Gå til innhold

Intel med nye prosessorserier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men i teorien får man samme ytelse om man klokker en 4-kjerners Core i3 til 3,6-4Ghz (alt etter hva turbo klokker opp til), som om man kjører en i5 stock m/ turbo. Og jeg vil anta de færreste har bruk for HT på en normal PC til spill og vanlig bruk.

 

Er det noe andre begrensninger på Core i3 vs i5 annet enn turbo modusen? Er uansett skeptisk hvordan den funksjonen vil fungere om man begynner overklokke...

Lenke til kommentar
Jeg regner med at turbo-modus fungerer ved å øke multiplikatoren. Dermed skulle den fungere like bra i overklokket tilstand. (Like stor prosentvis økning i klokkefrekvensen)

Men prosessoren legger vel både strøm-målinger og temperatur målinger til grunn før den øker multiplikatoren så selv med god kjøling er det langt mindre sannsynlig at CPU vil overklokke seg selv.

 

Gleder meg til vi får klokkeløse prosessorer. Ikke bare blir det mye bedre ytelse/watt men vi blir kvitt overklokkerne en gang for alle også. :p

Lenke til kommentar
Men i teorien får man samme ytelse om man klokker en 4-kjerners Core i3 til 3,6-4Ghz (alt etter hva turbo klokker opp til), som om man kjører en i5 stock m/ turbo.

Så fremt man bare bruker én kjerne aktivt og temperaturen ligger til rette for det.

 

Og jeg vil anta de færreste har bruk for HT på en normal PC til spill og vanlig bruk.

Det kan man også si om 4 kjerner vs 2, men det er jo kjekt med HT særlig siden det gir en god del ytelseøkning på enkelte oppgaver, nesten gratis. (Til sammenligning er 4 kjerner betydelig dyrere enn en likt klokket dobbeltkjerne, og TDP blir vesentlig høyere)

 

Gleder meg til vi får klokkeløse prosessorer. Ikke bare blir det mye bedre ytelse/watt men vi blir kvitt overklokkerne en gang for alle også. :p

Jepp, men det ser mørkt ut. Det har jo vært kontinuerlig vaporware.

Lenke til kommentar
Men i teorien får man samme ytelse om man klokker en 4-kjerners Core i3 til 3,6-4Ghz (alt etter hva turbo klokker opp til), som om man kjører en i5 stock m/ turbo.

Så fremt man bare bruker én kjerne aktivt og temperaturen ligger til rette for det.

Men da vil en overklokket i3 være kjappere enn en i5 ved flerkjerners bruk. Tipper Turbo-modusen på godt overklokkede CPU'er vil gi mer kræsj og ustabilitet enn det vil gi noen ytelsesøkning.

 

Og jeg vil anta de færreste har bruk for HT på en normal PC til spill og vanlig bruk.

Det kan man også si om 4 kjerner vs 2, men det er jo kjekt med HT særlig siden det gir en god del ytelseøkning på enkelte oppgaver, nesten gratis. (Til sammenligning er 4 kjerner betydelig dyrere enn en likt klokket dobbeltkjerne, og TDP blir vesentlig høyere)

Etter det jeg så av Lynnfield testen var det spesielt i spill at HT faktisk gav litt dårligere ytelse. Samme var det jo før da det var HT på Pentium 4, det gav som regel aldri noe bedre ytelse da heller. Så med mindre man skal rendre styggmye 3d eller enkode store mengder H.264 er i7 og HT rimelig bortkastet?

 

Tipper høstens hotteste "gaming rig" blir stock i5 og overklokkede i3. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gleder meg til vi får klokkeløse prosessorer. Ikke bare blir det mye bedre ytelse/watt men vi blir kvitt overklokkerne en gang for alle også. :p

Jepp, men det ser mørkt ut. Det har jo vært kontinuerlig vaporware.

Det er så komplekst at det vil ikke lønne seg å se på det før CMOS skaleringen stopper opp rundt 10nm +-2nm for high performance CMOS.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Idiotisk med enda en socket. Kunne de ikke lagd i3 for LGA 1156 eller 1366? Nå blir det jo sykt mye ekstra pes å flytte seg mellom "klassene". Satser ihvertfall steinhardt på at den gode gamle Q6600en min holder en stund til. Venter i alle fall på 32nm før jeg kjøper ny en gang i 2010.

Lenke til kommentar
Idiotisk med enda en socket. Kunne de ikke lagd i3 for LGA 1156 eller 1366? Nå blir det jo sykt mye ekstra pes å flytte seg mellom "klassene". Satser ihvertfall steinhardt på at den gode gamle Q6600en min holder en stund til. Venter i alle fall på 32nm før jeg kjøper ny en gang i 2010.

Hva er det du tenker på?

Det blir kun to sockets. LGA-1156 for 95% av PC brukerene (mainstream etc.) og LGA-1366 for entusiaster, high-end workstations og enkeltprosessor servere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...