Gå til innhold

Linux og Promise Fasttrack 376


Anbefalte innlegg

Noen som har vert borti problemer med Asus a7v8x og den onboard raidkontrolleren som ikke vil virke i Linux? Tror det er samme kontroller som står på MSI KT400 raid kort.

 

Har ikke klart å få denne til å funke i Linux, det er heller ikke mulig å få tak i drivere til den... sovidt jeg kan se...

 

Noen som vet hvordan jeg kan få denne til å funke?

Har en 160GB som jeg har svært lyst til å få til å funke :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den fungerer både som vanlig ATA kontroller og fake-raid kontroller. Grunnen til at den sannsynligvis ikke virker til deg, er fordi kjernen du booter med ikke behandler den som en standard ATA kontroller. Du kan da prøve deg med modulene ataraid og pdcraid. Det ligger forøvrig haugevis med dokumentasjon om slike fake-raid kontrollere og linux på nett, så det burde ikke være nødvendig å gå mer i dybden på dette.

Lenke til kommentar

jeg husker når jeg skulle kjøre linux på kt7'n min måtte jeg putte inn en kommando i booten som sa til kjerna på hvilken adresse kontrolleren lå. Husker ikke kommandoen og det lå på det gamle forumet, så enten kan du prøve å lete der, hvis det fremdeles eksisterer (den delphi-greia vi hadde før, husker ikke URL), eller så kan man sikkert finne noe om det noe sted.

 

 

:edit:

KT7-RAID, sånn at ingen misforstår

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Skal se hva jeg finner.Det er ingenting om kontrolleren på nettet. og Promise er visst ikke de største Linux fansene akkurat,etter det jeg har hørt :grumpy:

 

Målet er en Windows fri maskin :D

Så får jeg raid-kontrolleren til å funke er jeg et langt skritt nermere :)

 

Bare så det er klart er det ikke raid jeg er ute etter, bruker den bare som en ide-kontroller :)

Lenke til kommentar
"]Skal se hva jeg finner.Det er ingenting om kontrolleren på nettet. og Promise er visst ikke de største Linux fansene akkurat,etter det jeg har hørt  :grumpy:

Det er en Serial-ATA kontroller ikke sant? Har nemlig et sånt selv i en av maskinene mine :(

 

Fant en tråd på nettet en gang hvor selveste Alan Cox hadde svart om dette og det hørtes ikke lovende ut, med mindre Promise ble litt mer samarbeidsvillige.

 

Trenger ikke RAID selv heller, vil bare bruke den som vanlig ATA-kontroller. Funker ypperlig i Windos men jeg har ikke klart å få den up&running i linux selv etter en god del knoting.

 

Vi må nok bare bombardere Promise og få dem til å endre denne Windows-only politikken :evil:

 

PS. Promise er vel noe mer linux-vennlige når det gjelder mer highend-løsninger (separate raid kontroller-kort osv.), men de gir tydeligvis f*** når det gjelder onboard-chips.

Lenke til kommentar

Jau...

 

Ville vert synd å bytte ut HK allerede :cry: har jo netopp kjøpt det.

Men det er fare for at jeg må kjøpe nytt no :cry:

 

 

Neste gang skal jeg ivertfall forsikre meg om at HK'et er 100% Linux vennlig.

 

Vet ikke hva produsenter som er det, men det er tvilsomt at Asus blir neste kort ja :grumpy:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...