Gå til innhold

Eyepet - Sony's svar på Milo


Anbefalte innlegg

Det var ikke lenge etter videoen for Milo, at jeg senere så videoen til Eyepet - et spill for Playstation Eye. Allerede da så jeg flere potensielle likheter mellom de to "spillene".

 

Eyepet er et dyr på skjermen, som du forholder deg til ved å sitte foran skjermen og leke med - fysisk - med armene dine. Han vil forholde seg til objekter du tar frem, fra virkeligheten, som for eksempel bøker og matskåler. Du kan klappe han, leke med han, samtidig som du må mate han og passe på at han holder seg frisk.

 

Ved sistnevnte ser jeg klare paralleller til Milo, hvor du passer på at han gjør leksene sine, må du passe på at Eyepet spiser mat. Hvor du kan gi Milo tegninger og se på, gir du Eyepet ting det kan leke med.

 

Joystiq mener:

The tactile sensation of owning a pet will be gone, but in its stead will be an unworldly adorable creature that uses tech that feels like it's from the future.

 

Og som med Milo kan du faktisk tegne ting inn i spillet:

All it takes is a white piece of paper and a black pen. You'll have to draw the pieces necessary to make a working helicopter, and then you'll be able to scan the image with the Eye. The drawing then gets scanned into the world and your pet will attempt to recreate it.

 

Spillet ble faktisk avslørt for over ett år siden, og kommer ut i år. Altså før Natal og Milo på Xbox, og i likhet med Natal fungerer det helt uten kontroller eller de nye Ballestengene. Alt du trenger er deg selv, og et spesielt svart kort som følger med - det du bruker til å ta x-ray bilder av dyret.

 

Les Joystiqs inntrykk av spillet her: http://www.joystiq.com/2009/06/04/impressi..._inpage_joystiq

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Milo er vel Molyneux sin visjon som går temmelig parallelt med Sonys Eyepet. Eyepet og interaktivitet med objekter/figurer på skjermen har vi vel sett i årevis, og jeg kan ikke fri meg fra å tro at MS høster fra ideene Dr. Richard Marx og hans team har vist med Eyetoy opp gjennom årene.

 

Men det gjelder forøvrig hele Natal konseptet. Slik jeg ser det, er Natals potensiale stort sett utforsket gjennom Eyetoy. Man vil få en dimensjon til, og mer raffinert digitalisering av bevegelser og omgivelser. Thats it. :)

Lenke til kommentar

Men dette med å samhandle med objekter på skjermen er langt unna figurer med kunstig intelligens.

 

Det er å ta hele konsept til et nytt nivå. Da teknologien er såpass god at den ikke kommer i veien for å overbevise deg om å leke med virtuell ape.

 

Hvis du ser på slutten av videoen i den linken jeg postet, er den tegnesekvensen helt overnaturlig. Han tegner altså propellen, fronten og siden på et helikopter. Og da gjør apen det samme, og skaper en 3D-modell som han setter seg inn i og flyr. Det slår alt jeg har sett av Natal.

 

Men jeg er helt enig i at det er takket være Eyetoy at Natal i det hele tatt eksisterer.

 

Jeg synes det bare er merkverdig hvor mye oppmerksomhet Milo har fått i forhold til Eyepet. Basert på det vi har sett nå burde det være fullt mulig å lage Milo til PS3 også.

Lenke til kommentar

Jeg er på langt enig. Milo krever ikke mer enn hva som burde være mulig med Eyetoy. Digitaliseringen som er gjort av kameraet er ikke mer komplisert enn hva Eyetoy burde klare, og man har innrømmet at stemmegjenkjennelsen er basert på gjenkjennelse av toneleie sammen med generiske svar.

 

Når det gjelder digitalisering av tegninger, har det versert en del videoer på nettet fra teamet til Richard Marx. Jeg kom over et par:

 

Lunar lander:

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

Tanks!:

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

Så må jeg bare ta med videoen hvor MS hentet inspirasjonen til Natal ;)

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Interessant, sistnevnte der var ekstremt oppsiktsvekkende da jeg så den. Men det er bare tull, er det ikke?

 

Det der finnes ikke på Playstation Eye ?

 

Det er en konseptvideo som ble vist i November 2006. Men det er da egentlig det MS har vist også, med unntak av det ene breakout spillet, avatar og malegreiene, -som i og for seg ikke viste noe mye mer enn hva vi har sett fra Eyetoy.

 

Det jeg syns er slående er hvor lik konseptvideoene er. Sony har forøvrig vist litt mer enn konsept opp gjennom årene:

 

Live motioncapture og manipulering på cell (pre PS3):

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

Litt meny navigering og noe som ikke akkurat er 3d Breakout, men allikevel ganske responsivt til å være et gammalt PS2 spill:

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos YoutubeKårni greier. :) Moro å se hvor dautrøtt fyren er i slutten.

 

Maling (fra 0:20) med mer:

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

 

Mer fra Richard Marks:

Se filmen hos Youtube

 

Alt dette er gamle greier fra Eyetoy som kun er ett enkelt og lavoppløselig kamera. Playstation Eye til PS3 har ikke så vannvittig mye bedre oppløsning, men digitaliserer til gjengjeld i 120fps og har et avansert retningsbestemmende mikrofon array med 4 mikker slik at det hele er forberedt for kombinasjonen ultrasonisk/visuell capture som vi så Marks demonstrere på E3.

 

Skal bli moro å se hva de kan få til med dette når de børster støvet av gamle ideer. :)

Lenke til kommentar

Alt det der er utrolig, men det kommer jo aldri. For eksempel den parrykk greia. Hadde vært genialt til Final Fantasy eller Metal Gear. Men det skjer jo ingen ting.

 

Sony kommer jo aldri ut med dem. Jeg har ikke lyst til å sitte å spille kort med Eyetoy'en min. Jeg har lyst på skikkelige kvalitetsspill/muligheter.

 

Hvis Microsoft lanserer en rekke slike spill som har vanvittig kule konsepter og muligheter, slik at vi faktisk får prøve det, så har de gjort en bedre jobb enn Sony.

 

La meg gi et eksempel på det jeg vil ha:

Jeg stiller meg foran Eyetoy, og velger hva slags klær og hår jeg vil ha. Så får jeg det i bra oppløsning og kvalitet. Ikke noe sånn tegneserieaktige greier.

Etterpå bruker jeg meg selv, og mitt nye utseende, til å spille Tekken i første person, hvor jeg står og sparker og slår i lufta, mot Hwoarang.

 

Eyepet er det første spillet av ordentlig kvalitet som frister meg. Men jeg har på følelsen at det ikke går så særlig mye lenger. At det kun blir å leke med apen en liten stund, før man er lei. Mens Peter Moleneux antageligvis er såpass smart at han lager et bra spill ut av Milo.

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant om Wizards of the Coast ordnet en PS EYE/Natal-basert måte å spille Magic: The Gathering på. Dette er jo allerede gjort med det der spillet jeg ikke husker navnet på, men hadde vært langt mer interessant om de brukte teknologien til å legge til en ekstra dimensjon til noe folk faktisk allerede driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...