Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Geofag Eksamen 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at vi kanskje må se sammenhengene mellom de 3 temaene, f.eks. kunne en oppgave være "Hvilke miljøproblemer (klimaproblemer) skapes av utvinning av georessurser?" Forhåpentlig vis ville en slik oppgave være litt mer snevret inn, men ideen er at man kombinerer 2 temaer (klimaendringer og georessurser) Her er vel petroleumsindustrien mest sannsynlig eksempel...

 

Jeg har også tenkt på ny teknologi, både forbybare ressurser, og måter å gjøre utvinning og bruk renere...

 

De hoved temaene jeg tenker kan være aktuelle er

- Georessurser, hvordan utvinning påvirker klimaet og miljøet

- Geoforskning, hvordan planlegge, utvinne georessursene (kanskje "planlegg feltarbeid")

- basic klimaendringer, hva er det etc. tenker det er mulig vi får en enkel faktaoppgave om det

 

Georessurser er jo et stort tema, fra bergindustri, vann og petroleum,,, skal finne noen kilder om hver av disse undertemaene..

 

Jeg bruker:

cicero

geoboka 1 og 2

forskning.no

UDIR (se gamle eksamensoppgaver for å få en ide om hva man kan vente seg)

 

er framdeles litt usikker på hva man skal ha med på geoforskning... noen som har noen ideer? Jeg tenker på "planlegg feltarbeid" og nye og gamle teknologier som brukes ved kartlegging, utvinning av georessurser (mest olje/gass)

Lenke til kommentar

Ja, der er jeg enig med deg.

Når det gjelder georessurser, tror du det er lurest å fokusere mest på Norge, eller internasjonalt? Syns læreboka stort sett har fokusert på Norge, men er litt usikker her.

Når det gjelder geoforskning så har jeg hatt feltarbeid i en geoto i lokalområdet, men jeg har vansker for å se for meg at jeg skal skrive om denne i morgen. Sensor har jo tross alt liten mulighet til å sette seg inn i så lokale eksempler, så da blir det kanskje geoforskning på et litt mer generelt grunnlag?

Lenke til kommentar

Kompetansemål i geofag2:

 

Geoforskning:

Eleven:

- kan gjøre rede for geofaglige forskningsprosesser, forskningsresultater og værvarslingsprosessen

- kan planlegge, undersøke, presentere og vurdere egne undersøkelser og egne

værvarsler

 

Geofaglige fenomener:

Eleven:

- kan drøfte og presentere geofaglige fenomener i et større perspektiv

 

Geofaglig vurdering:

Eleven:

- kan analysere, vurdere og presentere geofaglige problemstillinger

- kan vurdere mengdeforhold og usikkerhet

- kan lage og bruke grafer, tabeller og statistikk i argumentasjon og vurdering

- forstår begreper som scenarier, prognoser og sannsynlighet

Endret av loco90
Lenke til kommentar

Jeg har også vært på lokal felttur, men man kan nok ikke få spørsmål om den nei, det er vel ikke sikkert at alle har gjennomført en slik tur, så det må nok være litt mer åpent tema..

 

Norge eller internasjonalt? Hmm.. Vet ikke helt, men det er jo bare en geofag lærebok som finnes, det vet jo sensor og de som lagde oppgavene, så det blir kanskje norge? Tenker det kan ha sammenheng med georessurser, så altså kunne det vært geoforskning innen petroleum eller bergindustrien!? Kanskje i sammenheng med permafrost? Det var jo et tema i artikkelen, og det brukes som eksempel i boka...

 

Geofag_2.doc

Her er hele kompetansemål planen

Lenke til kommentar
Eksamen blir sannsynligvis ganske lik den som ligger på eksempeloppgaver.udir.no - altså tre forskjellige oppgaver (med forskjellige temaer).

Ja det står også på eksamensheftet!

 

Siden 3/4 hovedtema*) er "brukt" i oppgave 1 er det logisk at vi får spørsmål fra "jorda i forandring" på de to gjenværende oppgavene. Altså kan det være lurt å tenke på kompetansemålene:

• gjøre rede for årsaker til overflate- og dyphavsstrømmer i verdenshavene og diskutere konsekvenser for klimaet

• forklare hvordan el Niño og la Niña oppstår, og beskrive innvirkning på klimaet

• beskrive variasjoner i ozonlaget og drøfte naturlige og menneskeskapte årsaker

 

Her er det jo egentlig to tema: havstrømmer og ozonlaget... kanskje en av hver på oppgavene? Selvfølgelig trenger det ikke bli slik, de vil ikke greie å dekek alle kompetansemål fra de 3 første hovedtemaene på oppg.1, så det er vel nok å ta av uansett...

 

*) ( Geoforskning, Georessurser ,Klimaendringer, Jorda i forandring er de 4 hovedtemaene)

 

:::

 

Er det noen som har noen bra linker/forklaring på hva som skal være med på feltarbeid i en geotop? det var spørsmål på en tidligere eksamen, og jeg er ikke helt sikker på hva man bør ha med...

Lenke til kommentar

Geotop-oppgavene må være veldig åpne, da oppgaven må passe til alle skoler uavhengig av hvilken lokalitet din aktuelle skole har benyttet seg av.

 

Klimaendringer syns jeg er en veldig grei oppgave, da jeg føler at størsteparten av lærerboka tar opp temaer som inngår i overnenvte emne.

 

Georessurser omfatter som tidligere nevnt alt fra oljeressurser til vann. Denne er jeg noe usikker på - her kan det komme spørsmål både fra artikkelen (CH4 som ressurs) eller dras ut ting fra de andre kapitlene.

