Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL til flere maskiner?


Anbefalte innlegg

Nei, NAT er det beste for folk som ikke har peiling på hva de gjør. Med unntak fra de som setter maskina si på DMZ fordi "jeg ikke hadde tid til å feilsøke på det port-forwarding-greiene"!

 

Ehm... NAT gjør ikke akkuratt ting enklere! Mange ting funker dårlig med NAT og enkelte ganger må det til avansert configurering av routeren for å få ting til å funke. Nei, det beste er å ikke kjøre NAT når det er mulig, da funker alt som det skal. Må bare være noe mer nøye med sikkerheten på maskinen sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så en switvh er bra nok eller må jeg ha en switch og?

Jeg har liksom ikke tenkt å bruke 10000 kr på en linux box! Jeg vil ha noe enkelt jeg kan bruke liksom! Som det er bare og sette opp og plugge inn! Ikke noe mer og ikke noe mindre!

Lenke til kommentar

Jeg ville personlig valgt en svitsj, særlig om du er sikker på at du ikke skal ha flere enn 3 maskiner koplet til internett.

Derfor er jeg enig med han der lengre oppe i lista...

Er du usikker, kjøp en router, den kan som sagt tidligere dele linja til flere enn 3 pc'er.

Det som kommer med NAT osv. er bare å glemme, om det skulle oppstå noen problemer med dette finner du alt du trenger å vite på forum over hele internet...(ps. nat trenger du kun å tenke på om du kjøper en router med dette)

Lenke til kommentar
Ja, jeg blir bare mer og mer forvirret liksom... Jeg skjønner ikke noe.. Switch ellerrouter eller router switch?

Pris forskjellen er jo minimal og geier så jeg bare lurer på hva jeg skal kjøpe.

 

Kjøp en switch, selv en eldgammel 10Mb/s hub holder i massevis.

Du får utmerkede switcher fra litt over 300,-.

Hvis du i tilegg ønsker og bruke nettverket til og dele filer mellom maskinene bør du kjøpe en enkel router som vil gi en bra sikkerhet mot snokig på ditt lokale nettverk.

Det er ikke værre enn det :)

Lenke til kommentar

Mange ting funker dårlig med NAT og enkelte ganger må det til avansert configurering av routeren for å få ting til å funke.

 

Avansert konfigurering?

Kaller du å gå inn på en webside, taste inn portnummer og ip addresse for avansert konfigurering?

Lenke til kommentar

Mange ting funker dårlig med NAT og enkelte ganger må det til avansert configurering av routeren for å få ting til å funke.

 

Avansert konfigurering?

Kaller du å gå inn på en webside, taste inn portnummer og ip addresse for avansert konfigurering?

 

Tja... Må jo først finne hvilke porter du må åpne. Det er ikke alltid lett for alle programmer, og det er ikke alltid det er så lett å finne på nettet heller. Husk på at det er utrolig mange som knapt vet hva en port er, og etter min mening skal ikke vanlige brukere trenge å vite det heller for å kunne bruke en pc!

Lenke til kommentar

Nei jeg kommer nok ikke å dele filene over nettverket. Men det kan jo være flott det og da..

Men jeg tror jeg kjøper en switch også senere en router eller noe. Eller burde jeg gå for en router switch? Jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg skal kjøpe.

Men takk!

Lenke til kommentar
Nei jeg kommer nok ikke å dele filene over nettverket. Men det kan jo være flott det og da..

Men jeg tror jeg kjøper en switch også senere en router eller noe. Eller burde jeg gå for en router switch? Jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg skal kjøpe.

Men takk!

 

Gjør det enkelt... Kjøp en Switch ;) BlueCom rocker på utdelinger av Ip Adresser...

For du noia og vil beskytte deg selv så laster du bare ned en brannmur. ZoneAlarm gir ut noen gratis utgaver som er helt greie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...