Gå til innhold

Hadde 800 milliarder i koffert!


Anbefalte innlegg

Artikkel

 

Dette er jo en svimlende stort beløp, og kan nesten ikke tro det er mulig å ha så mye i en koffert.

Hvordan papirer er det vi snakker om her egentlig? eiendeler osv?

Det skrives at Italia kan i følge EU beholde 40% av beløpet, som de videre har tenkt til å bruke på å nedbetale det de har i utenlandsgjeld.

Jeg syns bare er det er rart at en stat har lov til å ta penger fra private personer forså å bruke den på å betale ned sin statsgjeld. Det høres bare ikke rent ut.

 

Jeg lurer på hva regelen sier,

Vis de papirene uansett måtte forflytte seg inn og ut fra fra et land til et annet, hvordan skulle man da gjort det da?

De må jo fysisk forflytte seg uansett. skulle man send dem gjennom post da?

Og en annen ting, vis de papirene er dokumentasjoner, bekreftelser og avtaler på at jeg eier noe, ja så kan jeg ikke se noe galt ved det. de skriver jo selv at de papirene var hvite og ekte, så det var ikke noe ulovlig med de.

Vis jeg har med en dokumentasjon som sier at "eieren av disse dokumentasjonene, eier 1 million kroner i banken. Vil jeg da i følge loven brutt den dersom jeg reiste fra et land til et annet?

 

Men som jeg nevnte tidligere så er det merkelig at Italia uten noe diskusjon har rett til å beholde 40% av de pengene. noe som tilsvarer 330 milliarder. Det blir jo omtrent som å si, vis du kjøper narkotika så skal jeg beholde 40% av det du tjener.

Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns bare er det er rart at en stat har lov til å ta penger fra private personer forså å bruke den på å betale ned sin statsgjeld. Det høres bare ikke rent ut.

Å gå på grønt med 800 milliarder i bagasjen er ihvertfall ikke rent.

 

 

Vis de papirene uansett måtte forflytte seg inn og ut fra fra et land til et annet, hvordan skulle man da gjort det da?

Det er ikke problem å overføre verdier fra et land til et annet så fremt det blir innrapportert.

 

Men som jeg nevnte tidligere så er det merkelig at Italia uten noe diskusjon har rett til å beholde 40% av de pengene. noe som tilsvarer 330 milliarder. Det blir jo omtrent som å si, vis du kjøper narkotika så skal jeg beholde 40% av det du tjener.

Eller tar jeg feil?

Kall det for en bot heller så er det i stor grad selvsagt.

:)

Lenke til kommentar

De kunne jo skrevet litt mer info i denne saken da...E24 altså.

To 50 år gamle folk tatt med 800 milliarder kroner i kofferten. Er det formuen dems, firmaet etc etc, og hvorfor i pokkers navn skal noen flytte 800 milliarder i en koffert på et tog??

 

Lurer fælt på om dette er en skrivefeil, at det er 800 millioner eller noe, som etter noen oversettelser har blitt til 800 milliarder.

 

800 milliarder er jo mer enn verdens fire rikeste har til sammen...rart at to personer har så mye penger med seg. Om det er mafian eller noe slik, så er jo fortsatt 800 milliarder SYKT mye penger.

Er det et firma som skal skjule penger, så er fortsatt 800 milliarder SYKT mye penger å transportere på ulovlig vis.

 

Egentlig har noen 800 milliarder liggende i obligasjoner og verdipapirer, så kunne de brukt noen kroner på å frakte dem på annen måte.

Og lurer også på hvilken bank som bare godtar at to 50 år gamle personer spaserer inn og legger 800 milliarder på bordet "vi skal gjøre et lite innskudd".

 

Håper uansett vi får noe mer info i denne saken i uken som kommer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Summen ser ut til å stemme den, selv om den er sykt høy.

