 

Når det gjelder bil, synes jeg det burde dreie seg om selve bilen og ikke personen bak rattet. Akkurat her synes jeg Janteloven burde kunne legges til side. Nå tenker jeg først og fremst på PR-kåte politikere og diverse andre personer som hverken fortjener å komme på lufta eller å få noen som helst kjendis-status. Det blir "se på meg, SE PÅ MEG"-personligheter som tydeligvis aldri kan få nok oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Vel, da styrer du unna slike medier som omtaler disse personene. Eller du bare ignorerer enkelte kjendiser totalt. Vil du ha andre nyheter kan du oppsøke de. Det har aldri vært bedre utvalg av informasjon, medier og nyhter enn det er i dag.

 

Hvis du vil ha en slags lov som skal hindre klysjete kjendiser i å være PR-kåte finner du deg sikkert til rette i Iran f. eks. Jeg derimot ønsker ikke noe slikt velkommen.

Lenke til kommentar

Janteloven er det mest latterlige vi har i Norge, som Se og Hør VG og Dagbladet liker å ta i bruk støtt og stadig. Mange nordmenn er blitt hjernevasket, desverre.

 

I USA er man stolt om man har fått til noe og blitt rik, i Norge skal man skamme seg.

 

 

Media

 

Jeg vet svaret på følgende spørsmål men er interresert i å høre hva andre tror om dette:

 

Hvorfor er Stordalen eksponert mye i massemedia?

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Janteloven er det mest latterlige vi har i Norge, som Se og Hør VG og Dagbladet liker å ta i bruk støtt og stadig. Mange nordmenn er blitt hjernevasket, desverre.

 

I USA er man stolt om man har fått til noe og blitt rik, i Norge skal man skamme seg.

 

 

Media

 

Jeg vet svaret på følgende spørsmål men er interresert i å høre hva andre tror om dette:

 

Hvorfor er Stordalen eksponert mye i massemedia?

 

Personlig synes jeg all sutringen over janteloven er mye mer irriterende. Det er undektlig noe litt trost å se folk skylde på janteloven hver gang noe går de imot. Slik begrepet blir brukt i dag har janteloven forsåvidt endel positive trekk. At enkelte grupper buser på har faktisk negativ virkning på resten av samfunnet. Samfunnet henger sammen og vi påvirker hverandre, at feks valutaspekulanter tjener masse penger er en tydelig ulempe for samfunnet. Slike utslag av "janteloven" er helt greit. Skal man holde seg til den orginale definisjonen slik den framsto når den ble skrevet er forholdene litt annerledes, men det gjøres ikke i dag. Forøvrig svarer jeg ikke på pollen pga ladet spørsmålstilling. At man synes janteloven har bra elementer betyr ikke at man har noe mot "klovner som stikker seg fram i media". Jeg tror ikke vår kultur i dag er for mye kollektivistisk, og i så måte synes jeg ikke det er for mye jantelov. Men som nevnt, begrepsbruken er ikke helt klar, så det er viktig å være obs på at folk kan legge forskjellige ting i loven.

 

AtW

Lenke til kommentar

Begrepet "jantelov" er blitt totalt utvannet og misbrukt de senere år. Før så ble det brukt til å beskrive misunnelse mot dyktige og vellykkede mennesker, både innenfor sport og økonomi.

 

Nå bruker hjernedøde realitykjendiser begrepet "jantelov" på at folk reagerer på at de er idioter. "Jaha, folk liker ikke at jeg puler og drikker på TV, det er så jantelov azzzzz."

 

Det er ikke jantelov, det er fornuft.

Lenke til kommentar

Den er ikke særlig norsk, ei heller dansk og den er i alle samfunn. T.o.m i bibelens 10 bud. Du skal ikke begjære. Utslagene er dog forskjellige verden over. Nå det er sagt så er kjendiser og andre som klager på andre med janteloven i hånd rimelig artig. F.eks Mira Craig, som indirekte sier at jeg skal være misunnelig for hennes suksess? Hvilken suksess? Å gnikke ræva si på junioren til Snoop dogg?

 

 

Hvorfor er Stordalen eksponert mye i massemedia?

 

Fordi han liker å ha ansiktet sitt i det kulørte medium, en eller annen slags fetish. Og det selger. Folk liker glam. Så Stordalen og SeOgHør lever i en symbiose.

Lenke til kommentar
Den er ikke særlig norsk, ei heller dansk og den er i alle samfunn. T.o.m i bibelens 10 bud. Du skal ikke begjære. Utslagene er dog forskjellige verden over. Nå det er sagt så er kjendiser og andre som klager på andre med janteloven i hånd rimelig artig. F.eks Mira Craig, som indirekte sier at jeg skal være misunnelig for hennes suksess? Hvilken suksess? Å gnikke ræva si på junioren til Snoop dogg?

