Gå til innhold

canal digital - hastighet - giga (60 Mbit)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg søkte på Canal Digital sine sider og så at mitt område endelig er oppgradert (Ski) og bestilte derfor GIGA produktet.

 

Jeg testet og så at hastigheten gikk over 20 Mbit, som jeg hadde tidligere.

Men... det gikk ikke helt opp til 60 Mbit slik jeg hadde håpet, "bare" til 45 Mbit.

 

Siden jeg har testet mest med er: http://www.bredbandskollen.se/ men også litt med http://speedtest.net/ (Amsterdam ga best hastighet)

 

Jeg tok noen tester i morges, 06:30 tiden og fikk følgende resultater:

 

http://www.speedtest.net/result/495935447.png

http://www.speedtest.net/result/495936242.png

http://www.speedtest.net/result/495936739.png

http://www.speedtest.net/result/495937165.png

http://www.speedtest.net/result/495937469.png

 

Som du ser Amsterdam kommer høyest, men ikke rask nok.

 

 

Så derfor lurer jeg på om det er flere som har noen erfaringer med GIGA produktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"opp til 60mb/s"

Vet.

 

Men 20 Mbit var det ikke noe problem å få.

Og det er server og linjer der ute som ikke har noe problem å tilby 100 Mbit hvis man ber om det / kan ta i mot.

 

Så da produktet heter GIGA og de markedsfører det som 60 (selv om det er opptil) så vil jeg tro det burde være mulig å få mer enn 45 Mbit.

 

 

Men vi får se hva CD KS svarer ;)

Lenke til kommentar
Last ned en linux .iso fra ftp.uio.no. Ymse speedtester som bare overfører et par MB fra mer eller mindre stabile servere er sjelden godt nok for å teste hva en 60mbit-linje faktisk er kapabel til.

Vet.

 

Skal prøve FTP i kveld og i morgen tidlig, så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Last ned en linux .iso fra ftp.uio.no. Ymse speedtester som bare overfører et par MB fra mer eller mindre stabile servere er sjelden godt nok for å teste hva en 60mbit-linje faktisk er kapabel til.

Vet.

 

Skal prøve FTP i kveld og i morgen tidlig, så får vi se hvordan det går.

 

Har du en ruter i mellom deg og kabelmodemet? I så fall, vet du om denne takler hastigheter over 45 Mbit?

 

Speedtest.net i Oslo bør fint vise hva du kan få på linja etter noen etterfølgende tester, også med "høyere" hastigheter.

 

Her er stikkprøve akkurat nå:

 

496250978.png

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar
Last ned en linux .iso fra ftp.uio.no. Ymse speedtester som bare overfører et par MB fra mer eller mindre stabile servere er sjelden godt nok for å teste hva en 60mbit-linje faktisk er kapabel til.

Vet.

 

Skal prøve FTP i kveld og i morgen tidlig, så får vi se hvordan det går.

 

Har du en ruter i mellom deg og kabelmodemet? I så fall, vet du om denne takler hastigheter over 45 Mbit?

 

Speedtest.net i Oslo bør fint vise hva du kan få på linja etter noen etterfølgende tester, også med "høyere" hastigheter.

 

Her er stikkprøve akkurat nå:

 

496250978.png

 

Nei, jeg testet også rett på modemet.

Så det er derfor jeg lurer på om det er modemet eller noe "der ute" (i CD sitt nett) som er årsaken.

 

 

Noen som vet hvor mye disse kabelmodemene faktisk klarer med nåværende firmware?

Lenke til kommentar
Last ned en linux .iso fra ftp.uio.no. Ymse speedtester som bare overfører et par MB fra mer eller mindre stabile servere er sjelden godt nok for å teste hva en 60mbit-linje faktisk er kapabel til.

Vet.

 

Skal prøve FTP i kveld og i morgen tidlig, så får vi se hvordan det går.

 

Har du en ruter i mellom deg og kabelmodemet? I så fall, vet du om denne takler hastigheter over 45 Mbit?

