Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Maskinen finner bare 8GB av 12GB minne.


Anbefalte innlegg

Hei! Har en pcen stående her nå som jeg har satt tilsammen 12gb i. I Windows står det at Vista bare finner 8gb, men CPUz og andre programmer av samme type finner 12gb. Hvorfor finner ikke Windows de siste 4gb med ram? Noen som har tips å komme med?

 

Windows Vista Ultimate 64bit - SP1

OCZ DDR3 PC3-12800 12GB

Foxconn Renaissance 2 x58 mobo

Core i7 920

2x Radeon HD 4890 1 GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det sjekker du jo i oppgavebehandling: Under ytelse fanen viser den jo hvor mye fysisk minne som er tilgjengelig.

Det står bare 8gb. :( Så trist.

 

Unnskyld at jeg spør, men hvilke programmer kjører du som trenger 12GB med minne? Eller for den saks skyld, mer enn 4GB!

 

-Øivind-

At jeg kjøpte 12gb ram er ikke fordi det trengs, men fordi ram ikke er blandt de dyreste av pckomponenter og fordi jeg ikke akkurat lider av pengemangel. Men selv om jeg i dette øyeblikk ikke trenger 12gb for at alt skal kjøre smooth, så kommer det vel en gang (liker jeg å tenke). Og når jeg allikevel sitter her med rambrikkene mine, så kunne jeg jo i grunn egentlig tenkt meg at alle 6 skulle fungere fint i windows selv om jeg ikke akkurat sliter med 8gb.

Lenke til kommentar

Aha det var da svært da. Kan uansett ikke skjønne at det er noe i Windows som gjør det, bortsett fra de mest basiske versjonene av Vista skal det vel støtte opp til 128gb. Det meste jeg har sett personlig var en server med 10GB minne som kjørte Windows Server 2008 (Som vista sp1 bygger på) der ble hele det fysiske minnet vist.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Er du sikker på at hovedkortet støtter over 8gb minne da?

Alle X58 HK støtter 24GB, her er link som bekrefter det:

Link til hans HK

At det støttes "på papiret" er en ting, virkeligheten kan være noe annet. Bl.a. kan det avhenge av helt spesielle minne-brikker, bios-innstillinger, etc.

 

(I grunn er det sjeldent man hører om noen i heletatt, som har smekket inn max. minnemengde og liksom er oppe å kjører med en gang. Eller "er det bare meg"? :roll:

Lenke til kommentar
Det er Ultimate jeg har ;) Hadde Home Premium før, og da viste det bare 8gb da også. Men takk for tipset, skal se om det løser noe.

Foretok du en clean install av Vista 64 Ultimate eller "bare" en oppgradering fra Vista Home Premium? Ved en oppgradering kan de moduler som håndterer minnet fortsatt være "gamle".

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har nesten samme oppsett som deg, og har også 12GB RAM. Jeg lurer på: Har du overklokket minnet?

 

Jeg har 1600MhZ Brikker fra OCZ. Og hvis jeg klokker dem over 1680MhZ begynner ultimate å skurre. Over dette viser windows 8GB, og ved drøye 2000MhZ vises bare 4GB i ultimate. Så fremt jeg holder meg under 1680MhZ vises alle 12.

 

Hvis ikke: Prøv å underklokk dem ett hakk i BIOS.

Endret av Prøver
Lenke til kommentar
Det er Ultimate jeg har ;) Hadde Home Premium før, og da viste det bare 8gb da også. Men takk for tipset, skal se om det løser noe.

Foretok du en clean install av Vista 64 Ultimate eller "bare" en oppgradering fra Vista Home Premium? Ved en oppgradering kan de moduler som håndterer minnet fortsatt være "gamle".

Oppgraderte ikke. La inn Ultimate da disken var helt tom.

 

Prøv å boote med en live 64-bit linux cd og se om du får opp 8gb eller 12gb der. Da får du vite om det er OS'et som er problemet.

http://no.releases.ubuntu.com/9.04/

Velg 64-bit versjonen

Skal prøves.

 

Hei. Jeg har nesten samme oppsett som deg, og har også 12GB RAM. Jeg lurer på: Har du overklokket minnet?

 

Jeg har 1600MhZ Brikker fra OCZ. Og hvis jeg klokker dem over 1680MhZ begynner ultimate å skurre. Over dette viser windows 8GB, og ved drøye 2000MhZ vises bare 4GB i ultimate. Så fremt jeg holder meg under 1680MhZ vises alle 12.

 

Hvis ikke: Prøv å underklokk dem ett hakk i BIOS.

Takk for tipset! Er på jobb for øyeblikket, men når jeg kommer hjem senere i dag så skal dere en update.

Lenke til kommentar

Har du sett om hovedkortet teller opp all rammen i bios, om den ikke gjør det så 'leser' den ikke alle rambrikkene. Om det vises 12gb ram i bios men ikke i windows, er det software feil.

 

Evnt. sjekke om du har siste bios, ofte fikses ram kompatibilitet med siste bios oppdatering.

 

Prøv å sitte bios til auto på minne hastighet, ikke tving den til å kjøre 1600mhz. Enkel diagnose er å sitte dem til 1066mhz. og se om det funker bedre.

Endret av FooKer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...