 

Falske verdipapirer, av forholdsvis åpenbare grunner. Statsobligasjonene på $500 millioner hver er jfr flere nyhetsmedier merket utstedt i 1934. Noe som er litt vanskelig, da USA på den tiden visstnok ikke lagde de i større summer enn $10 000... :whistle:

 

Samt at hadde det stemt, så hadde de to isåfall vært USA's fjerde største kreditor :!:

 

Kilde.

Endret av Slettet-45jaQkrH
Lenke til kommentar
De kunne jo skrevet litt mer info i denne saken da...E24 altså.

To 50 år gamle folk tatt med 800 milliarder kroner i kofferten. Er det formuen dems, firmaet etc etc, og hvorfor i pokkers navn skal noen flytte 800 milliarder i en koffert på et tog??

 

Lurer fælt på om dette er en skrivefeil, at det er 800 millioner eller noe, som etter noen oversettelser har blitt til 800 milliarder.

 

800 milliarder er jo mer enn verdens fire rikeste har til sammen...rart at to personer har så mye penger med seg. Om det er mafian eller noe slik, så er jo fortsatt 800 milliarder SYKT mye penger.

Er det et firma som skal skjule penger, så er fortsatt 800 milliarder SYKT mye penger å transportere på ulovlig vis.

 

Egentlig har noen 800 milliarder liggende i obligasjoner og verdipapirer, så kunne de brukt noen kroner på å frakte dem på annen måte.

Og lurer også på hvilken bank som bare godtar at to 50 år gamle personer spaserer inn og legger 800 milliarder på bordet "vi skal gjøre et lite innskudd".

 

Håper uansett vi får noe mer info i denne saken i uken som kommer...

 

Ja det er også noe jeg mener...jeg mener, hadde det vært SÅ mye penger, så hadde nok mediadekningen vært mye større vil jeg tro.

vis noen skulle ha "funnet" 800 milliarder, ville vært the big news of the day, CNN, BBC, store avis overskrifter..vi snakker om ufattelig mye penger. Men jeg bare hompa over den nyheten sånn tilfeldigvis på e24, som om det skulle vært en liten fillenyhet.

Lenke til kommentar

Der Spiegel har en artikkel om hendelsen.

 

Sakset fra nationalterroralert.com:

 

The treasure was in the hands of two Japanese from Italy were trying to enter Switzerland. In a suitcase were 249 bonds of the ‘Federal Reserve‘ American in the nominal value of 500 million each, and 10 ‘ bond Kennedy ‘ of the nominal value of $ 1 billion each, in addition to what is described as very original banking documentation.

 

Litt fakta om statsobligasjonene det er snakk om:

 

The Fed did actually issue many bearer bonds to the value of $500m each until the late 1960's (when electronic record keeping superseded them), and these look on initial examination like the genuine article. If they are real, they could only have come from a handful of countries with sufficient dollar reserves to have accumulated such a huge sum, notably China and Japan. In the much more likely event they are fakes, it would be the biggest such operation in history, and would almost certainly imply state involvement, with North Korea the prime suspect. Either way, even in the context of the trillions we have become accustomed to seeing tossed around in bailout plans, we're talking serious money. The presentation of huge sums in US bearer bonds isn't unprecedented in fact, even if it is in scale. In 2008, two bearer bonds to the value of $1bn were presented in Singapore, and upon authentification the receipt from the Federal Reserve was signed by Ben Bernanke himself.

 

 

Men er nå litt merkelig at ingen av de store nyhetsbyråene har noe om saken...

Endret av Bratwürst mit Senf
Lenke til kommentar
Men er nå litt merkelig at ingen av de store nyhetsbyråene har noe om saken...

 

Det syns jeg og. Et google-søk viser ingen resultater fra store aviser om det. 800 milliarder er ganske mye penger, så det burde vært nevnt i andre aviser også, ikke bare i e24 og vg.

