Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er din holdning til at Red Bull er blitt legalisert?


Galexon

Anbefalte innlegg

Joda, dette passer under helse. Det er nemlig delte meninger om hvorvidt Red Bull er heldig eller ikke. Min oppfatning er at legaliseringen av Red Bull i Norge er en stor tabbe. Det er ikke uten grunn at Red Bull i flere land står oppført på lister over milde narkotiske rusmidler. Red Bull inneholder i tillegg til i overkant mye koffein, også aminosyren taurin, som blant annet skal være brukt i hjertemedisiner og medisin for mennesker med depresjoner (http://www.forskning.no/artikler/2007/oktober/1193667688.87). For mennesker med dårlig hjerte eller høyt blodtrykk kan det med andre ord være farlig.

 

Nei, drikk heller kaffe sier nå jeg! Jeg drikker ikke Red Bull, og kommer ikke til å gjøre det heller. Mulig andre er av annen oppfatning?

Endret av Galexon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjør på.

 

 

mennesker med dårlig hjerte eller høyt blodtrykk kan det med andre ord være farlig.

slike personer vil mest sannsynlig være oppmerksomme på problemstillingen da det er mange andre produkter der ute, inkludert samtlige andre typer energidrikker som battery og burn, som har like farlig effekt for de.

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk en god del mennesker som har mistet livet som følge av Red Bull.

Tror nok at spesielt barn kan ha skade av dette, da tenker jeg på mengden koffein fordi barn kan mye lettere skape en avhenighet til koffein.

 

(Jeg har ikke noe som kan bekrefte dette, men jeg husker å ha lest at kroppen tar opp stoffene "på gal måte(på mangel av bedre forklaring)" pga drikkens kjemiske sammensetning, derfor ble den mer farlig en "en god kopp kaffe". Tar dette i parantes fordi det vel ca 1 år siden jeg leste det, altså trenger det ikke å være noe hold i det.)

 

Jeg synes fakisk at man burde innføre en pålagt advarsel på boksen om at vedkommende kan risikere døden. Onkelen til min bestevenn mistet onkelen sin som følge av koffein-sjokk(drakk Red Bull). Han hadde ikke noen form for blod- eller hjerteproblemer. På den andre siden kan man vel dø av å sette en brødskive fast i halsen og:S

 

Vel vel, jeg antar markedet bestemmer.

Lenke til kommentar
Det finnes faktisk en god del mennesker som har mistet livet som følge av Red Bull.

Tror nok at spesielt barn kan ha skade av dette, da tenker jeg på mengden koffein fordi barn kan mye lettere skape en avhenighet til koffein.

 

Long before they start experimenting with alcohol and cigarettes, children are getting exposed to addictions in the form of caffeine in cola and chocolate. Even before birth, babies are consuming caffeine through the womb from coffee-drinking mothers. Traces of the drug have been found in day-old infants, the scientists report.

 

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,1432412,00.html

Lenke til kommentar

Jeg er for frihet og for eget ansvar over konsekvenser av det man velger å gjøre. Om man har et natureservat som blir besøkt av 10 000 turister årlig, er det sannsynlig at noen før eller siden vil ramle ned en skrent og daue. Betyr det at man må gjerde inn hele området? Noe av det som gjør livet verdt å leve, er også til en viss grad farlig. Jeg vil heller gå i usikret natur, drikke så mye koffein og alkohol JEG vil, og ha ansvar for det JEG gjør, enn at en gjeng bedrevitere skal tre det ned hodet mitt. De fleste mennesker vet at det er usunt å spise burger og drikke 3 liter brus hver dag, men vi har muligheten til dette. Det er på tide at vi slutter å ha en slik "nanny-state" som skal detaljstyre alt det en kan tenkes å gjøre. Livet blir rikere med muligheter, muligheter som også kan innebære fare. (Jeg skriver av og til under påvirkning av energidrikker. Ikke helt sunt, men jeg gjør det pga oppnådd effekt)

