Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2000,- for service av billig scooter. mye?


Anbefalte innlegg

Hei

har en baotian qt7 som kostet 13`000,- ca.

nå skal den på service etter 1500km og da fikk jeg vite at det kostet ca 2000,-(sikkert mer siden han sier 2000,-)

 

var visst veldig mye han skulle sjekke, men kan ikke skjønne at han skal sjekke ladingen på abtteriet, abtteriet, kjøling til en reim(?) osv. mass annet jeg aldri har hørt om en gang.

 

så hva synes dere?

Endret av vofferud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva meener du? koster det såpass for en serice på 4 takter?

 

er det veldig viktig at verkstedet gjør dette? eller kan jeg få noen som kan litt om motor skifte olje rengjøre luftfiklter osv?

eller er det andre VIkTIGE ting som må også må gjøres?

Lenke til kommentar

det er ikke så mye de gjør på service. men stille ventiler(på sylinderen) er ikke noe du kan gjøre selv. du kan jo, men da må kunne ganske mye.

 

det de pleier å gjøre er å bytte: tennplugg,olje,sjekke det elektriske, kanskje noen andre småting. på senere servicer skifter de og reim og variatorruller.

Lenke til kommentar
det er ikke så mye de gjør på service. men stille ventiler(på sylinderen) er ikke noe du kan gjøre selv. du kan jo, men da må kunne ganske mye.

 

det de pleier å gjøre er å bytte: tennplugg,olje,sjekke det elektriske, kanskje noen andre småting. på senere servicer skifter de og reim og variatorruller.

 

okey så alt dette er nødvendig?

synes det bare hørtes ut som piss for at han skulle tjene penger jeg:)

Lenke til kommentar

De småtingene de gjør på de såkalte "servicene" er jo bare bytte plugg, stille ventiler(om du har 4t), rense filter og slike ting man lett kan gjøre selv for rundt 200lappen.

 

Når du ser på timeprisen, som vanligvis ligger på rundt 650kr, så øker det prisen VELDIG i forhold til hva de faktisk gjør.

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar
De småtingene de gjør på de såkalte "servicene" er jo bare bytte plugg, stille ventiler(om du har 4t), rense filter og slike ting man lett kan gjøre selv for rundt 200lappen.

 

Når du ser på timeprisen, som vanligvis ligger på rundt 650kr, så øker det prisen VELDIG i forhold til hva de faktisk gjør.

 

ja det er de jeg mistenker.

 

disse ventilene osv. er det viktig å rense? hans leste opp en stor liste om masse ting som jeg aldri har hørt om så skjønner ikke helt poenget idet.

er dette noe en som kan litt motor gjøre med rette delene?

litt kjedeleig å betale 2000+(minimum) for en service på en scooter som kostet 13000,-

 

så hva foreslår dere? få noen til å gjøre det som kan motor mye billigere pluss deler eller betale hele summen til forhandleren?

Lenke til kommentar
vis du har noen som kan det med å stille ventiler, kan med variatoren osv så er det bedre å få han til å gjøre det.

 

ja litt usikker på om han kan det eller om han har utstyret til det(trengs det spesial utstyr?),, så regner med at ventil greiene er viktig da?

 

tenkte at du bare trengte å skifte olje, bytte filter(rengjøre) og sjekke plugger osv.

Lenke til kommentar

Trenger en slik Du må vite hvor stort mellomrom det skal være mellom ventilene, burde stå i manual, hvis ikke så skal forhandler vite det.

Så trenger du skralle, fastnøkkel eller lignende til å løsne ventilene med, slik at du kan stille de. Må ha fastnøkkel eller skralle for å ha av toppen også da men :p

 

Skifte olje er veldig lett, finner video på youtube av folk som skifter på deres 4taktere.

Rense filter er ikke akkurat mye arbeid. Har jo luftfilteret, det tar du bare ut og vasker i grønnsåpe.

Så er det et lite filter som sitter ved tappeskrua til olja, dette skyller du bare igjennom med bensin og setter på igjen.

Plugg er jo heller ikke mye arbeid.

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar
Trenger en slik Du må vite hvor stort mellomrom det skal være mellom ventilene, burde stå i manual, hvis ikke så skal forhandler vite det.

Så trenger du skralle, fastnøkkel eller lignende til å løsne ventilene med, slik at du kan stille de. Må ha fastnøkkel eller skralle for å ha av toppen også da men :p

 

Skifte olje er veldig lett, finner video på youtube av folk som skifter på deres 4taktere.

Rense filter er ikke akkurat mye arbeid. Har jo luftfilteret, det tar du bare ut og vasker i grønnsåpe.

Så er det et lite filter som sitter ved tappeskrua til olja, dette skyller du bare igjennom med bensin og setter på igjen.

Plugg er jo heller ikke mye arbeid.

 

tusen takk for hjelpsomt svar!

skal ikke luftfilteret også skylles i bensin og så trykklufttørkes?

men da er vel ikke denne jobben strengt talt verdt 2000+. dette kan man jo få til selv(eller en jeg kjenner;)

skal se etter den skrua ved tappekrana(?) så den også blir skylt.

det du ikke har nevnt nå det regner jeg med at jeg kan drite i?

 

:)

Lenke til kommentar
Don't fix it if it ain't broken sier nå jeg..

 

da kan det fort bli MYE dyrere;)

 

men er litt uenigheter her?

kan få noen som har peil til å gjøre det, men ikke hvis de må ha spesial verktøy og sånne "nymotens" fiksemåter(spesielle ting som må sjekkes)

Lenke til kommentar

Kan fort bli dyrt om du skal ha service ofte og. Levere den inn til verksted altså, å gjøre det selv er jo nesten ikke service engang..

 

De "spesial" verktøya de må ha er det bladmålet jeg linker til lenger oppe, som koster under 30kr.

Resten er bare vanlig verktøy som skralle, fastnøkkler osv..

 

Men la noen som har peiling gjøre det, ikke bare en kompis som sier han har sett det på youtube.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...