Gå til innhold

Stryk på eksamen


Mysterio

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil kun han seriøse svar med tanke på at dette er utrolig viktig for meg.

 

Slik er situasjonen.

Jeg fikk karakteren 1 på skriftlig eksamen i fysikk 2, bestod de 3 andre eksamener. Jeg har også søkt på økonomi og psykologi på høgskoler og universiteter.

 

Det jeg lurer på er.

1) Er det mulig å komme inn på det jeg har søkt uten å ha fullført den ene eksamen? Finnes unntak. Grunnen til det i

mitt tilfelle vil da være at Fysikk har ingenting med økonomi/psykologi å gjøre. En annen grunn er at jeg har hatt en

sykdom som har gjort det vanskeligere å studere og konsentrere seg. Og 5-6 dager før eksamen fikk jeg et

øyeskade som førte til at mistet delvis synet mitt i det ene øyet. Har legeerlæring på det og bevis på at jeg har vært

hos legen dagen før eksamen også.

2) Hvis svaret er nei på 1. Hvordan går jeg fram for å ta opp den eksamen? Hva taper jeg på det?

3) Selv uten sykdommen og skaden jeg fikk så lå jeg på 4-3 i fysikk 1 og på 3-2 i fysikk 2. Hva kan jeg gjøre for å

forbedre meg i fysikk?

 

Jeg setter pris på alle gode og nyttige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde jeg klage med tanke på at jeg har ingenting å tape. Er sykdom og skade med legeerklæringer gode nok grunner til å klage. Siden jeg mistet en god del timer og forbredelses tiden og følet meg presset til å fullføre den eksamen selv om jeg hadde dårlig syn i det ene øyet, dårlig nok til å ikke kunne lese med den.

 

Trenger flere svar og info.

Lenke til kommentar

Når jeg gikk ut for 4 år siden ble vi fortalt at om man strøk så kunne man starte på høyere utdanning, men at man måtte bestå eksamen i faget man strøk i iløpet av et halvt år. Dvs, at man kan starte på høsten på universitet/høgskole samtidig som man er nødt til å ta eksamen i faget man strøk i før jul. Regner med en slik regel gjelder enda. Men hør med rådgiver på skolen din.

Lenke til kommentar
Du kan komme inn på høgskole\universitet med den stryken så vidt jeg har forstått. kravet er vel at du må ta den opp til høsten igjen og stå. Stryker du da blir du heve ut. Det har ingenting å si at det ikke er relatert til det du skal studere.

Din og Brack sin innlegg er ukens mest positive som har skjedd med meg. Hvis jeg kan komme inn i høgskole/universitet og fortsette der så lenge jeg består eksamen så er det kjempefint. Skal lese dag og natt i fysikk. Sommerferien trenger jeg ikke, utdanning er viktigere for meg.

Takk for deres svar. Rådgiveren har tatt ferie, men min kontaktlærer skal gi meg litt info i løpet av dagen tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ved NITH (Hvor jeg er ferdig sånn ca akkurat nå) har hvertfall studenter blitt tatt opp til tross for at de har manglet fag, såfremt fagene ikke har vært relevante for studiene. Det har dog da vært et krav om å bestå eksamen innen en gitt frist. Og jeg vil nesten tro at NITH ikke er den eneste høyskolen som ikke er helt vrangsynte.

Lenke til kommentar

Sidan dette er ein eksamen så burde du klage med mindre besvarelsen din var heilt blank. Du har som du seier ingenting å tape på det, og sjølv om det er usannsynlig så kan det hende at ein anna sensor synest besvarelsen er god nok til å stå.

 

Ellers så stemmer det at du kan starte høgare utdanning om du består eksamen iløpet av eit halvt år, men det kan nok være lurt å prøve igjen allereide i høst etter sommarferien.

Det som kan være problematisk her er om du ikkje består eksamenen så vil du ikkje få fortsette på høgare utdanning før den er fullført.

 

Sidan du skal inn på økonomi og psykologi så kan det kanskje være ein ide for deg å safe deg inn med ein privatist eksamen. Så lenge du ikkje skal inn på ei studierettning som krever 2FY så treng du berre å ha nok studiepoeng til å få studiekompetanse. Engelsk generell muntlig er eit godt valg der det er enkelt både å bestå og få god karakter. Pensumet er ei lita tekst bok samt ein roman på engelsk, med andre ord noke som er enkelt å komme seg gjennom iløpet av sommarferien.

 

Om ikkje anna så vil ein privatist eksamen gi deg ein ekstra sjangse til å få vitnemålet frå vgs, du kan uansett ta 3FY eksamenen også uavhengig av om du stryker eller består privatist eksamenen i eit anna fag. Er berre det at om du står privatist eksamenen så har du ikkje samme presset på at du må klare ein tyngre teoretisk 2FY eksamen.

 

Snakk med studieveilederen på skulen din og høyr kva privatist eksamenar du kan ta for å få vitnemål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...