Gå til innhold

Manglende ARM-støtte i Windows 7


Anbefalte innlegg

Status quo er at Microsoft ikke har noen ordentlig Windows til ARM(7/11). Da regner ikke CE som ordentlig Windows. Microsoft har f.eks ikke ordentlige OS som XP eller Vista til ARM.

 

Artikkelen fremstiller det som en ny og oppsiktsvekkende mangel at Windows 7 plutselig ikke skal støtte ARM. Som om XP og Vista gjorde det fra før. Det var dette jeg reagerte på og fikk meg til å skrive innlegget.

 

Se f.eks på x86-bransjen. Der har vi (nesten) bare Intel og AMD. Dersom et selskap X skulle legge ut store planer om å lage en bra x86-prosessor så ville de kunne påvirket markedet dersom lanseringen gikk som planlagt. Dersom de kansellerer prosessoren før lansering så blir det ingen endring i markedet. AMD og Intel kan konkurrere med hverandre som før uten å tenke (nevneverdig) på andre konkurrenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ARM er et firma som lisensierer ut IP (de eier en del patenter i forbindelse med prosessorarkitekturer, mobil grafikk osv.)

Jeg foreslår at du retter opp wikipedia, og inkluderer dokumentasjon. Som du ser referer wikipedia til ARM holdings som selskapet bak prosessorarkitekturen ARM:

http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture

(det samme gjør forøvrig dine egne linker)

 

Javel? Nå har jeg lest gjennom Wikipedia-siden, og finner ingen store motsetninger til det jeg skriver... Ikke ser jeg noen motsigelse mellom din tolkning av Wikipedia-artikkelen og det du har sitert meg på heller. Man kan fint snakke om ARM's prosessorarkitektur, men at ARM er 1 stk. prosessorarkitektur, ok... Det blir litt simpelt. I, ehm, "dagligtale" snakker vi om at noe kjører på ARM, at en dings har ARM-prosessor osv. Men som en forklaring på hva ARM er, blir det for simpelt. Mulig jeg har misforstått noe, men leste du hele teksten? Fra Wikipedia:

ARM Ltd does not manufacture and sell CPU devices based on their own designs, but rather, licenses the processor architecture to interested parties. ARM offers a variety of licensing terms, varying in cost and deliverables. To all licensees, ARM provides an integratable hardware description of the ARM core, as well as complete software development toolset (compiler, debugger, SDK), and the right to sell manufactured silicon containing the ARM CPU.

 

Dette er altså ingen enkelt CPU, men en serie prosessorer, med underserier og varianter. ARM driver også med grafikk og andre ting, som nevnt i mitt første innlegg i denne tråden. Til sammenlikning, en Intel Core i7 er en Intel-prosessor, men jeg har aldri hørt noen omtale den som "Intel". "En Intel" kanskje, men ikke kun "Intel". Flisespikkeri, javel det kan man si, men uten semantikk blir kommunikasjon ganske tafatt... (Om ordenes betydning ikke spiller noen rolle etc.)

 

Intel Core i7 er en betegnelse for en serie Intel-prosessorer, men det er ikke "Intel". Ei har jeg hørt noen kalle IA-32 for "Intel", eller X86-64 for "AMD". Disse er grovt sagt instruksjonssett for prosessorer, og det er nogenlunde enkelt for oss å forholde oss til dette fordi vi som datainteresserte har med dette å gjøre rett som det er. Men, vi har også med ARM-baserte maskiner å gjøre til stadighet, uten at det ser ut til at folk registrerer hva det egentlig er. Som er litt flaut mtp. at vi bor i et land hvor ARM har en svært viktig avdeling... Er ikke dette hardware.no?

 

Det som er viktig her, er at flertallet av befolkningen er borti ARM-basert maskinvare daglig uten å være klar over det - være seg mobiltelefon, TV eller eggkoker.... Så argumentet om at det ikke påvirker oss som forbrukere faller fullstendig bort.
Tror du bør lese innlegget til Simen1 igjen, det er nettopp hvorvidt win7 kommer til ARM han sier ikke vil påvirke forbrukerne. Av innlegget hans går det også klart frem at han er klar over anvendelsesområdene til ARM.