 

 

Hvorfor er Stordalen eksponert mye i massemedia?

 

Fordi han liker å ha ansiktet sitt i det kulørte medium, en eller annen slags fetish. Og det selger. Folk liker glam. Så Stordalen og SeOgHør lever i en symbiose.

Nei, Stordalen er en kremmer og bruker media bevisst i sin handling. Han bruker media som reklame for Choice og mediene vil ha han endten i avisen eller på TV. Han får utrolig mye gratis reklame for Choice og han bruker den vettig spør du meg. Forstår man ikke business så forstår man heller ikke hvorfor f. eks Stordalen er eksponert mye i media.

 

Janteloven for meg er personer som er misunnelige på andre, fordi de har mer media eksponering enn dem selv eller at andre har mer penger....

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt imot janteloven. Egentlig liker jeg ikke å bruke slike uttrykk så lenge det ikke passer helt perfekt. Problemet i Norge er at det ikke er lov å være annerledes. Du har ikke lov til å bli mer suksessfull enn andre, da er du nerd/ufølsom/slem kaptalist/snobb etc. og blir sett ned på. Hvorfor bryr du deg en gang om det du kaller for PR-kåte kjendiser. Det angår ikke deg! Hvis du oppfører deg annerledes enn folk på andre måter vil du også bli sett ned på. Jeg har f.eks. lagt merke til at folk som er interesert i Manga og sånt, blir ofte sett ned på og det er nok av eksempler på det vi kaller for "outsiders".

 

I norge mobber vi alle som ikke går sammen med saueflokken og sier bæ. Vi burde bli flinkere til å erkjenne våre forskjeller, og verdsette dem. Vi burde erkjenne at vi er forskjellige individer med forskjellige interesser og det er opp til oss selv hvilken vei vi tar.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg er absolutt imot janteloven. Egentlig liker jeg ikke å bruke slike uttrykk så lenge det ikke passer helt perfekt. Problemet i Norge er at det ikke er lov å være annerledes. Du har ikke lov til å bli mer suksessfull enn andre, da er du nerd/ufølsom/slem kaptalist/snobb etc. og blir sett ned på. Hvorfor bryr du deg en gang om det du kaller for PR-kåte kjendiser. Det angår ikke deg! Hvis du oppfører deg annerledes enn folk på andre måter vil du også bli sett ned på. Jeg har f.eks. lagt merke til at folk som er interesert i Manga og sånt, blir ofte sett ned på og det er nok av eksempler på det vi kaller for "outsiders".

 

I norge mobber vi alle som ikke går sammen med saueflokken og sier bæ. Vi burde bli flinkere til å erkjenne våre forskjeller, og verdsette dem. Vi burde erkjenne at vi er forskjellige individer med forskjellige interesser og det er opp til oss selv hvilken vei vi tar.

 

Dette var vel så godt som man kunne få sagt det, word up.

Lenke til kommentar

Hva jeg mener er at selv om jeg ikke oppsøker disse mediene, er det der likevel og vil aldri forsvinne. Rett etter Rybaks MGP-seier kunne jeg knapt skru på TV'en uten at bildet av han poppet frem. Jeg kunne knapt gå på dagligvaren uten at bildet av han dukket opp overalt på plakater og aviser! Samme hvor pokker jeg snudde meg dukket linselusa opp.... Jeg er lite begeistret for sånne som han, oppsøker ikke medier som omtaler slike folk, men likevel er de der og du får dem opp i halsen uansett. Det gjør ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Nei, Stordalen er en kremmer og bruker media bevisst i sin handling. Han bruker media som reklame for Choice og mediene vil ha han endten i avisen eller på TV. Han får utrolig mye gratis reklame for Choice og han bruker den vettig spør du meg. Forstår man ikke business så forstår man heller ikke hvorfor f. eks Stordalen er eksponert mye i media.

 

Og det skulle være noen motsetning mellom det jeg sa?

Men jeg tviler Toga-party er noe reklame for Choice.

Men siden jeg ikke forstår Toga kan jeg nok heller ikke forstå 2+2, og nå forventer jeg Brustad skal gå i bikini for å skape blest om Ap.

Lenke til kommentar
At det ikke er lov å være suksessfull eller annerledes i Norge er bare piss. Hvor i all verdens land og rike bor dere?

Det er kanskje lett for deg å si som er en del av flokken allerede?

 

Jeg bor i Oslo, og jeg har bodd en stund i USA, og jeg merket helt klart forskjellen.

Lenke til kommentar
Janteloven er det mest latterlige vi har i Norge, som Se og Hør VG og Dagbladet liker å ta i bruk støtt og stadig. Mange nordmenn er blitt hjernevasket, desverre.

