Gå til innhold

IKT-supperåd legges til Tromsø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sløsing, njaa

Vi ønsker at skolene og barnehagene mer effektivt skal bruke IKT for å få til bedre læring.

Det høres hvertfall bra ut, men om det kommer til å bli noen endringer er jeg svært skeptisk til.

Skrevet

Vel, IKT og skole har frem til nå stort sett bestått av å fylle på med en hel masse hardware, penger og tid og uten noen klar plan for hvordan det skal brukes og hva som faktisk er viktig og riktig å gjøre (det gjøres bra jobb mange steder men det er ofte løse prosjekter uten noen klar sentral plan og uten at erfaringene og kompetansen kommer flere til gode). Senteret kan absolutt bli verdifullt og nyttig.

Skrevet

Dere IT folk skal alltid ha offentlige subsidier. Men ingenting kommer ut av de prosjektene, for effektiviseringsgevinsten skal ikke medføre oppsiglser i det offentlige. Så hva er da poenget med å betale IT kosulenter millionbeløp?

Skrevet

Nå vet vi ikke akkurat hva dette rådet skal gjøre, og hvordan. Men dette kan bli et bra tiltak. Jeg holder faktisk på å skrive en rapport om IKT i skolen for en rekke kommuner. Det jeg ser er at alle er opptatt av at elevene skal få en skikkelig utdanning i IKT, men de er ikke sikre på hvordan. De statlige føringene og rådene på dette området er ikke så konkrete, så mange av kommunene må komme opp med sine egne løsninger som nødvendigvis ikke er optimale. Kjeklulf beskriver det ganske bra.

 

Effektivisering går også ut på å kjøpe det riktige utstyret. Men trenger ikke en monster av en gaming-pc til elever eller lærere. Hjelp og rådgiving til å kjøpe det riktige utstyret kan spare penger. Videre, ved at dette senteret utrabeider strategier, undervisningsopplegg, maler for planer osv, kan de enkelte kommunene benytte seg av disse istedet for at hver eneste kommune må finne opp kruttet for seg selv.

 

Hvis dette rådet kan komme med konkrete forslag til tiltak og planer som kommunene kan dra nytte av er dette verdifullt.

Skrevet (endret)

Dette er en vits fra ende til annen. Elevene vil sitte og sløve på internett og lære enda mindre enn de gjør allerede.

 

Dette landet går i dass.

Endret av Robocoop
Skrevet

Første skritt må være å få lærere opp på et høyere IKT-nivå enn elevene. Slik dagens tendens er, vet man strengt tatt ikke hvem som lærer av hvem. Lærere sendes på kurs i ditt og datt uten at de har noen særlig egeninteresse, og dette blir en ond sirkel. Forhåpentligvis vil dette bli bedre med utskiftning av den eldre lærerkretsen (som igjen foreløpig vil føre til manko på realfagsutdannede undervisere).

Skrevet (endret)
Første skritt må være å få lærere opp på et høyere IKT-nivå enn elevene. Slik dagens tendens er, vet man strengt tatt ikke hvem som lærer av hvem. Lærere sendes på kurs i ditt og datt uten at de har noen særlig egeninteresse, og dette blir en ond sirkel. Forhåpentligvis vil dette bli bedre med utskiftning av den eldre lærerkretsen (som igjen foreløpig vil føre til manko på realfagsutdannede undervisere).

Lærerne kommer aldri til å ta igjen elevene, så det er meningsløst å begynne med å sende dem på vilkårlige "data"kurs. Man må starte med å utforme et undervisningsopplegg, både for lærere og elever, og da trenger vi et "supperåd" som kan komme opp med det.

Endret av rikspøbel
Skrevet

Jeg vet om flere lærere som faktisk er pådrivere av ny teknologi og ligger på et mye høyere IKT-nivå enn elever, og som dessuten greier å legge denne teknologien bra til rette. Vi er nettopp inne i generasjonsskiftet der nye lærere selv er oppvokst i dataalderen, med mye kunnskap og lett innstilling og tilvenning til ny teknologi/tjenester.

Skrevet

Nyutadnnede lærere vil nok være vel så flinke som elevene, men den eldre generasjon vil nok ligge etter. Men dette er uansett irrelevant. IKT er ikke et eget fag på grunnskolenskolen (med små unntak som feks valgfag). Meningen er at datateknlogien skal integreres i den vanlige undervisningen. Derfor trnger ikke lærerinnen på 60 år å kunne HTML, men hun må kunne bruke den digitale tavla, word og nettleser og ikke minst bruk av digitale læringsplattformer.

 

Utenfor undervisninssituasjonen blir også grunnleggende IKT-kunnskaper og ferdigheter viktigere, men avanserte kunnskap trengs ikke.

Skrevet

Noen brukere fant det passende å gå på person og ikke sak, og fire slike innlegg og innlegg som svarte på dem, er slettet.

 

Det er ikke alltid det er like lett å diskutere i en tråd, og det kan fort føles som om man snakker mot en murvegg når andre ikke er enige i det du sier, men ta det med ro, ta en pust i bakken, og angrip argumentene, ikke brukeren. :)

 

Reaksjoner på moderering tas som vanlig via PM, ikke i tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...