Gå til innhold

Nikon/Canon vs Pentax. "Frilufts-kamera"


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal snart gå til innkjøp av mitt første speilreflekskamera, og har da sett mest på Nikon D90.

Men siden jeg har planer om å satse for fult på friluftsliv(kajakk, telturer, fjellturer osv), så vil jeg ha en som tåler litt "juling". Vil D90 komme til kort da? Andre kameraer jeg også har sett på er Pentax K-7, men kan tenke meg at det blir et avansert kamera å bruke/lære seg? Kjenner en del som har nikon kameraer og har fått prøvd meg litt der, så er litt kjent med nikon, og kan få litt dypere opplæring av de når det trengs. Men hva sier dere? Det jeg er mest redd for er at kameraer skal bli ødelagt av fukt (har ikke planer om å bade med kameraet :p ), siden det regner en del her i Bergen. Vil da Pentax være et bedre valg?

 

Mange takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kajak kan resultere i ufrivillige bad, jeg hadde i hvertfall følt meg tryggere med en Pentax ombord! De fleste kamraer tåler til en viss grad vann/regn. Men Pentaxen tåler kanskje litt mer og K7 har etter det jeg har fått med meg flere pakninger enn K20d.

Jeg gikk fra Nikon D80 til Pentax K20, hadde ikke store problemer med omstillingen, heller motsatt! Synes det var lettere å bruke!

Endret av Kjell75
Lenke til kommentar

Tviler på at K7 vil være noe nevneverdig mer komplisert å lære seg enn D90, de har stort sett de samme funksjonene. Hvis du kan låne optikk av kompisene dine, så kan det være et argument for Nikon (så lenge de har optikk som er verdt å låne :p )

 

Pentax tåler en del mer enn Nikon, og hvis du vil ha noe som du kan ha klart om halsen selv om det regner litt så er det det sikreste valget. Men så lenge ikke bruker kameraet i høljregn og lar det tørke skikkelig når du kommer innendørs (ikke lar det ligge fuktig i bærevesken), så tåler alle speilreflekskameraer litt regn.

Lenke til kommentar
... K7 har etter det jeg har fått med meg flere pakninger enn K20d.
Stemmer det ja. Men bedringene ligger ikke i antall pakninger. Grunnen til at de har økt antallet er at K-7 får flere åpninger å tette, bla pga fler knapper.

 

Bedringene ligger nok mer i måten huset er sammenføyd. Etter som jeg har forstått, henger dette sammen med at huset er mer retro, altså har strengere linjer enn tidligere modeller. Og i magnesiun konstruksjonen som gir et økt stabilitet.

 

Så hvis du vil ha speilrefleks, er nok K-7 og Olympus E-3 de sterkeste kandidatene. Ellers finnes det kompaktkameraer som nok er mer vanntette enn begge disse.

Lenke til kommentar
Også må du ha objektiver med samme spesifikasjoner.hjelper ikke med et vanntett hus hvis objektivet fungerer som en sil.

Pentax leverer jo K-7 med 18-55mm og 50-200mm som begge er værtett.

 

Til ditt bruk ville jeg uten tvil valgt Pentax K-7, jeg har hadde tidligere Nikon, og har idag Samsung GX-10 (samme som Pentax K10) og jeg synes ikke den er vanskeligere å bruke. Husk på at K-7 har også Auto-modus der det bare er å trykke på knappen, og så ordner kamera resten. I tillegg til dette har K-7 to halvmanuelle moduser (Sv og TAv), der en på først nevnte velger ISO, og kamera velger resten, og sistnevnte velger man lukker og blender og kamera velger ISO slik at eksponeringen blir riktig. Så har Pentax selvfølgelig samme blender-, lukker-, P- og manuell-modus som D90. Det eneste K-7 mangler er moduser som "landskap", "portrett", "makro" osv osv. Men dette er ikke noe problem å lære seg. K-7 har også innebygget bildestabilisator, så du vil få stabilisering på alle objektivene du bruker, uansett om de er helt nye eller om de er fra 70-tallet.

 

En annen fordel, som sikkert er veldig greit hvis du har lyst å reise lett, er at Pentax har er veldig kompakt limited-serie med objektiver link og selv om de er veldig små, har de utrolig god bildekvalitet.

 

Ellers så kommer jo alle de fordelene de andre har nevnt tidligere i tråden ;)

Lenke til kommentar
Også må du ha objektiver med samme spesifikasjoner.hjelper ikke med et vanntett hus hvis objektivet fungerer som en sil.

Pentax leverer jo K-7 med 18-55mm og 50-200mm som begge er værtett.

 

Dessverre stemmer ikke det. Sist jeg sjekket, må man kjøpe Pentax DA*-objektiver for å få dem værtettet. DA* 16-50 er forøvrig en god følgesvenn til Pentax-hus.

Lenke til kommentar
Kajak kan resultere i ufrivillige bad, jeg hadde i hvertfall følt meg tryggere med en Pentax ombord! De fleste kamraer tåler til en viss grad vann/regn. Men Pentaxen tåler kanskje litt mer og K7 har etter det jeg har fått med meg flere pakninger enn K20d.