 

Done and done. Poenget er at uansett hva Microsoft gjør, påvirkes forbrukerne av det. Synd men sant. Holder de seg unna, taper de penger (Hint1: x86 er noe gammelt rall som har blitt lassa på nye utvidelser og instruksjoner, og en RISC-kjerne i bunnen for å få fart på det. Joda, det går fort nå om dagen, men det er på ingen måte optimalt mtp. strømforbruk eller instrukssjonssett. Hint2: Intel XScale). Til gjengjeld får Android moment, og OS X fortsetter å knuse CE. Kommer de etter, blir det også trøbbel, nettopp pga. tidligere nevnt i tråden her binær distribusjon av så godt som all programvare. Jeg håper for min egen del at de holder seg laaaangt unna, og lar operativsystemer som faktisk er optimisert for effektivitet slippe til. Om man ikke ser poenget med effektiv kode i forhold til innkjøp av "raskere" hardware, er kanskje batteritid et argument man kan forholde seg til?

 

Og for å runde av litt, ARM er ikke noe lite tøysefirma om noen trodde det... Ovennevnte Wikipedia-artikkel påstår at ARM-prosessorer er 5 til 10 ganger mer utbredt enn Intel-prosessorer, og at 90% av dingsemarkedet (embedded, f.eks. eggkokern din, harddisken din eller det trådløse nettverksskortet ditt) kjører på systemer utviklet fra ARMs IP (Intellectual Property).

 

Ellers har jeg kjørt Mac OS X på ARM11 en god stund allerede, og det går så det griner. Det har sannsynligvis en del av dere også, uten nødvendigvis å ha tenkt noe mer over det... 8)

Lenke til kommentar
Status quo er at Microsoft ikke har noen ordentlig Windows til ARM(7/11). Da regner ikke CE som ordentlig Windows. Microsoft har f.eks ikke ordentlige OS som XP eller Vista til ARM.

 

Hehe "ordentlige OS som XP eller Vista" - skal det være en spøk? ;)

 

Artikkelen fremstiller det som en ny og oppsiktsvekkende mangel at Windows 7 plutselig ikke skal støtte ARM. Som om XP og Vista gjorde det fra før. Det var dette jeg reagerte på og fikk meg til å skrive innlegget.

Ok, det så for meg ut som om du prøvde å forklare hva ARM er, uten å egentlig ha fortstått det. Jeg er ikke noe altvitende geni selv, men jeg syns nå det er greit å kalle en spade for en spade - og ikke for Jernia :p

 

Se f.eks på x86-bransjen. Der har vi (nesten) bare Intel og AMD. Dersom et selskap X skulle legge ut store planer om å lage en bra x86-prosessor så ville de kunne påvirket markedet dersom lanseringen gikk som planlagt. Dersom de kansellerer prosessoren før lansering så blir det ingen endring i markedet. AMD og Intel kan konkurrere med hverandre som før uten å tenke (nevneverdig) på andre konkurrenter.

 

Dette blir en litt annen diskusjon, maskinvare er ikke programvare. Men ok, vi kan forsøke.

 

Selskap X kan f.eks. hete VIA, og får problemer fordi Intel misbruker sin markedsposisjon (spør EU-juristene, selv er jeg er en teknolog). Game over.

 

Og å si at status quo ikke påvirker forbrukerne, er vel ikke helt gjennomtenkt? Det betyr jo at vi blir sittende og rive ut håret vårt pga. dårlige drivere, mangel på kildekode osv... Eller late som at alt er helt kult, fordi vi "kan" Windows... Eller fordi vi ikke kjenner til eller gidder å lære oss noe annet.

 

Beklager at jeg var litt frekk i ordbruken i den første posten, men det var med glimt i øyet - legg merke til hva slags ord jeg har brukt. Utøver du mye fanteri Simen1? Eller har du kanskje litt pølsevev på lur? :D

Lenke til kommentar
Javel? Nå har jeg lest gjennom Wikipedia-siden, og finner ingen store motsetninger til det jeg skriver...
Isåfall vil jeg anbefale et kurs i kommunikasjon. Simen1 omtaler prosessorarkitekturen som ARM, og du kaller det pølsevev, og fortsetter tullpratet ditt i denne posten. Alle vesentlige prosessorarkitekturer blir revidert, så at det finnes flere versjoner av ARM er helt naturlig.