Lenke til kommentar
Og lurer også på hvilken bank som bare godtar at to 50 år gamle personer spaserer inn og legger 800 milliarder på bordet "vi skal gjøre et lite innskudd".

Ja, jeg lurer også litt på det, hvordan omsetter man slike statsobligasjoner? Må man dokumentere at man er rette eier av dem? Eller kan man bare spasere rett inn, hevde at man representerer den kinesiske regjering og vil kvitte seg med amerikanske statsobligasjoner uten at markedet får vite noe. Det høres litt rart ut.

 

Jeg tviler på at de er ekte, men hvis de hadde vært det tipper jeg de to herrene hadde blitt utstyrt med diplomatpass så hadde de sluppet å fortolle noen verdens ting. Det er jo også en sjanse for at en korrupt offentlig tjenestemann i Kina eller Japan har stukket unna noen obligasjoner for å sikre alderdommen.

 

Jeg ser ingen grunn for at noen land skulle være interessert i å kvitte seg med så mye amerikanske statsobligasjoner akkurat nå, som denne oversikten viser: http://www.treas.gov/tic/mfh.txt så har både Japan og Kina øket sin beholdning ganske kraftig det siste året.

 

Men sett at de er falske, hvordan er det mulig å omsette de, selv i Sveits som lever av hemmelighold og lyssky pengeplassering? Man må prøve å selge de til en godtroende riking da?

 

Jeg tviler også på at det var tilfeldigheter som gjorde at folka ble ferska, de har sikkert vært i politiets søkelys en stund. Men de skal ha for forsøket, 4% av USA's statsobligasjoner er en imponerende sum.

Lenke til kommentar
Det er jo også en sjanse for at en korrupt offentlig tjenestemann i Kina eller Japan har stukket unna noen obligasjoner for å sikre alderdommen.

 

Hehe! Da har de isåfall tatt relativt hardt i. Personlig kunne jeg fint klart meg med 800 millioner delt på to.

Syns du er veldig nøysom som klarer deg med 1 promille ;)

 

De hadde vel neppe fått solgt dem for 800 milliarder om de var stjålet, men jeg er litt nysgjerrige på hva de faktisk hadde klart å selge dem for, sånn helt hypotetisk om de var ekte og stjålet.

Lenke til kommentar
De hadde vel neppe fått solgt dem for 800 milliarder om de var stjålet, men jeg er litt nysgjerrige på hva de faktisk hadde klart å selge dem for, sånn helt hypotetisk om de var ekte og stjålet.

 

Men om noen hadde greid å stjele 800 milliarder, ville det vel vært verdens største tyveri noen sinne. Og om et eller annet land har 800 milliarder liggende, bør det vel litt mer en to 50 år gamle folk til for å stjele dem.

Om de ikke har lagt dem i et skap da, og tenkt at her stjeler nok ingen våre 800 milliarder :no:

 

800 milliarder kroner har man innelåst i en safe, i en større safe, i et svært betong bygg, 100 meter under jorden, med et par hundre tungt bevæpnete vakter...eller noe i den duren.

 

Tviler sterkt på korrupsjons teorien...er jo ikke snakk om vannverksskandalen her liksom...vi snakker 800 milliarder kroner. Et hvert land i verden ville ha merket om 800 milliarder plutselig manglet i regnskapet.

 

En mulighet er jo selvsagt at noen har hatt tilgang til et lands obligasjoner og verdipapirer, og så har de forfalsket originalene og byttet dem ut. Så har de på en eller annen måte fått tatt med seg 800 milliarder ut, og var på vei til å selge dem. Men likevel, hvorfor i svarte så MYE penger. Hadde en først tilgang til å stjele så mye, ville det jo vært mye smartere å stjele 1 milliard, eller kanskje to...kunne kanskje ha kommet unna med noe slikt.

 

Men å ta så mye at begge to ville ha havnet på 1 og 2 plass over verdens rikeste, er vel å dra den LITT for langt :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...