Gå til innhold

Hvordan fjerne fattigdommen fra Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
STaten<3 kunne gjort det så mye bedre enn Rimi-H.

Hvorfor har de ikke gjordt det da?

 

Hvordan gikk det forresten i de landene som har prøvd kommunisme?

 

 

Tror du rimi Hagen er en lat fyr som ikke har gjordt en skit for pengene sine? Og hvor tror du industrien i Norge hadde vært uten folk som f.eks. Røkke? for han er vel også et kapitalistsvin ikke sannt?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Fjerne fattigdom I Norge?

 

La oss vurdere ulike alternativer.

 

1. Arbeid til alle arbeidsdyktige! Dette er et virkelig fail forslag som vil skape elendighet over hele landet gitt at vi beholder dagens økonomiske system. Vil skape et lønnstrykk av dimensjoner og inflasjonen vil fly i taket og da kan vi begynne å snakke om fattige i form av at minstepensjonister og andre trygdede vil få mindre penger relativt sett.

 

2. Borgerlønn. Trenger ikke å være Einstein for å konkludere med at det vil være mange negative konsekvenser ved å gi en stor sum med penger til folk uten å stille krav. Rusmisbrukere vil kanskje få en enklere hverdag og man vil se en oppblomstring av salg av narkotika som en følge av økt etterspørsel. Kanskje det blir en reduksjon i prostitusjon og vinningskriminalitet utført av nevnte gruppe, men det økte tilbudet vil nok igjen føre til økt rekruttering til miljøet.

 

Så må vi ikke glemme alle late 18-20 åringer vi har rundt om i landet. Ferdig med videregående så har man et fint påskudd til å ta seg et friår med lønn hvor man kan reise rundt i verden eller bare drive dank. Sikkert ok dette, men det reduserer verdiskapingen. Men late mennesker finnes i alle aldersgrupper og det vil finnes nok av dem som vil utnytte systemet.

 

I mine øyne vil det være bedre å forbedre dagens ordninger enn å kaste penger rundt seg.

 

3. Skape et bedre samfunn.

Det bor rundt 5millioner mennesker spredt rundt i landet, noe som tilsvarer en medium stor amerikansk by. Vi har naturressurser lang over ørene og vi har en høyt utdannet befolkning. Kan det være så vanskelig å skape et verdig liv for alle innbyggerne?

 

De som ender opp som fattige er gjerne barn av fattige eller har av en eller annen grunn satt seg selv i den posisjonen pga rusmisbruk eller lignende(kredittkortgjeld :p). Fjern kilden til problemet fattigdom så har man løsningen. I mine øyne vil det si en mer tilpasset skolegang for enkelte elever. Elever som sliter faglig og som samtidig har ressurs svake foreldre er malen for å skape et nytt ressurs svakt menneske. Kluet er altså forebygging og ikke skade minimering.

Lenke til kommentar

Den beste løsningen på problemet er mer hjelp til ungdom som sliter på ulike måter. Av deg jeg vet om som er fattige så hadde 100 prosent store problemer allerede før de var ferdige med ungdomsskolen. De som faller utenfor var enten mobbeoffre, bare spesielle eller var blant de værste pøblene og urostifterne i ungdommen. Når folk med slike problemer har rundt 30 er det i de aller fleste tilfeller for sent å gjøre noe. Fattigdommen løses på sikt ved å jobbe for å forhindre at folk ender opp som den typen som faller utenfor, heller enn ved å sette igang en rekke tiltak mot de som har falt utenfor idag.

Lenke til kommentar

Absolutt fattigdom eksisterer ikke i Norge, og dermed er det ingen vits i å snakke om det. Relativ fattigdom kommer av at vi har inntektsforskjeller og i seg selv er relativ fattigdom rettferdig, fordi en som jobber hardt bør tjene mer enn en som jobber lite og en som tar en drittjobb eller en vanskelig og viktig jobb bør tjene mer enn en som ikke gjør det. Altså, jeg har ikke som mål å fjerne relativ fattigdom, men jeg vet hvordan man gjør det.

 

Øke skattene drastisk, og innføre planøkonomi. På den måten kan vi sørge for at alle tjener nesten helt likt og vi har ingen relativ fattigdom i Norge lenger.

