Gå til innhold

Nei til avgift på CD-ROM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg kunne under tvil støttet deg, men kun på punktet "nei til avgift på cd-rom". Men du foreslår såvidt jeg kan se å pålegge oss som kjøper ekte vare å betale for den gjengen som snylter på andre. Hmmm, tenke tenke, nei, tror ikke jeg støtter det gitt. For å formulere litt mer presist: Over mitt døde lik.

 

Du forstår jo at dette forslaget ikke er ute etter å ta de av oss som lager lovlige back-ups? Men det er en vanskelig balansegang, dette med hvilken linje en bør legge seg på. Jeg har ikke svaret..

 

Oppfordring: Omformuler din underskriftskampanje, så får du muligens større oppslutning.

 

 

ENIG, la dem som piratkopierer svi, det er de som kjøper mesteparten av cd'ene uansett. De som kjøper lovlig skal ikke belastes!

Lenke til kommentar

Jeg kunne under tvil støttet deg, men kun på punktet "nei til avgift på cd-rom". Men du foreslår såvidt jeg kan se å pålegge oss som kjøper ekte vare å betale for den gjengen som snylter på andre. Hmmm, tenke tenke, nei, tror ikke jeg støtter det gitt. For å formulere litt mer presist: Over mitt døde lik.

 

Du forstår jo at dette forslaget ikke er ute etter å ta de av oss som lager lovlige back-ups? Men det er en vanskelig balansegang, dette med hvilken linje en bør legge seg på. Jeg har ikke svaret..

 

Oppfordring: Omformuler din underskriftskampanje, så får du muligens større oppslutning.

 

 

er helt enig, og skrive under for nei all avgift er greit, men ikke overføre avgiften til di "ærlige" brukerene

Lenke til kommentar

Stridens kjerne: "I henhold til direktivet innføres en ordning med rimelig kompensasjon til rettighetshaverne for kopiering til privat bruk. Høringsutkastet skisserer to alternative måter å finansiere kompensasjonen på; som et vederlag knyttet til lagringsmedier eller over statsbudsjettet." (Hentet fra pressemeldingen)

 

Dette er altså et direktiv fra EU, og akkurat dette direktivet kommer inn under EØS-avtalen, som Norge har med EU. Et direktiv fra EU forteller hva som skal gjøres, men ikke hvordan. Norge, representert ved regjeringen, kan motsette seg å implementere direktivet, men siden EØS-avtalen trådte i kraft i 1994 har ikke dette skjedd en eneste gang.

 

Angående kompensasjon, så skal altså rettighetshaverne gis rimelig kompensasjon for kopiering til privat bruk. Det er opp til Norge selv å avgjøre hvordan kompensasjonen skal gis.

 

Merk at det er snakk om vederlag for kopiering til privat bruk. Det synes å være slik at kravet om å gi kompensasjon er et vilkår for at privat bruk fortsatt skal være tillatt.

 

Det gis allerede kompensasjon via et statlig Fond for lyd og bilde, som har til formål å "gi rimelig godtgjørelse til rettighetshavere for den lovlige kopiering til privat bruk som skjer fra videogrammer og fonogrammer?. Kompensasjon gis altså ikke med bakgrunn i kopiering av alle typer åndsverk, eksempelvis ikke tekst, billedkunst eller fotografi. Størrelsen på fondet (25 millioner kroner) står ikke i stil med andre nordiske land, slik som Finland, Danmark og Sverige, som har ordninger i størrelsesorden 60-70 millioner kroner. (Side 27, 30 i høringsutkastet)

 

Departementet lanserer så to ordninger som kan øke størrelsen på kompensasjonen, blant annet gjennom den omtalte avgiften på lagringsmedier som brennbare CDer.

 

Spørsmålet blir hvorvidt man skal hente pengene fra de som kjøper lagringsmedier (via produsenter og importører) eller over statsbudsjettet. I det første betaler de som kjøper lagringsmedier, men ikke benytter disse til å ta kopier til privat bruk (det går ganske klart frem av høringsnotatet at det kun er mulig å sannsynliggjøre hvorvidt et lagringsmedium brukes til å oppbevare kopier til privat bruk, og ikke å fastslå hvor mange kopier som faktisk er blitt foretatt); i det andre tilfellet betaler alle, også de som ikke kjøper lagringsmedier.

