Gå til innhold

Tur til Skottland i juli


Anbefalte innlegg

Eg har tenkt å ta turen til Skottland den 7 juli og skal reise heim att til moderlandet den 12 juli. Reisa går frå Haugesund til Edinburgh og heimreisa frå Glasgow til Sandefjord.

 

Eg har ikkje vore i Skottland før, og treng tips til underhaldings- og informasjonsmoglegheiter.

 

Eg har lyst å besøke eit destilleri, og kanskje kjøpe med meg nokon suvenirar heim att.

 

Tips til overnatting for ein som ikkje treng så mykje, kun ei seng, sikker plass til bagasjen og ein dusj (Helst ikkje sovesalar på eit herberge).

 

Andre ting som er verdt eit besøk mens eg er der borte ?

 

Kor bør eg og kjøpe tax-free ? Det er vel og kome nye kvotar, nokon som kan klarere innholdet i dei ?

 

Skreiv eit innlegg på eit whiskyforum, men tenkte å spørje her og, kjekt å få innsyn frå forskjellige synspunkt.

 

Nå, nokon som har noko å komme med ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat foretatt reisen motsatt vei, med dyrere hotell og uten whisky. Anbefaler å bruke mest tid i Edinburgh. Det var mye som skjedde der.

 

Ting som man ellers bør få med seg i Edinburgh er Arthur's Seat som er en fin liten tur med god utsikt over området. Ellers var Camera Obscura overraskende bra. Drar du innom slottet så få med deg forskjellen mellom de to fengslene.

 

Ellers må du selvsagt få med deg nattmatspesialiteten "deep-fried Mars Bar".

Lenke til kommentar

Ahaaa.. en tur til Edinburgh hadde vært tingen nå.

 

En selvfølge er jo et besøk på/i Edinburgh Castle som raver over byen. Ønsker du utsikt, så kan du som robertaas nevner ta en tur opp på Arthur’s Seat i Holyrood Park. Men du kan jo også velge Calton Hill som er litt enklere å gå til. Bra utsikt her.

 

Når det gjelder Whisky, så er ikke Edinburgh det beste utgangspunktet (det er lengre nord), men du har Glenkinchie som ligger rett utenfor byen og som har åpent for publikum. Skal du handle så anbefaler jeg Royal Mill Whisky Shop og Cadenhaeds Whisky Shop som ligger i hovedgaten (The Royal Mile).

 

Og til slutt kan du kjøpe deg en kilt, spise Haggis og gå på pub å drikke whisky……kjempe by ….

Lenke til kommentar

Fikk selvsagt med meg Cock-a-Leekie pie og haggis.

 

Og man har fått nok av sekkepipe etter noen dager i byen. Det står enkeltspillere på mange gatehjørner. Og ellers kan man høre sekkepipe-tekno og andre varianter. Når det til slutt kommer til gamle evergreens i sekkepipeversjon er liksom begeret fullt.

 

Ellers er det lett å komme seg ut på fjorden med en tur rundt Inchcolm hvor man kan se seler og lundefugl.

 

Mellom byene kan man stoppe i Falkirk hvor man kan se den roterende båtheisen Fallkirk Wheel. Tok bare en titt, men man kan også ta en tur med den. Se den på Youtube.

 

Da jeg var der arrangerte de "7 hills of Edinburgh" og "Moonwalk".

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Joda, i annet hvert portrom. Var litt bedre de som hadde fått med seg noen på tromme.

 

Ellers var Moonwalk en overraskelse. Over 10.000 kvinner hadde en marsj av maratonlengde i byens sentrum etter midnatt. Det var for å samle inn penger til arbeid mot brystkreft så alle i opptoget hadde synlig bh på overkroppen. Gjett om det skapte oppmerksomhet. Stod ved siden av et par damer som lot seg inspirere og vrengte av seg på overkroppet og kastet seg ut i marsjen.

 

 

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg tror de andre her har mer peiling på Edinburgh enn meg, men som de sier er det en veldig fin by. Jeg bodde i Glasgow en stund, og ting jeg vil anbefale der er The Necropolis, en gigantisk viktoriansk gravplass, The Pot Still, en fantastisk pub med mer whisky enn man har godt av, og The Lighthouse, et slags samtidsutstillingssenter (ojoj det fant jeg på helt selv ^^) som jeg liker meget godt iallefall. Når det gjelder nattklubber kan jeg anbefale The Buff Club, best på onsdager og torsdager med mindre de har forandret på rutinene (da spiller de nemlig funk og disko), og Glasgow School of Art, hvor du finner en god blanding av både mennesker og musikk. Vær dog litt forsiktig, Glasgow by night kan være litt røff. Det er generelt ikke noe problem, bare ikke bland deg inn når du ser folk som sloss og slikt hehe. Min erfaring er at der Edinburgh er vakker og relativt rolig, er Glasgow mer rå og gøy.

 

Ha en fin tur!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...