Gå til innhold

Slapp og tung i kroppen, for lite grøntfòr?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Emnetittelen sier vel det meste, og det som er saken er at jeg ofte føler meg tung i hele kroppen og at den trenger en del tid for å komme i gang under f.eks. fotballkamper. På skolen eller hjemme merker jeg ikke til det, der er jeg verken sliten eller trøtt. Det er med en gang jeg begynner å småjogge eller trapper opp den fysiske aktiviteten litt, at kroppen sier nei. Kan dette ha noe å gjøre med at jeg spiser lite frukt og grønnsaker? At jeg rett og slett får for lite vitaminer? Spiser helt normal mat, er bare det at jeg ikke forsyner meg noe særlig av grønnsaker osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bare blir fysisk sliten og ikke psykisk kan det være èn av disse grunnene (disse er de mest vanlige):

 

- For lite fysisk trening eller for mye trening (sliter ned musklene istedet for å bygge dem opp). Det kan også ha noe med hviletiden, hvor lenge du hviler etter du har trent. F.eks er det en god idè og ha 1 dags mellomrom mellom de hardeste treningsøktene slik at kroppen kan bygge opp energi igjen.

 

- Jernmangel, vitaminmangel eller for høyt/lavt stoffskifte. Det skjekker du hos legen hvor han tar en enkel blodprøve og hvis han finner ut noe får du piller som retter det opp straks.

 

- At kroppen får for lite vann! Mange tror at det ikke har noe med den fysiske helsen og gjøre, men det har det bigtime. Dersom du f.eks bare drikker brus eller juice blir kroppen mer dehydrert og det slukker ikke tørsten i kroppen selv om at man kanskje føler at man metter tørsten.

 

- Og den siste er forlite næringsrik mat som du nevner over. Ja, det virker mye inn på kroppen det også. Får du ikke i deg de viktigste næringsstoffene karbohydrat, protein og fett (litt!), har kroppen ikke så mye å jobbe med. Derfor bør du skjekke kostholdet ditt og om det er noen endringer du kan gjøre der.

Endret av keepsmiling
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg trener ikke mye, men Jeg er heller ikke spesielt dårlig trent. Løper 3000 m på 11:30 bare for å ha en indikator. Trener 3-4 ganger i uka og det er ikke spesielt harde økter. Du nevner vanninntak, og der kan det hende jeg har noe å hente. Jeg drikker nesten ikke vann i løpet av en skoledag, men drikker mye vann med en gang jeg kommer hjem. Hjelper det å drikke regelmessig?

Hva jeg spiser varierer veldig, men kjøtt og poteter er det det går mest i.

Lenke til kommentar
- Og den siste er forlite næringsrik mat som du nevner over. Ja, det virker mye inn på kroppen det også. Får du ikke i deg de viktigste næringsstoffene karbohydrat, protein og fett (litt!), har kroppen ikke så mye å jobbe med. Derfor bør du skjekke kostholdet ditt og om det er noen endringer du kan gjøre der.

 

Eh, tror jeg missforstår, men du sier at de viktigste næringsstoffene er karbohydrat, protein og fett? Det er vel heller esensielle fettsyrer og protein med høy biologisk verdi i tillegg til vitaminer, kalisum, jern, selen osv. som er viktigst. Karbohydrat er først og fremst bare energi.

Lenke til kommentar
Så du spiser kjøtt og poteter til frokost, lunsj, middag og kvelds?

 

Ja, det hjelper mykje å drikke regelmessig, har ikkje noko å sei om du føler deg tørst, skal drikke ganske mykje vatn før du tar skade av det.

Nei, men frokost og kvelds består av brød med ymse pålegg på, så det burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...