 

Det er heller ikke opplagt at win7 for ARM ville gjort noe for forbrukeren. For å snu litt på det, jeg antar MS selv regner med at en ARM port av win7 ville floppet totalt, og dermed vært irrelevant for forbrukerne. Selv en begrenset suksess for win7 på ARM ville vært nok motivasjon for MS til å satse 100% på en port, risikoen ved å overlate dette markedet helt til linux er rett og slett enorm.

Lenke til kommentar
Javel? Nå har jeg lest gjennom Wikipedia-siden, og finner ingen store motsetninger til det jeg skriver...
Isåfall vil jeg anbefale et kurs i kommunikasjon. Simen1 omtaler prosessorarkitekturen som ARM, og du kaller det pølsevev, og fortsetter tullpratet ditt i denne posten. Alle vesentlige prosessorarkitekturer blir revidert, så at det finnes flere versjoner av ARM er helt naturlig.

 

Flere versjoner, som microkontrollere, GPU'er og liknende? Njo... ARM er et firma som lever av å selge IP. Om man skal beskrive ARM, kommer man ikke unna dette.

 

Kurs i kommunikasjon kunne nok mange hatt behov for, tar gjerne et jeg om du har et godt et å anbefale.. (Simen1 omtaler ARM som prosessorarkitektur, ikke omvendt.) Kurs i logikk er heller ikke dumt, og jeg melder meg gjerne opp til et slik et selv og - det er ikke slik at jeg hevder at jeg veit alt og Simen1 eller noen andre ikke veit noenting. Det er forsåvidt morsomt å se hvordan man blir sitert i slike tråder... Jeg kan vel ikke drømme om å holde diskusjonen saklig når jeg selv forsøker å ikke ta ting overmåte seriøst. Mea culpa.

 

Det er heller ikke opplagt at win7 for ARM ville gjort noe for forbrukeren. For å snu litt på det, jeg antar MS selv regner med at en ARM port av win7 ville floppet totalt, og dermed vært irrelevant for forbrukerne. Selv en begrenset suksess for win7 på ARM ville vært nok motivasjon for MS til å satse 100% på en port, risikoen ved å overlate dette markedet helt til linux er rett og slett enorm.

 

Det er ingen som sier det er opplagt at det ville gjort noe positivt eller negativt for forbrukeren. Det jeg hevder, er at å gjøre ingenting, er også å gjøre noe - forbrukeren påvirkes uansett. Og nå er jeg svært usikker på hva "dette markedet" er, men om du mener "netbooks", syns jeg det sier nok at XP fortsatt er Microsofts OS for dette markedet.

 

 

Ellers tror jeg at Simen1 utmerket godt klarer å svare for seg selv...

Lenke til kommentar
Flere versjoner, som microkontrollere, GPU'er og liknende? Njo... ARM er et firma som lever av å selge IP. Om man skal beskrive ARM, kommer man ikke unna dette.
Nei, ARM er en arkitektur, som designes og lisensieres av ARM Holdings=ARM Limited. Hvis du er uenig i dette så vil jeg igjen anbefale deg å redigere wikipedia hvor du dokumenterer din oppfatning, som åpenbart skiller seg fra de fleste andres.

 

ref.

http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_Holdings

http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture

 

La meg også adressere ditt andre punkt (igjen). Hvis et firma (MS) ikke foretar seg noe (ingen porting av win7 til ARM), så trenger det ikke ha noen innvirkning på forbrukeren (dersom en eventuell port ikke ville hatt noen betydning for markedet).

 

Jeg vil kanskje anbefale deg kurs i logikk først, det ser ut til at behovet der er størst. UiO har tradisjonelt vært gode på logikk, men noen tyngre mattekurs ved NTNU bruker også funke godt for formålet.

 

Simen1 kan utmerket godt svare for seg selv, men siden du gikk direkte på person er det kanskje like greit å blande seg inn.

Lenke til kommentar
Flere versjoner, som microkontrollere, GPU'er og liknende? Njo... ARM er et firma som lever av å selge IP. Om man skal beskrive ARM, kommer man ikke unna dette.
Nei, ARM er en arkitektur, som designes og lisensieres av ARM Holdings=ARM Limited. Hvis du er uenig i dette så vil jeg igjen anbefale deg å redigere wikipedia hvor du dokumenterer din oppfatning, som åpenbart skiller seg fra de fleste andres.