 

Oppsummering: Departementet ønsker at kopiering til privat bruk skal være tillatt, og de som eier åndsverk som blir kopiert skal få kompensasjon for dette. Noen må betale, brukerne eller fellesskapet. Brukerne? Problematisk, siden det i dette tilfellet er vanskelig å la utgiftene følge brukerne, altså de som kopierer til privat bruk. Fellesskapet? Problematisk; er kopiering av åndsverk til privat bruk et kollektivt gode på linje med legehjelp eller alderspensjon; eventuelt, er det kollektivt godt nok?

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Bare en tanke... Hvis det ble lagt avgift på blanke cdplater. Ville det ikke da p2p "bli lovlig"? Siden åndsverkinnehaveren nå får sine inntekter på et annet grunnlag.

 

Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet, men det er jo et interessant tankeeksperiment:

Hvis vi altså betaler noen % ekstra for en blank plate... gadd ikke lese lovforslaget, vet ikke hvor mange % det er snakk om, men vi snakker vel ikke så mye som dobling av prisen!?! I dag får man cd'er for 2,50 pr stk, kanskje billigere også... cdplata vil etter lovforslaget ikke koste mer enn maks 4-5kr skulle jeg tro. Dette skulle jeg ha råd til det hvis vi får lovlige p2p tjenester med bedre kvalitetssikring av inneholdet, i tillegg vil flere share hvis det blir lovlig. Er jo helt genialt å hente ned og brenne ut hva du vil fordi man allerede har betalt det når men kjøpte en pakke med blanke cd'er, såfremt ikke en cd skal koste 15kr igjen da...

 

Uansett høres forslaget om å ytterligere avgiftsbelegge orginalcd'er helt idiotisk ut! Det er jo den sikreste måten å sørge for ytterligere redusjon i salg av ferdig trykte plater!

 

Knut

Lenke til kommentar

Jeg er så mektig lei av at de skjerer alle under en kam. Som andre sier så er det mange som tar sikkerhetskopier av mail,dokumenter,bilder. Jeg for min del kopierer CDer som jeg eier inn til harddisken, det hender at jeg brenner den ut vis jeg skal f.eks ha en til bilen og. Jeg har kjøpt CDen og føler at jeg har rett til å ha flere kopier.

Skal de komme med så idiotiske forslag som bare må gjennomføres på en eller annen måte, så vil jeg redusere mitt CD brukt sterkt. Da går jeg heller får å kjøpe flere harddisker... Erstatte CD spilleren med en Creative Zen kanskje... Det er så typisk at EU kommer ut med forslag som er så dårlig gjennomtenkt, er ikke Eminem rik nok kanskje? Jaja la oss starte et fond for han da, han ser så fattig ut.. Det er vel så vidt han får mat nå som en eller annen i Norge har kopiert en av hans CDer. Uff da stakkars man.

Lenke til kommentar
(..) Det er så typisk at EU kommer ut med forslag som er så dårlig gjennomtenkt, er ikke Eminem rik nok kanskje? Jaja la oss starte et fond for han da, han ser så fattig ut.. Det er vel så vidt han får mat nå som en eller annen i Norge har kopiert en av hans CDer. Uff da stakkars man.

 

Bare for å klargjøre; det er nok ikke først og fremst millionselgende artister de har hatt i tankene når de lanserte dette direktivet. Det er derimot myntet på at de som er avhengige av at folk kjøper det produktet en har laget skal få den kompensasjon de burde få.

 

Du skjønner vel at det ikke bare er artister i musikkbransjen, som selger i bøtter og spann, som kommer til å tjene på dette? For en god del personer i forskjellige bransjer dreier dette seg om et "være eller ikke være".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

From a comment posted on Slashdot regarding the RIAA's decision to spam 200,000 Kazaa users with threatening IMs:

 

Contrary to what the RIAA wants you to believe, it appears that making a copy of an audio recording may be perfectly legal in the US, even if you don't own the original recording, as long as it is for noncommercial purposes. The reason for this is the Audio Home Recording Act (AHRA).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Skal vi som trenger blanke cd`er og dvd`er til lovlig backup av viktig data plutselig måtte begynne å betale for piratkopieringen som foregår rundt omkring?! Dette er rett og slett for tyveri å regne! :grumpy:

 

-Petition signed!

 

Skal man liksom betale for at man tar backup av jobb- skole- og saksdokumenter, og så sitte å se pengene havne i lommene til allerede søkkrike musikkartister?! Avgiftspolitikken har VIRKELIG gått over streken denne gangen!

Lenke til kommentar

-Petition signed! !

Hvorfor det?

 

Skal jeg som kjøper en god del "originale medier" måtte betale for å ha lov til å ta en egen kopi?

 

Tenk over hva du skriver under på.. Du skriver f.eks. ikke under på å opprettholde den gode norske loven om fri kopiering til privat bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...