Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst]Diare og luft i magen - bør jeg dra til legen?


Puff

Anbefalte innlegg

Hei

 

Igår da jeg var hos en enn fikk jeg plutselig en stikking i høyre side av magen. kom bare helt av seg selv og var borte igjen like fort som den kom. Hadde ikke noen andre mageproblemer igår bortsett fra litt luft i magen.

Idag våknet jeg uten noen form for magetrøbbel, spiste frokost som vanlig, men rett før jeg skulle på jobb blei jeg plutselig rar i magen igjen. Reiste likevel på jobb, men det første jeg gjorde da jeg kom dit var å springe på do. avføringen var HELT rennende, har aldri vært så rennende og så ofte før. Måtte springe på do med kansje 10 minutters mellomrom på det værste. Har ikke spist noe uvanlig i det siste eller reist noen plass heller.

Har hatt diare et par ganger i måneden i noen måneder nå. som sagt har det ikke vært så ille som i det tilfellet ovenfor her, men er fortsatt ikke noe hyggelig å ha diare.

 

Så det jeg lurer på er: har dere noen ide om hva det kan være? bør jeg dra til legen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være blindtarmbetennelse eller inflammatorisk tarmsykdom (Men det er det sikkert ikke, siden det er såpass rolig som det er, selv om det med ofte dobesøk er et tegn på Ulcerøs Colitt). Men jeg ville likevel dratt til legen, og fått tatt en gastroskopi, så du ser om det er noe gærnt.

Endret av BallsMcLongCock
Lenke til kommentar

Det du vil ha er i såfall en colonscopi, med mindre du har hatt oppkast.

Om du har hatt dette ved flere anledninger, uten at du har spist noe, eller vært utsatt for noe spesielt, ville jeg snakka med fastlegen din ja. Noe mer enn dette kna jeg ikke uttale meg om. Jo foresten, nå er det kommet en veldig bra test som tester kalprotektinet ditt, denne testen er meget enkel, og ikke invasiv, den taes fra feces. Den skiller mellom irritabel tarmsyndrom og en inflammasjon i tarmen din. elns.

Lenke til kommentar
Det kan være blindtarmbetennelse eller inflammatorisk tarmsykdom (Men det er det sikkert ikke, siden det er såpass rolig som det er, selv om det med ofte dobesøk er et tegn på Ulcerøs Colitt). Men jeg ville likevel dratt til legen, og fått tatt en gastroskopi, så du ser om det er noe gærnt.

Nei, nei og Nei... :closedeyes:

 

Det du vil ha er i såfall en colonscopi, med mindre du har hatt oppkast.

Om du har hatt dette ved flere anledninger, uten at du har spist noe, eller vært utsatt for noe spesielt, ville jeg snakka med fastlegen din ja. Noe mer enn dette kna jeg ikke uttale meg om. Jo foresten, nå er det kommet en veldig bra test som tester kalprotektinet ditt, denne testen er meget enkel, og ikke invasiv, den taes fra feces. Den skiller mellom irritabel tarmsyndrom og en inflammasjon i tarmen din. elns.

Nei og unødvendig.

 

Så det jeg lurer på er: har dere noen ide om hva det kan være? bør jeg dra til legen?

Ut fra det du har skrevet kan vi dessverre ikke antyde hva det kan være.

Du må presentere symptomene dine bedrer, starter med alder, kjønn og arbeid.

 

Vaio :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

alder: 19

kjønn: mann siste jeg sjekket

yrke: kontorarbeider/ikt-ansvarlig på barneskole (Arbeidsrettede tiltak via NAV)

 

Veit ikke helt hva mer jeg skal si. Hadde som sagt flytende avføring. Nå har jeg ikke vært på do på en time eller noe. men magen min driver å lager noen rumle lyder (er ikke sulten).

Har som sagt hatt diare mange ganger før, kan gå alt fra noen dager til noen uker imellom hver gang. de siste 3 månedene har jeg vært borte ihvertfall 2-3 dager fra jobb pga. diare (jobber bare 2 dager i uka) med kansje en uke mellom hver gang. som du sikkert så er det MYE ifht hvor lite jeg jobber.

 

Symptomer er vel at jeg blir veldig oppblåst og urolig i magen. på mandags kvelden var jeg veldig oppblåst og satt og feis så huset rista (ikke bokstavlig talt, men ikke langt unna). hadde ikke diare da.

 

w3c: har ikke kastet opp eller vært kvalm.

 

veit ikke helt hva mer jeg skal si. er for trøtt til å tenke klart nå. så du får spørre om du lurer på noe.

Endret av Puff
Lenke til kommentar

Hehe jeg må le litt, bra du retter på oss vaio :p

 

Hva om du ikke drikker/spiser melkeprodukter over en tid, på la oss si ei uke. Altså ikke melk, yogurt, grøt, smør (med melk i), bakeverk ol. Hvis du har pleid å ha diare minst et par ganger i uka, kan det jo være et forsøk.

 

Som du har forstått av Vaio, er det meget lite jeg kan (yet), men skyter inn noen forslag allikevel. =)

 

 

EDIT: Og ja, jeg sikter til sekundær laktoseintolleranse.

EDIT2: Jeg mente det ikke sarkastisk Vaio, så for min del fortsett å rett, og hvis du er i godt humør er det bare å forklare hvorfor ikke.

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Symptomer er vel at jeg blir veldig oppblåst og urolig i magen. på mandags kvelden var jeg veldig oppblåst og satt og feis så huset rista (ikke bokstavlig talt, men ikke langt unna). hadde ikke diare da.

Hvis du er en som glad i melkeprodukter, bør du tar w3ps råd.

 

Har du merket andre forandringer i kroppen?: Vekttap? Diare med blod? Utslett? feber?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvordan er avføringen? Regelmessige el. har du konstipasjon?

 

Har du hatt diare før enn de Mnd du beskriver?

 

er regelmessig ja. er helt rennende så er ikke konstipasjon.

har hatt diare før ja, men ikke på langt nær så ofte eller så flytende som i det siste

 

edit: glømte å nevne det i første innlegget. hadde også en slags "stikking" eller stikkende følelse i nedre del av magen da når jeg var hos en kamerat iforigårs.

Endret av Puff
Lenke til kommentar
Hvordan er avføringen? Regelmessige el. har du konstipasjon?

 

Har du hatt diare før enn de Mnd du beskriver?

 

er regelmessig ja. er helt rennende så er ikke konstipasjon.

har hatt diare før ja, men ikke på langt nær så ofte eller så flytende som i det siste

 

edit: glømte å nevne det i første innlegget. hadde også en slags "stikking" eller stikkende følelse i nedre del av magen da når jeg var hos en kamerat iforigårs.

Puff, ut fra det du har skrevet, er tarmen din veldig aktiv.

Fravær av feber, ingen vedvarende abdominale smerter og,! ingen blod i avføringen! viser at du mest sannsynlig ikke har noe inflammasjon i tarmen. Men, til syvende og sist, er dette ingen diagonose.

 

Dette kan du prøve:

Fiberrik diet.

Hold deg unna melkeprodukt og kryddret mat (Spesielt Chilli, Karry og bønner)

Prøv også glutenfri matvare, ser om det bedrer seg.

 

Hvis diaren forsetter, du oppsøke lege for videre utredning.

 

Inntil det, ønsker jeg deg lykketil.

 

Vaio :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...