 

ref.

http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_Holdings

http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture

 

Javel, jeg er teit, dere er glupe. Skjønner. Dessverre kan jeg nok ikke redigere noen artikkel uten å bryte NDA... Oooojsann du, det hadde du kanskje ikke sett for deg? Jeg burde nok uansett holde meg unna dette forumet i det hele, for her er man slett ikke interessert i å finne ut av ting. Man kan jo lese bruddstykker av Wikipedia-artikler og konkludere med at, jøss, jeg kan alt jo!

 

La meg også adressere ditt andre punkt (igjen). Hvis et firma (MS) ikke foretar seg noe (ingen porting av win7 til ARM), så trenger det ikke ha noen innvirkning på forbrukeren (dersom en eventuell port ikke ville hatt noen betydning for markedet).

 

Jeg vil kanskje anbefale deg kurs i logikk først, det ser ut til at behovet der er størst. UiO har tradisjonelt vært gode på logikk, men noen tyngre mattekurs ved NTNU bruker også funke godt for formålet.

 

Kjekt med en liten dersom i parentes - med en usannsynlig forutsetning som støtter egen retorikk - når man er kommunikasjonsekspert og ser at man har gjort en blemme. La meg gjenta meg selv da: Det å gjøre ingenting, er også å gjøre noe. Logikk, pffft... La oss heller bruke feig retorikk, og sitere biter av det som blir sagt, og glatt hoppe over andre...

 

 

Simen1 kan utmerket godt svare for seg selv, men siden du gikk direkte på person er det kanskje like greit å blande seg inn.

 

Gikk rett på person?? Jeg argumenterte mot innlegget, ikke personen. Det var denne logikken igjen da. Språkforståelse? Argumentasjonsteori?

 

Nei Del, detta blir rett og slett for tåpelig, og jeg bruker heller energien min å å kode enn å kaste bort tid på dette forumet. Så får dere sitte her og kose dere med å slikke hverandre oppetter ryggen mens kvaliteten og validiteten på innleggene blir dårligere og dårligere...

 

KTHXBAI.

Lenke til kommentar
Javel, jeg er teit, dere er glupe. Skjønner. Dessverre kan jeg nok ikke redigere noen artikkel uten å bryte NDA... Oooojsann du, det hadde du kanskje ikke sett for deg? Jeg burde nok uansett holde meg unna dette forumet i det hele, for her er man slett ikke interessert i å finne ut av ting. Man kan jo lese bruddstykker av Wikipedia-artikler og konkludere med at, jøss, jeg kan alt jo!

 

Så ARM er ikke navnet på arkitekturen, men det virkelige navnet er hemmelig?

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke poenget her, "alle" skjønner hva som menes med ARM-arkitektur, og jeg ser ikke vitsen med å gå nærmere i detalj på dette tidspunktet.

 

Hvis du er på "innsiden", og dermed vet mye mer enn andre - så er det jo rimelig teit å begynne å kritisere andre for å ta feil, og deretter skylde på at du er under NDA når folk forventer en saklig korrigering.

Lenke til kommentar
Jeg burde nok uansett holde meg unna dette forumet i det hele, for her er man slett ikke interessert i å finne ut av ting. Man kan jo lese bruddstykker av Wikipedia-artikler og konkludere med at, jøss, jeg kan alt jo!
Hvorvidt du holder deg unna forumet er naturligvis helt opp til deg, men jeg kan forsikre deg om at mange av oss er interessert i å finne ut av ting, og du er hjertelig velkommen i jakten på mer kunnskap.
Lenke til kommentar

Nerve: Det går også an å utvise "litt" mer diplomatisk oppførsel. Jeg og sikkert mange andre her er interessert i å lære dersom du har noe ny kunnskap å by på, men hvis det presenteres på en fiendtlig, arrogant og belærende måte så blir det fort uinteressant til tross for at temaet er interessant.

Lenke til kommentar
Nerve: Det går også an å utvise "litt" mer diplomatisk oppførsel. Jeg og sikkert mange andre her er interessert i å lære dersom du har noe ny kunnskap å by på, men hvis det presenteres på en fiendtlig, arrogant og belærende måte så blir det fort uinteressant til tross for at temaet er interessant.

 

Jepp. Enig. Dårlig humør gir kjipe innlegg. Trekker meg tilbake, og holder kjeft i noen måneder igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...