Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

For et liv jeg har opplevd:(


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Eg har berre liten tru på at nokon kan vere fattig i Noreg. Trådstarter har vel ikkje bevist noko sjølv?

 

Easy as a goblin pie om faren er flink til å opparbeide seg gjeld, som forøvrig er det jeg ser på som mest suspekt i denne tråden. Virker som at han har noen svin på skogen. Ikke så rart at det går utover datteren sin økonomi da.

 

Og. Ja. Det finnes fattige nordmenn i Norge. Å tro noe annet blir bare naivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg trenger ikkje beviser. Ho må gjerne lette på trykket for min del, men viss ein har statsborgerskap trur eg ikkje nokon kan vere så fattig at ein ikkje har råd til mat, viss ein ikkje disponerer pengene sine veldig dårleg.

 

Hun har ikke penger. Faren har penger. Faren disponerer de øyensynlig ganske dårlig - pga gjelder. Hun har en skolepc. Naboen har et nett hun kan hacke. Noe mer du lurer på?

 

Det finnes fattige mennesker i Norge. Mange.

 

NRK om fattige

Pressenytt om fattige (dog mest minstepensjonister)

SSB om fattige unge - Forholdsvis få, men forblir det.

Fattige i Norge - Byproblem

Lenke til kommentar
Gjest Guest_guest_*

Blir irritert over folk som er så uvitende og tror at det ikke er folk som er fattige i Norge. Det er mange men de synes ikke. Man skjuler det fordi det er skambelagt.

Og ja det finnes faktisk folk som sulter her og.

Da moren min og faren min skilte seg satt moren min igjen med 2 barn, huslån, studielån og div utgifter til flytting advokat rettsak osv. Vi hadde ikke noe sted å bo og hun fikk seg ingen jobb der vi flyttet til. Først bodde vi i en sosialleilighet med masse kriminelle, flykninger og narkomane. etterhvert fikk vi en liten leilighet som vi leide og hun fikk seg jobb men den var i et annet fylke og hun tjente veldig lite. Vi hadde nesten bare råd til brød som mat og bare en pølse på brødskiva feks. Foreldrene til vennene våres proppet i oss mat da vi var der og vi fikk klær av familie og venner men man føler skam selv om man er barn. Det er ikke akkurat noe man roper høyt om at man har dårlig råd.

Forresten, sosialkontoret ville ikke hjelpe oss fordi vi hadde en hustelefon og en sofa! Det var liksom velstand.

Men det går heldigvis mye bedre med hele familien nå.

Poenget er at det er fullt mulig å være fattig og ha dårlig med mat i Norge men man snakker ikke om det.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Det er ofte alkoholikere, narkomane og ulovlege innvandrare som roter i søpla.

 

Ja men nå er ikke akkurat jeg narkoman, alkoholiker eller innvandrer heller da.. og jeg gikk heller ikke rundt å rota i søpplekasser etter mat.. Jeg fikk mat når pappa hadde kjøpt ellers så fikk han masse mat av farmor som vi fikk ellers fikk jeg av venner og foreldrene deres, og når typen satt over penger til meg så jeg kunne kjøpe selv :) Men nå har jeg det mye bedre, onkel som tok seg av meg og skaffet meg annet hjelp og alt er så mye bedre

Lenke til kommentar

Ærlig talt Zarac, jeg ser hvor du kommer fra, men om du tror at absolutt fattigdom ikke eksisterer i Norge og at det bare er relativ fattigdom tar du nok rimelig feil.

 

Jeg kan bare gå utfra at hun enten overdriver ellers driver faren på med noe som sluker penger.

 

Jeg sov på en madrass i tre år med min mor og yngre bror, og jeg har hørt mange andre historier. Jeg husker vi tok ketchup på brødsmuler for å leke med galgenhumoren og hvor lei vi var av å gå sulten.

 

Det er sikkert en hel del mer relativt fattige i Norge som f.eks ikke har råd til sykler til ungene på turdager for skolen, men absolutt fattigdom finnes det nok, uansett hvilke ordninger vi har.

Lenke til kommentar
Viss ein jobber lovlig skal ein ha ein minstelønn det er mogleg å leve på. Viss de ikkje fekk hjelp fordi de hadde telefon og sofa er det rart, slik skal det ikkje vere.

 

Leste du delen om gjeld? Du vet. Gjeld?

 

Pga. farens neglekt er det ikke noe problem for henne å ha en mangel på mat, men det virker som at du virkelig legger deg på bakbena her. Vakkert.

Lenke til kommentar
Viss ein jobber lovlig skal ein ha ein minstelønn det er mogleg å leve på. Viss de ikkje fekk hjelp fordi de hadde telefon og sofa er det rart, slik skal det ikkje vere.

 

Det forutsetter at 1. Du har ein jobb 2. jobber 100%

 

Minstelønn skal vere nok til å leve er ikkje det samme som at minstelønn er nok til å leve på for ein heil familie med ein forsørgar + dekke ev. lån.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Espen_*

Høres ut som du har opplevd mye tøft, ja... Vet akkurat hvordan det føles, for jeg har opplevd mye fæle ting selv. Jeg har vanskelig for å se at livet er bra, selv om jeg vet at det kan være det. Men det er bra at du har det bedre nå, og så håper jeg at kanskje jeg også får det snart, for de åtte siste årene mine (siden jeg var 13) har stort sett vært et helvete... Med unntak av ett eneste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...