Lenke til kommentar
Absolutt fattigdom eksisterer ikke i Norge, og dermed er det ingen vits i å snakke om det. Relativ fattigdom kommer av at vi har inntektsforskjeller og i seg selv er relativ fattigdom rettferdig, fordi en som jobber hardt bør tjene mer enn en som jobber lite og en som tar en drittjobb eller en vanskelig og viktig jobb bør tjene mer enn en som ikke gjør det.

 

Dette har du jo enda ikke klart å begrunne, foruten å forutsett en grad av kontroll over egen situasjon som er ekstremt uvitenskapelig og naiv i dagens samfunn. Hvorfor er store forskjeller så rettferdig da? Man blir jo ikke velstående på å jobbe hardt men å jobbe smart.

Lenke til kommentar
Absolutt fattigdom eksisterer ikke i Norge, og dermed er det ingen vits i å snakke om det. Relativ fattigdom kommer av at vi har inntektsforskjeller og i seg selv er relativ fattigdom rettferdig, fordi en som jobber hardt bør tjene mer enn en som jobber lite og en som tar en drittjobb eller en vanskelig og viktig jobb bør tjene mer enn en som ikke gjør det.

 

Dette har du jo enda ikke klart å begrunne, foruten å forutsett en grad av kontroll over egen situasjon som er ekstremt uvitenskapelig og naiv i dagens samfunn. Hvorfor er store forskjeller så rettferdig da? Man blir jo ikke velstående på å jobbe hardt men å jobbe smart.

Du har masse muligheter i dagens samfunn. Jobber du hardt får du gode karakterer på skolen, fordi selv den med minst inteligens vil klare å jobbe seg til gode karakterer om de jobber hardt nok. Får du gode karakterer på skolen kan du velge å vrake i studiene og du får også en god lønn eller en interesant jobb etter hva du velger. Du blir belønnet fordi du har jobbet hardt på skolen. Jobber du ikke hardt som ung, men du velger å ta en drittjobb. En jobb som de fleste ikke vil ta, da blir du belønnet med høyere lønn enn andre som ikke velger å ta slike jobber. Du kan også jobbe hardt når du starter å jobbe og da blir du forfremmet og får høyere lønn.

 

Velger du å ikke jobbe hardt på skolen. Du tar ikke en drittjobb og har egentlig aldri lyst til å jobbe hardt, egentlig har du bare lyst til å sitte hjemme å slappe av og produsere ingenting og når du jobber, jobber du dårlig. Da får du ingen belønning og du får ikke de samme privilegiene som andre får.

 

Jeg synes det er grådig urretferdig at den siste gruppen skal få det samme som de andre som har jobbet hardt. For det andre gir det helt feil signaler. Tenk deg i et hus hvor det er to brødre. Han ene gjør ingenting i huset, og han andre hjelper til så godt han kan. Synes du at de skal få samme belønning? Det synes jeg er feil og urretferdig og det fører til at den andre gutten slutter å jobbe han også fordi han får ikke lønn for strevet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg synes det er grådig urretferdig at den siste gruppen skal få det samme som de andre som har jobbet hardt. For det andre gir det helt feil signaler. Tenk deg i et hus hvor det er to brødre. Han ene gjør ingenting i huset, og han andre hjelper til så godt han kan. Synes du at de skal få samme belønning? Det synes jeg er feil og urretferdig og det fører til at den andre gutten slutter å jobbe han også fordi han får ikke lønn for strevet.

 

Det er jo to store problemer her:

 

* For det første, så er du bort fra alle argumentene mot at man har kontroll over eget liv. Ens evne til å jobbe hardt og ens hang til latskap er også resultater av ens gener og miljø.

 

* Du ser helt bort fra forskjellene i Norge. Det er faktisk en betydelig forskjell i livskvalitet og inntekt mellom de som ikke jobber og de som har en god middelklassejobb. Du later som at alle har det likt i Norge, og slik er det jo ikke.