 

I USA er man stolt om man har fått til noe og blitt rik, i Norge skal man skamme seg.

 

 

Media

 

Jeg vet svaret på følgende spørsmål men er interresert i å høre hva andre tror om dette:

 

Hvorfor er Stordalen eksponert mye i massemedia?

 

Personlig synes jeg all sutringen over janteloven er mye mer irriterende. Det er undektlig noe litt trost å se folk skylde på janteloven hver gang noe går de imot. Slik begrepet blir brukt i dag har janteloven forsåvidt endel positive trekk. At enkelte grupper buser på har faktisk negativ virkning på resten av samfunnet. Samfunnet henger sammen og vi påvirker hverandre, at feks valutaspekulanter tjener masse penger er en tydelig ulempe for samfunnet. Slike utslag av "janteloven" er helt greit. Skal man holde seg til den orginale definisjonen slik den framsto når den ble skrevet er forholdene litt annerledes, men det gjøres ikke i dag. Forøvrig svarer jeg ikke på pollen pga ladet spørsmålstilling. At man synes janteloven har bra elementer betyr ikke at man har noe mot "klovner som stikker seg fram i media". Jeg tror ikke vår kultur i dag er for mye kollektivistisk, og i så måte synes jeg ikke det er for mye jantelov. Men som nevnt, begrepsbruken er ikke helt klar, så det er viktig å være obs på at folk kan legge forskjellige ting i loven.

 

AtW

 

Enig. Sutringen over janteloven er vanvittig irriterende. Folk som er opptatt av Janteloven tolker den alltid til sin egen fordel.

 

La oss f.eks. si at Jan Thomas lager en plate (helt hypotetisk...), gir den ut, og håper på å bli popstjerne over natten. Så viser det seg platen ikke selger noe særlig, og at han blir latterligjort i media. Folk synes han er en vulgær, egosentrisk tass, som forventer å kunne sette krav til andre i offentlighet, uten å bli kritisert selv.

 

Hva gjør da Jan Thomas. Jo, han skylder på Janteloven. "Folk er misunnelige på min suksess", "det skal ikke være lov å være vellykket i Norge", osv... Som vanlig, så skylder en med "delusions of grandeur" på alt annet enn seg selv.

 

Så kommer spørsmålet da... Skal man av hensyn til den fæle Janteloven og Jan Thomas sine følelser, ukritisk støtte ham, uansett hvor dårlig og provoserende stuntene han gjør for å få oppmerksomhet er? Er dette det beste for Jan Thomas og resten av samfunnet?

 

Jeg skal ikke si at jeg støtter alt som står i Janteloven fullt ut. Men, samtidig som Janteloven beskriver baksnakking ignoranse og mobbing, så kan man også finne gode verdier, faktisk. Ydmykhet, respekt, hensyn, nøkternhet, åpenhet, høflighet og ikke minst; forståelse for menneskerettigheter (dvs. - ingen mennesker er verdt mer enn andre).

 

Dette er problemet med Janteloven. Samtidig som den tar til orde for noe viktig, så sverter den også en hel rekke samfunnsmessig viktige verdier. Det er ikke slik at alle ambisiøse individualister nødvendigvis besitter like fantastiske egenskaper som det de inbiller seg.

 

Det eneste man kan tolke ut fra Janteloven, er at den er skrevet av en person som føler seg forsmådd av sitt lokalmiljø. Om skal forsøke å pønske ut om dette var rettmessig eller ikke, så kommer man ikke særlig langt ved å prøve å andvende Janteloven. Ergo: Janteloven er generellt misbrukt og overvurdert som argument.

Lenke til kommentar
At det ikke er lov å være suksessfull eller annerledes i Norge er bare piss. Hvor i all verdens land og rike bor dere?

Det er kanskje lett for deg å si som er en del av flokken allerede?

 

Jeg bor i Oslo, og jeg har bodd en stund i USA, og jeg merket helt klart forskjellen.

 

Har du noen konkrete eksempler?

Lenke til kommentar
At det ikke er lov å være suksessfull eller annerledes i Norge er bare piss. Hvor i all verdens land og rike bor dere?

Det er kanskje lett for deg å si som er en del av flokken allerede?

 

Jeg bor i Oslo, og jeg har bodd en stund i USA, og jeg merket helt klart forskjellen.

 

Har du noen konkrete eksempler?

Les den forrige posten min og du vil finne nok av eksempler. Ta en titt på en normal videregående skole og se litt på miljøet der og hvordan de behandler de som er annerledes en normalen. Du finner nøyaktig de samme tendensene i arbeidslivet og på fritiden. Norge er et land hvor det er lite toleranse for folk som oppfører seg annerledes en normalen, og det et synd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...