Lenke til kommentar
Jeg er for frihet og for eget ansvar over konsekvenser av det man velger å gjøre. Om man har et natureservat som blir besøkt av 10 000 turister årlig, er det sannsynlig at noen før eller siden vil ramle ned en skrent og daue. Betyr det at man må gjerde inn hele området? Noe av det som gjør livet verdt å leve, er også til en viss grad farlig. Jeg vil heller gå i usikret natur, drikke så mye koffein og alkohol JEG vil, og ha ansvar for det JEG gjør, enn at en gjeng bedrevitere skal tre det ned hodet mitt. De fleste mennesker vet at det er usunt å spise burger og drikke 3 liter brus hver dag, men vi har muligheten til dette. Det er på tide at vi slutter å ha en slik "nanny-state" som skal detaljstyre alt det en kan tenkes å gjøre. Livet blir rikere med muligheter, muligheter som også kan innebære fare. (Jeg skriver av og til under påvirkning av energidrikker. Ikke helt sunt, men jeg gjør det pga oppnådd effekt)

 

Dette har du fullstendig rett i! Jeg har ikke påpekt det enda, men det jeg egentlig vil frem til, er at vi i det minste setter aldersgrenser og advarer mot risikoen, slik de har gjort med tobakksvarer.

Lenke til kommentar

Kaffe kan inneholde mye mer koffein enn Red Bull. I USA selger de jo energidrikker og kaffe på starbucks som inneholder over 10 ganger så mye koff. som i en Red Bull.

 

Er jo egen kropp det går utover da folkens. Når red bull er lovlig vil det ikke bli så attraktivt lengre, med tiden. Ingen overdrikking heller når man først får tak i det.

Lenke til kommentar
Nei, drikk heller kaffe sier nå jeg! Jeg drikker ikke Red Bull, og kommer ikke til å gjøre det heller. Mulig andre er av annen oppfatning?

 

Hvorfor anbefale en drikk som i de fleste tilfeller inneholder mer koffein enn Red Bull?

Jeg synes også at det var merkelig. Folk som dør av Red Bull grunnet hjertefeil o.l. ville sannsynligvis ha dødd av en 'kaffeoverdose' også.

 

Jeg får selv skikkelig hjertebank og nærmest hetetokter hvis jeg drikker mer enn et par kopper kaffe i løpet av en dag, det er helt tydelig at det er noe kroppen min ikke har godt av.

 

Kaffe tar nok 100x flere liv på verdensbasis enn energidrikker.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar

At Red Bull er legalisert i Noreg er genialt. Det finst mykje anna der ute som er mykje farlegare enn Red Bull, og som er like lett å få tak i. Folk må lære seg å begrense inntaket, that's it. Alt er usunt i store mengder. Og dei med hjarteproblem av noko slag veit nok å lese kva ein drikk inneheld før dei kjøper den.

Lenke til kommentar

Når det nå har blitt lovlig å selge i Norge så synes jeg hvertfall at det bør være en eller annen form for begrensning på hvem som kan kjøpe det og ikke. Tenker da i første omgang på en aldersgrense.

 

På den lokale ICA butikken så har jeg flere ganger sett at små barn (kan ikke tenke meg at de er særlig eldre enn 10år gamle) kjøper med seg flere bokser. Jeg føler dette er litt feil, uten at jeg med 100% sikkerhet kan forklare hvorfor.

 

Argumentene om at det kun går ut over egen kropp er helt greie, men små barn vil da ikke nødvendigvis være klar over hva de evt putter i seg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit at det blir legalisert, skulle bare mangle! Er så irriterende i dette landet at det er så mye som skal være forbudt pga èn person en eller annen gang døde av det. Er enig med han oppi tråden om at det er vårt liv og vi bør ha frihet til å utsette oss selv for "fare" og risikoer. Problemet er når andre må lide for handlingene, da bør vi sette grenser.

Når det kommer til folk med dårlig hjerte eller andre helseproblemer bør de være klar over det og leve deretter. Tenk om vi skulle forby brød fordi noen i Norge lider av cøliaki (allergisk mot gluten) og vi derfor bare skal selge glutenfrie brød og matvarer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...