Gå til innhold

Test av Kingston SSDNow V, 128GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor lenge må man vente på en tilsvarende disk med SLC?

 

Edit: Er SLC verdt å vente på?

 

Det finnes allerede SLC disker, og har gjort det lenge. Men SLC er egentlig ikke noe jeg ville brukt penger på. En skikkelig SSD basert på MLC gjør nytten mer enn bra nok til vanlig bruk.

 

SLC = enterprise. Mer eller mindre.

Lenke til kommentar
SLC = enterprise. Mer eller mindre.

 

Det var vel det jeg tenkte på, om det var verdt å vente på at SLC skulle bli priset for min lommebok :p

 

SLC er egentlig ikke noe jeg ville brukt penger på. En skikkelig SSD basert på MLC gjør nytten mer enn bra nok til vanlig bruk.

 

Hvis dette er noe du står for, så betyr det kanskje SSD på meg snart ^^

Lenke til kommentar
SLC = enterprise. Mer eller mindre.

 

Det var vel det jeg tenkte på, om det var verdt å vente på at SLC skulle bli priset for min lommebok :p

 

SLC er egentlig ikke noe jeg ville brukt penger på. En skikkelig SSD basert på MLC gjør nytten mer enn bra nok til vanlig bruk.

 

Hvis dette er noe du står for, så betyr det kanskje SSD på meg snart ^^

 

Jeg har selv Intel X25-M, og er kjempefornøyd. Jeg tror ikke du trenger SLC til privat bruk. Da er det bedre å kjøre 2 eller flere MLC disker i raid isåfall.

 

SLC er bedre, ja, men fortsatt alt for dyrt til å kunne forsvare forskjellen.

Lenke til kommentar

Selv denne "dårlige" ssd'en er mye mer responsiv enn tradisjonell harddisk. Selv om målingene ikke viser så ekstremt stor forskjell, er det ganske så merkbart i dagligbruk. Programmer installeres og startes raskere, og systemet føles mye mer responsivt. For eksempel så starter openoffice på 3 sekunder (etter reboot, hurtigstart avslått). Før var det harddisk som var det som stoppet opp ting, nå er det cpu'en min. Samtidig er maskinen mer stille, og kaldere.

 

Alt i alt, en god oppgradering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er disken installert, og enn så lenge er jeg veldig fornøyd!

 

Jeg foretok en manuell test av maskinen slik den var:

Lenovo Thinkpad T61, Intel T8100, 2GB RAM

XP Pro SP3 i et SBS 2k3-domene med Exchange-server

Office 2007

Western Digital 160GB 5400rpm SATA

 

Testen:

Starte maskinen, logge inn i Windows, starte Outlook, vente til Outlook hadde oppdatert alle mapper og var klar til bruk. Dette innebærer en del dødtid, blant annet før login, når maskinen klargjør nettverkstilkoblinger osv, men gir meg jo den reelle tiden jeg må vente ved oppstart når jeg er på kontoret.

 

Tid til Outlook var klar til bruk:

WD 160GB 5400rpm: 5 min 40 sek

Kingston V Series 64GB: 2 min 35 sek

 

Kjørte i tillegg CrystalDiskMark på begge disker:

post-33415-1247050210_thumb.jpg

post-33415-1247050223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvor lenge må man vente på en tilsvarende disk med SLC? Edit: Er SLC verdt å vente på?

For få år siden var alt SLC. MLC tar over stadig større markedsandeler av mange grunner.

- Prisen har vært, er og vil forbli langt bedre

- Tidligere var det noen ytelseproblemer men det er i ferd med å forsvinne

- Levetiden var tidligere et ankepunkt mot MLC, men det er ikke lengre noe nevneverdig problem for hjemmebrukere. (Enterprise vil nok foretrekke SLC ennå en stund).

 

Med andre ord: Jo lengre du venter jo mer meningsløst blir det å betale mye ekstra for SLC.

 

_________________________

 

Jeg så 64 GB-utgaven på komplett til latterlig lave 1099 kr inludert kit-utstyret. Men etter det jeg har sett her i tråden så er det ganske skuffende resultater. Langt bedre enn harddisk selvsagt, men et godt hakk bak de populære SSDene. Jeg tror nok jeg venter på at Intels 80GB faller fra ~2800 kr til ~1800 kr nå snart og kjøper en sånn i stedet for.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...