 

Speedtest.net i Oslo bør fint vise hva du kan få på linja etter noen etterfølgende tester, også med "høyere" hastigheter.

 

Her er stikkprøve akkurat nå:

 

496250978.png

 

Nei, jeg testet også rett på modemet.

Så det er derfor jeg lurer på om det er modemet eller noe "der ute" (i CD sitt nett) som er årsaken.

 

 

Noen som vet hvor mye disse kabelmodemene faktisk klarer med nåværende firmware?

 

Vet ikke dessverre - hva slags kabelmodem bruker CD da?

 

45 Mbit kan vel stemme med en kanal - kanskje modemet ikke klarer å bunte to kanaler?

Lenke til kommentar
Vet ikke dessverre - hva slags kabelmodem bruker CD da?

 

45 Mbit kan vel stemme med en kanal - kanskje modemet ikke klarer å bunte to kanaler?

 

Jeg mener det er et Thomson TCM420 modem jeg har:

 

http://www.thomson.net/GlobalEnglish/Deliv...es/default.aspx

 

 

Ikke umulig det ja :)

 

Fordi når jeg ser på den siden står det:

 

"KEY CHARACTERISTICS

- Euro-DOCSIS 2.0 certified."

 

Tok en titt på spec'n og ser:

http://www.thomson.net/SiteCollectionDocum...0_en_122008.pdf

 

Receiver

Downstream Modulation QAM 64/256

Downstream Frequency Range 108-862 MHz

Maximum Downstream Data Rate 41,71/55,61 Mbps (QAM 64 / QAM 256)

Input Signal Level Range +43 to +73 dBμV (QAM 64)

+47 to +77 dBμV (QAM 256)

BER <1x10-8 @ C/N>25,5dB, QAM 64 with FEC

<1x10-8 @ C/N>34,5dB, QAM 256 with FEC,

received power = +47 to +54 dBμV

<1x10-8 @ C/N>31,5dB, QAM 256 with FEC,

received power = +54 to +77 dBμV

Input Impedance 75 Ohms

 

"Transmitter

Upstream Modulation QPSK, QAM 16

Additional Upstream Modulation Types QAM 8/32/64 for A-TDMA and

QAM 128 for S-CDMA channels

 

Upstream Frequency Range 5-65 MHz

Maximum Upstream Data Rate Max 5.12/10.24 Mbps {QPSK/QAM 16},

Max 30.720 Mb/s (QAM 64)

 

Output Signal Level Range A-TDMA:

+68 to +115 dBμV @ QPSK

+68 to +118 dBμV @ QAM 8/16

+68 to +114 dBμV @ QAM 32/64

S-CDMA:

+68 to +113 dBμV /All

 

Output Impedance 75 Ohms

Channel Bandwidth Programmable (200*N KHz) N=1, 2, 4, 8, 16, 32

Automatic Level Adjust Yes

Gain Control Range 50dB

Frequency Stability ± 5 kHz"

 

 

Jeg ser litt lenger ned på siden:

http://www.thomson.net/GlobalEnglish/Deliv...es/default.aspx

 

Thomson TCM470 er et:

 

"KEY CHARACTERISTICS

- offering high bandwidth with advance multimedia services, new IPTV alternatives.

- Euro-DOCSIS 3.0."

 

 

spec's:

http://www.thomson.net/SiteCollectionDocum...0_en_122008.pdf

 

"Receiver

Downstream Modulation QAM 64/256

Downstream Frequency Range 108~1000MHz

Maximum Downstream Data Rate 440 Mbps (Theoretical) (55.61Mbps x 8 channels)

Capture windows 64 MHz capture window split into two windows of 32

MHz thanks to the integrated dual tuner solution.