 

Virker mest som du egentlig bare er motivert av sadisme. At folk ikke kan nyte å ha det bra så lenge ingen har det dårlig.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er grådig urretferdig at den siste gruppen skal få det samme som de andre som har jobbet hardt. For det andre gir det helt feil signaler. Tenk deg i et hus hvor det er to brødre. Han ene gjør ingenting i huset, og han andre hjelper til så godt han kan. Synes du at de skal få samme belønning? Det synes jeg er feil og urretferdig og det fører til at den andre gutten slutter å jobbe han også fordi han får ikke lønn for strevet.

 

Det er jo to store problemer her:

 

* For det første, så er du bort fra alle argumentene mot at man har kontroll over eget liv. Ens evne til å jobbe hardt og ens hang til latskap er også resultater av ens gener og miljø.

 

* Du ser helt bort fra forskjellene i Norge. Det er faktisk en betydelig forskjell i livskvalitet og inntekt mellom de som ikke jobber og de som har en god middelklassejobb. Du later som at alle har det likt i Norge, og slik er det jo ikke.

 

Virker mest som du egentlig bare er motivert av sadisme. At folk ikke kan nyte å ha det bra så lenge ingen har det dårlig.

Nei, alle kan jobbe hardt om de velger å gjøre det. Viljestyrke kan man opparbeide om man virkelig vil, og viljestyrke er det man trenger for å jobbe hardt. Det handler om å se litt bort ifra det man synes er morsomt og bite tennene sammen og gjøre det man vet at man burde gjøre.

 

Nei, jeg snakker om å eliminere relativ fattigdom og ved å gjøre det må vi også eliminere forskjellene i Norge. Jeg skriver at det er riktig med inntektsforskjeller og dermed også riktig å ha relativ fattigdom. Hvor store forskjellene burde være er usikkert.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at mange kan komme langt med viljestyrke, og viljestyrke er noe mange mangler. Men det er ikke alle som vil kunne klare seg bra med viljestyrke heller, f.eks. pga. sykdommer. Og gjennom sin egen arv og miljø vil viljestyrken bli påvirket.

 

Det er derfor det er bra med litt utjevning selv om jeg personlig ikke liker hvordan udugelighet og latskap blir belønnet i Norge.

 

:)

Lenke til kommentar
Nei, alle kan jobbe hardt om de velger å gjøre det. Viljestyrke kan man opparbeide om man virkelig vil, og viljestyrke er det man trenger for å jobbe hardt. Det handler om å se litt bort ifra det man synes er morsomt og bite tennene sammen og gjøre det man vet at man burde gjøre.

 

Viljestyrke er ikke noe man uten videre kan få, viljestyrke er etter all sannsynlighet en genetisk egenskap. Det tror jeg fordi man ser forskjeller i viljestyrke mellom hundreraser, noe som viser at gen for viljestyrke faktisk eksisterer. Et annet problem er jo at hvis alle skulle jobbe hardt, så vil det å jobbe hardt miste sin verdi. I land som Japan og Sør Korea er hardt arbeid så å si null verdt, fordi de fleste andre også jobber hardt. Hardt arbeid duger kun om mange med bedre evner enn en selv ikke jobber hardt.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at mange kan komme langt med viljestyrke, og viljestyrke er noe mange mangler. Men det er ikke alle som vil kunne klare seg bra med viljestyrke heller, f.eks. pga. sykdommer. Og gjennom sin egen arv og miljø vil viljestyrken bli påvirket.

 

Det er derfor det er bra med litt utjevning selv om jeg personlig ikke liker hvordan udugelighet og latskap blir belønnet i Norge.

:)

Jeg er enig i det du skriver, og det er egentlig det jeg skriver over. De fleste kommer langt med hardt arbeid. De når kanskje ikke toppen, men de når langt og det er det viktigste.

 

Det er desverre en del faktorer vi ikke kan påvirke, og det er f.eks. sykdommer, men det er også andre ting som dårlig oppdragelse, eller at foreldrenes intnekt bestemmer fremtiden din. Det er viktig å belønne de som jobber hardt, men det er også viktig å sørge for at det er viljestyrken som teller og ikke foreldrenes inntekt eller andre faktorer. Dette gjør vi ved å ha gratis skole, gratis nødhjelp og helsehjelp til de som trenger det og at de får en god oppdragelse i barnehagen, men det er andre tiltak vi kunne ha gjennomført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...