Jeg gikk fra Nikon D80 til Pentax K20, hadde ikke store problemer med omstillingen, heller motsatt! Synes det var lettere å bruke!

 

Noen som vet om noen Nikon objektiver som er vanntette som passer til makro eller landskapsfotografering? eller er det kun Pentax som har slikt?

Endret av Stormcamper
Lenke til kommentar
Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

 

Hvor er den posten med han/hun som virkelig har latt sin K10D gjennomgått diverse bad?

Denne?

Bokmerka den for slike anledninger :D

 

DEN ja! Takk skal du ha :) *Bokmerket*

 

hoho mitt kamera det, kan nevne at det er et k20d og ikke k10d. Kan også nevne at bror me låner min k20d mens han er i Afghanistan nå, så nå skal det få testa seg i litt ørken, sand, høye og lave temperaturer.

Lenke til kommentar
Noen som vet om noen Nikon objektiver som er vanntette som passer til makro eller landskapsfotografering? eller er det kun Pentax som har slikt?

 

Det er Olympus som har slikt.

 

Til makro passer 50/2 (og et kommende 100mm) og til landskap kanskje 11-22/2.8-3.5.

 

 

Olympus' værtette objektiver kommer i to typer: passe dyre og veldig dyre.

 

Passe dyre er: 8/3.5FE, 50/2, 11-22/2.8-3.5, 14-54/2.8-3.5, 12-60/2.8-4, 50-200/2.8-3.5

 

Veldig dyre er: 7-14/4, 14-35/2, 35-100/2, 90-250/2.8, 150/2 og 300/2.8

 

 

Pentax har jo en knallfin serie i "passe dyre"-klassen, men mangler vel tett vidvinkelzoom? De to nye værtettede kit-zoomene er unike, forøvrig. Smart gjort av Pentax.

 

Jeg er litt usikker på hva Nikon garanterer av værtetthet, men de dyre greiene deres lekker vel ikke akkurat som siler.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hva Nikon garanterer av værtetthet, men de dyre greiene deres lekker vel ikke akkurat som siler.

Nikon har som policy å ikke si noe om værtetthet. Vi Nikonister bare bruker utstyret vårt, og på magisk vis så funker det. I all slags vær. :) Et antall Nikon-objektiver har gummipakning ved fatningen. Dette er det eneste utvendig synlige tegnet på et værtettet Nikonobjektiv, og det er ikke begrenset til noen bestemt serie - f.eks er 18-70 kitobjektivet og den nye 35/1.8 DX begge utstyrt med denne pakningen, selv om de er relativt billige. D300 er omtalt (av Nikon) som "a true go-anywhere-camera" mtp. robusthet.

 

Hva gjelder vanntett (som noen - utvilsomt ved en misforståelse, men like vel - spurte om oppi her), så stiller jo Nikon i en klasse for seg med Nikonos-serien, men det var kanskje ikke helt det som var temaet her... :roll:

Lenke til kommentar
Kajak kan resultere i ufrivillige bad, jeg hadde i hvertfall følt meg tryggere med en Pentax ombord! De fleste kamraer tåler til en viss grad vann/regn. Men Pentaxen tåler kanskje litt mer og K7 har etter det jeg har fått med meg flere pakninger enn K20d.

Jeg gikk fra Nikon D80 til Pentax K20, hadde ikke store problemer med omstillingen, heller motsatt! Synes det var lettere å bruke!

 

Noen som vet om noen Nikon objektiver som er vanntette som passer til makro eller landskapsfotografering? eller er det kun Pentax som har slikt?

Alle som koster litt penger fra Nikon eller som er nye har værtetting. Det nye AF-S 50mm f/1.4 i det minste, samt 14-24, 17-55 (DX), 24-70, 70-200 (og alle som er dyrere). Mener også at AF-S 60mm f/2.8 micro og AF-S 105mm f/2.8 VR er værtettet. PC-E objektivene er også værtettet samt sikkert flere også (mener 35mm f/1.8 har det samme).

Lenke til kommentar
Men som amatør, vil K-7 være for mye penger å slenge ut? Ville dere evt. satset på et billigere kamera i første omgang? Har sett på D5000 nå, og likte grepet på den, men hvordan er den kontra D90?

 

Jeg vil påstå at K7 er tett opp mot det optimale kameraet for folk flest. Det er for amatører/entusiaster Pentax lager disse kameraene. Det er særdeles imponerende hva de har fått med i det lile huset. K7 er nøyaktig det kameraet jeg håpet Olympus E-30 skulle bli, men der valgte de å redusere byggekvalitet istedenfor størrelse.

 

Billigere hus har nøyaktig to fordeler: De er billigere, og de er mindre. Men, når K7 er så lite, og jeg er av den oppfatning av at man ikke _savner_ penger man har brukt, så ser K7 ut som det mest fristende kameraet på markedet i segmentet der E-620 blir for enkelt.

 

Spørsmålet er egentlig bare om du vil få mer ut av et billigere kamera og bedre objektiver, dersom det er en begrensning på de to til sammen. Man må selvfølgelig også kunne avse pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...