Number of downstreams up to 8

Input Signal Level Range -15dBmV ~ + 15dBmV (TBC)

Input Impedance 75 Ohms

| Transmitter

Upstream Modulation QPSK and 8, 16, 32, 64 and 128 QAM

Number of upstreams 4

Upstream Frequency Range 5-65 MHz

Maximum Upstream Data Rate 131 Mbps (Theoretical) (32.78Mpbs x 4 channels)

Output Impedance 75 Ohms

Channel Bandwidth 200kHz, 400kHz, 800kHz, 1.6MHz, 3.2MHz and 6.4MHz

(*) Using the Euro-DOCSIS frequency bandwidth with a DOCSIS CMTS "

 

 

Tror jeg skal sende CD en mail og spør om ikke det er en god ting å bytte til et EuroDOCSIS 3.0 modem, når jeg er på et DOCSIS 3.0 nett og skal ha hastigheter som er over 40 Mbit :)

Endret av g5
Lenke til kommentar

- Første svar fra CD KS -

 

"Takk for henvendelsen

Det skal ikke være noe problem med linje eller modem, coax kabelen inn til deg greier 6200mb.,

men det kan jo være kan være flere årsaker til dette, vi har nå for sikkerhetskyld tatt en gjennomgang av vårt modem.

Det hadde vært fint om du kunne ta noen flere tester i de kommende dager slik at vi har litt mer informasjon i saken.

Ha en fortsatt god dag."

 

- Så etter forklaringen jeg sendte i morges, kom dette svaret -

 

"Det er helt korrekt, Thompson modemet klarer ikke å levere mer enn 20Mbit.

Har nå tatt å lagt inn bytte på ditt modem, du vil motta ditt nye modem innen 5-10 virkedager.

Det nye modemet er ett Scientific Atlanta modem, det støtter vår Giga linje."

 

Når jeg bestilte produktet på web for en del dager siden burde systemene til CD oppdage at jeg har et EuroDOCSIS 2.0 modem og sende ut et nytt.

 

Når jeg så sender en mail etter å ha fått produktet, så burde sjekk av modem være første ting som sjekkes.

Men heldigvis var person nummer 2, mer teknisk oppegående enn person nummer 1, så da blir det nytt modem om en uke ca.

 

 

 

Så får jeg klare meg med 40 Mbit inntil da :)

Lenke til kommentar
CD skyter seg selv i foten, herregud for en vanvittig pris de skal ha for den linjen!

Fiber er billigere, VDSL2 er billigere... både GET og CD priser seg helt ut av markedet.

Det kunne vært billigere ja.

 

Men hva synes du de burde satt som hastighet (både ned og opp) og ikke minst pris?

Lenke til kommentar
CD skyter seg selv i foten, herregud for en vanvittig pris de skal ha for den linjen!

Fiber er billigere, VDSL2 er billigere... både GET og CD priser seg helt ut av markedet.

Det kunne vært billigere ja.

 

Men hva synes du de burde satt som hastighet (både ned og opp) og ikke minst pris?

 

Ut hastighet burde ligge på minst 10mbit, ingen problem med teknologien de har.

Prisene på en 60/10 linje burde ligget på 6-700,- kanskje 100,- mer.

 

Feks så leverer Nextgentel 40/20 linje til 698,-

Lenke til kommentar
Når jeg så sender en mail etter å ha fått produktet, så burde sjekk av modem være første ting som sjekkes.

Men heldigvis var person nummer 2, mer teknisk oppegående enn person nummer 1, så da blir det nytt modem om en uke ca.

Så får jeg klare meg med 40 Mbit inntil da :)

 

Nå har jeg fått modemet og har testet litt.

Får nå 60 Mbit ned og 3.5 Mbit opp tidlig på morgenen, ellers ligger det rundt 40+.

 

Det jeg har merket nå er at når jeg starter å laste ned en iso fil fra ftp.uninett.no, så starter den på full hastighet, men så faller den og ftp sessionen til serveren dør.

 

Har forsøkt fra flere maskiner og med trådløst og kablet, har også forsøkt direkte på modemet.

Samme skjer.

