Gå til innhold

Et oppgjør med idiotiske forkortelser!


Anbefalte innlegg

Jeg VAR en hardbarka CS spiller for en stund siden... det vil si når jeg var fjortiss ... nå i etterkant har jeg tenkt på de idiotiske forkortelsene som vi brukte og som desverre brukes fortsatt.

 

Da tenger jeg spesielt på "lol" og n00bs. (Veldig viktig at 0 blir brukt og ikke o). Hvorfor skal vi bruke slike ord som ikke eksisterer?. kan vi ikke bare bruke "haha" eller "nybegynner". Greit nok at det er forkortelser, men hvorfor så elendige da?

 

LOL og N00bs kan jo ikke ha blitt laget av inteligente personer, og etter min mening er dette et språkbruk som forsøpler språket, med andre ord ikke noe å være stolte over!

 

Jeg tenkte jeg skulle skjekke om disse forkortelsene fortsatt ble brukt. da jeg kom inn på en server var omtrent det første jeg så: "LOL,Fy faen for en noob a. du eier jo ikke skillz(viktig med z). kan du ikke få en eneste frags eller?"

 

Dere kan ærlig talt ikke mene at dette er norsk språkbruk på sitt beste, eller gjør dere det ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva du mener med CS.

 

Enig i at forkortelsesbruken godt kan modereres i mange sammenhenger. Språket blir totalt innholdsløst på den måten. Personlig uttrykk forsvinner, og når jeg spiller ønsker jeg i stor grad å ha min egen stil. Må desverre innrømme at jeg nok har brukt noen av forkortelsene, men helst når jeg virkelig har god grunn, for å understreke ett eller annet, men jeg er ikke sikker på om mine medspillere legger merke til at jeg bruker forkortelser skjelden.

 

Min favoritt er "rofl", men jeg bruker den kun når jeg faktisk gjør det, har vel hendt 4-5 ganger i min tid som spiller.

Lenke til kommentar

CS er verdens største internett spill. (skrev det bare fordi du lurte)

 

jeg synes at OMG går i samme gren som LOL og n00b. lollert ser jeg på som en sarkastisk vinkling av lol, en måte å gjøre et så "rart" ord til noe festelig. det kan jo hende det er litt intern humor blant deg og dine venner også da ?

Lenke til kommentar

Jeg må meg si meg enig i at bruken av lol, omg, n00bs og slikt høres utrolig teit ut på norsk. Å skrive ting som lol og omg når man prater engelsk er ikke teit i det hele tatt i min mening. Det er bare mye lettere å si lol istedenfor Laugthing out Loud hele tiden. Syntes uttrykket n00bs (newbies) er dumt uansett hvilket språk man må nå si det på.

Lenke til kommentar
CS er verdens største internett spill. (skrev det bare fordi du lurte)

 

jeg synes at OMG går i samme gren som LOL og n00b. lollert ser jeg på som en sarkastisk vinkling av lol, en måte å gjøre et så "rart" ord til noe festelig. det kan jo hende det er litt intern humor blant deg og dine venner også da ?

 

 

Det er IKKE verdes største internett spill.

SC er verdens største internett spill.

Lenke til kommentar
CS er verdens største internett spill. (skrev det bare fordi du lurte)

 

jeg synes at OMG går i samme gren som LOL og n00b. lollert ser jeg på som en sarkastisk vinkling av lol, en måte å gjøre et så "rart" ord til noe festelig. det kan jo hende det er litt intern humor blant deg og dine venner også da ?

 

 

Det er IKKE verdes største internett spill.

SC er verdens største internett spill.

 

sc????

Lenke til kommentar

Du skrev at lol ikke var teit å bruke. det kan jeg vel være enig i HVIS du snakker med engelske personer, som ikke kan norsk. Men hvis du snakker norsk, på en norsk server. er det ikke da like lett å bare skrive "haha"? det funker like godt som lol. samt at det ikke høres like dumt ut.

Lenke til kommentar
CS er verdens største internett spill. (skrev det bare fordi du lurte)

 

jeg synes at OMG går i samme gren som LOL og n00b. lollert ser jeg på som en sarkastisk vinkling av lol, en måte å gjøre et så "rart" ord til noe festelig. det kan jo hende det er litt intern humor blant deg og dine venner også da ?

 

 

Det er IKKE verdes største internett spill.

SC er verdens største internett spill.

 

sc????

 

Starcraft regner jeg med

Lenke til kommentar
Du skrev at lol ikke var teit å bruke. det kan jeg vel være enig i HVIS du snakker med engelske personer, som ikke kan norsk. Men hvis du snakker norsk, på en norsk server. er det ikke da like lett å bare skrive "haha"? det funker like godt som lol. samt at det ikke høres like dumt ut.

Skriver mere hihi jeg. Ihvertfall hvis folk begynner å whine/klage.

Eller så skriver jeg lollert, for å si hva jeg mener om klaginga dems (at jeg ler for at de er så seriøse.)

Lenke til kommentar

er helt ennig med deg.

og synes generel deg er for mange forkortelser i data verden..

greit det ville vært kronglete å si random accsess memory digital to analog convarter for ramdac central proaaiding(see jeg kan ikke skrive det engang) unit for cpu . osv men det er jo dataindustrien som legger navn på tinga.

om jeg hadde funnet opp noe som en ramdac(ganske usansynlig ja men men ) kanne jeg vel heller kalt den noe lettere.

 

edit: når jeg tenker meg om finnes det et annet ord for ramdac: tv mondulator. tror det bety ca det samme

Lenke til kommentar

Det å klage på forkortelser som lol stiller jeg meg helt uforstående til. Det finnes utrolig mange værre forkortelser, bare kikk på SMS språket. d r noe å klage på d. De forkorter gjerne ord som allerede er korte og lar laaaange ord som hadde hatt godt av en forkortelse være i fred.

Skjønner meg ikke på folk som ikke kan bli brydd til å skrive "det", og samtidig ikke ha baktanker med å skrive ord som "telekommunikasjon"

 

Rofl og lol ser jo også ut som morsomme ord, lol og rofl er forøvrig forkortelser av såkalte emotes. Emotes er da en helt grei måte å kommunisere på over nett. Vet ikke med deg men jeg kan ikke bli brydd til å skrive laughs out loud når lol er så mye lettere. Kjedelig å bare skrive haha og hehe hele tiden da, må da være lov å variere litt.

 

leet-talk er jo bare festlig.. enkel måte å gjøre seg svært lite forstått på med den eldre garde.. eller uinlemmede medlemmer av samfunnet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...