 

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Det jeg har merket nå er at når jeg starter å laste ned en iso fil fra ftp.uninett.no, så starter den på full hastighet, men så faller den og ftp sessionen til serveren dør.

Har forsøkt fra flere maskiner og med trådløst og kablet, har også forsøkt direkte på modemet.

Samme skjer.

Noen tips?

 

Nå har jeg testet litt mer, og jeg ser at det samme skjer, altså FTP timer out etter ca ett minutt.

Jeg forsøkte å koble tilbake til Thomson TCM420 og startet en ftp overføring av en linux ISO fil fra ftp.uninett.no

Testen ble gjort over WLAN, og fungerte fint. Fikk 2.2 MB/s stabilt hele iso filen uten noe brudd.

 

Det jeg hørte da jeg lå på gulvet for å koble til strømforsyningen var en svak pipelyd.

Så det er noe rart med Cisco EPC3000 modemet.

 

Har også sendt mail til CDKS om dette.

 

 

Kommentarer?

Lenke til kommentar
Nå har jeg testet litt mer, og jeg ser at det samme skjer, altså FTP timer out etter ca ett minutt.

Jeg forsøkte å koble tilbake til Thomson TCM420 og startet en ftp overføring av en linux ISO fil fra ftp.uninett.no

Testen ble gjort over WLAN, og fungerte fint. Fikk 2.2 MB/s stabilt hele iso filen uten noe brudd.

 

Det jeg hørte da jeg lå på gulvet for å koble til strømforsyningen var en svak pipelyd.

Så det er noe rart med Cisco EPC3000 modemet.

 

Har også sendt mail til CDKS om dette.

Fikk mail om at saken nå er sendt til 2.linje, så da får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Piping?

Tenker at det er for lav hz på modemet.

Tanken slo meg oxo.

 

Så jeg ringte CD KS og sa det var problemer, og før jeg viste ord av det, så bestilte han jeg snakket med et nytt Cisco EPC3000 modem.

 

Nå har jeg mottatt dette, og testet litt mer, samme problem.

 

For en to uker siden var det et tordenvær i området som gjorde at jeg mistet forbindelsen, både tv og internett var rammet.

En stund stod det at det var en feil i området når jeg sjekket driftstatus på canaldigital.no

 

Men den meldingen ble fjernet, men jeg hadde problemer fremdeles, så ringte jeg og da skulle en montør kom.

Etter et par samtaler til, så dukket det opp en hyggelig kar fra Relacom, han hadde jobbet mye overtid i det siste pga. mange feilmeldinger i området.

 

Han fant ut at det var veggkontakten som var gåen og byttet den.

 

Da fikk jeg TV og internett igjen.

 

MEN... problemet med modemet ble aldri bedre.

 

Så jeg testet med Thomson modemet, og det ga stabil hastighet.

 

For å være sikker på at det ikke var hastigheten jeg fikk med Cisco modemet ringte jeg og ba de gå ned til Mega (20 Mbit) abonnementet, for å se om det hjalp på stabiliteten.

 

I mellomtiden har mac adressen på Thomson modemet blitt deaktivert, pga. de regner med at jeg har sendt det tilbake siden jeg har fått to nye modemer siden det.

 

Men nei... fremdeles samme ustabilitets problem, så etter et par dager med testing har jeg nå ringt Canal Digital og bedt de om å reaktivere Thomson modemet.

 

Så nå er jeg tilbake på Mega (20 Mbit / 3.6 Mbit) og Thomson modemet.

 

 

Jeg har sendt en mail til CD der jeg spør om de har en løsning på problemene.

 

 

 

Det er gått med mye tid på frustrasjon pga. Cisco / Giga abonnementet, så jeg håper dette ikke er noe felles problem de har for alle med dette modem og abonnement, for det virker veldig lite kundevennlig.

 

Jeg er spent på hva Canal Digital gjør videre, for det er rimelig uaktuelt å betale en så høy månedspris for et abonnement / modem som ikke gir det som det loves.

 

 

 

 

 

Kommentarer?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...