 

Geoforskning er jeg litt mer usikker på. Dette omfatter sannsynligvis arbeidsmetodene for å finne fram til forskningsresultater. Dette omfatter observasjoner, målemetoder, inngrep osv, og kan komme i forbindelse med permafrost, olje og gass og eventuelt klimaendringer. Selv tviler jeg på at det blir sistnevnte, da dette var en av oppgavene på eksempelsettet.

 

 

Angående geotop: vi har fått masse ark som omhandler planlegging, framlegging osv i timene.

Endret av TheFly
Lenke til kommentar

@TheFly: du har ikke noen av disse arkene om geotop på dataen eller noe, slik at du kunne lagt de ut? selv er jeg privatist og har måttet gjennomføre forskningsbiten alene, og er veldig usikker på om jeg har klart å få med meg det vesentlige.

:wee:

Lenke til kommentar

Hei

 

Må si at jeg generelt føler meg usikker på hele greia, noe som skyldes en utrolig dårlig lærer (han har ikke undervist en eneste time i hele år, bare overlatt det til oss å komme gjennom læreboken selv)

 

Når det gjelder geotop; fikk vi beskjed om å levere inn en oppgave om et eget valgt område for flere måneder siden, men læreren har ikke en gang åpnet filen for å rette den - så har ikke peiling på om det ble gjort på rett måte... :ermm:

 

Det ville dermed blitt satt stor pris på om noen kunne gitt noen tips om hvordan en bør jobbe med en geotop:)

 

Feltarbeid er også et vanskelig tema, siden klassen først gjennomførte det for to uker siden, dvs. læreren kalte det feltarbeid, men jeg vil ikke gå så langt som å kalle det det, iom at vi kun var på stedet i et kvarter og det gikk kun ut på at læreren viste oss en stein..

 

så tips om feltarbeid ville også være til stoooor hjelp:)

Lenke til kommentar

Feltarbeid:

 

Planlegging:

1. Skaffe info og kunnskap om geotopen (eksempelvis vha kart, befaring ute i felt)

 

2. Bestemme hva som skal undersøkes, og hvordan

Løsmasser: Hvilken jordart og egenskaper? Tar jordprøver og forholder oss til observasjoner.

Berggrunn: Type berggrunn og forhold knyttet til den. Undersøkes ved observasjoner i felt.

Landformer/landskap: Observasjoner i felt.

Skred: Skredutsatthet (eks. jordskred, leirskred, steinskred, kvikkleireskred). Observeres ute i felt.

 

3. Hvordan velge lokaliteter i geotopen som skal undersøkes?

Man får ikke alltid undersøkt hele geotopen, og man må derfor undersøke et lite utvalg. Da velger man områder som er representative for områdene man vil undersøke, eller velger noen tilfeldige lokaliteter.

Et godt hjelpemiddel er kart og befaring i felt for å få oversikt over geotopens innhold.

 

4. Bestemme hvordan man skal undersøke og utstyret som trengs for undersøkelsene (både for feltarbeid og "innearbeid").

 

Gjennomføring:

Ute i felt gjennomfører man det man har planlagt vha utstyr. Gjennomføringen gjøres etter instrukser. Prøver tas etter instruks for prøvetaking.

 

Etterarbeid inne: Landformer, berggrunn og landskap samt skredutsatthet gir lite etterarbeid inne (hurra! =)). Derfor har vi allerede laget en konklusjon på det, men vi kan likevel forklare dannelsen for landform, berggrunn og landskap. Sammenligning med kart (som er relevant) kan gjerne gjøres for å få bekreftet resultatet.

 

For løsmasser må man drive en del etterarbeid:

Analyser for å si noe om:

- Type løsmasser eller jordarter. Det foregår ved at man sikter jordprøvene og finner de dominerende kornstørrelsene. Deretter kan sammenligne med et kornsammensetningsark og finne de ulike løsmassene eller jordartene.

 

En prøve for gjennomtrengelighet vil også være relevant, som gjennomføres ved å trakte en jordprøve med en bestemt mengde vann. Man tar så tiden for å finne ut hvor fort vannet går gjennom, og hvor mye som blir igjen i selve jordprøven. (Permeabilitet)

 

Presentasjon:

Resultatene kan presenteres i Excel hvor du eksempelvis lager diagrammer for løsmassetypene på de forskjellige lokalitetene.

 

Du kan også lage et kart hvor du presenterer løsmasser, berggrunn, landformer og landskap samt skredfare.

 

 

 

 

Man kan også lage en rapport, men det er ikke noe vi har lagt vekt på.

 

 

 

Håper det hjalp litt. Fint om flere kunne komme med innspill som kan være til hjelp!

Endret av TheFly
Lenke til kommentar

Takk igjen! Det var en fin oversikt!

 

Vil også ha med klima i planleggingen. Kanskje greit å tenke på hvilke hjelpemidler man kan benytte seg av:

forarbeid:

- geologiske/topografisk etc. kart over området (f.eks. ngu.no/ kartiskolen.no)

- vanlig klima i feltet (yr.no/met.no)

- geologikunnskaper

 

 

i feltet:

- GPS/kart hvor man kan merke seg hvor man finner hvilke bergarter.. gir oversiktsbilde..

- bilde/beskrivelse av bergarter for identifisering

- utstyr man trenger til målinger (værmålingsutstyr? hva mer?...)

 

I oppgaver som på den tidligere gitte eksamensoppgaven hvor formålet er å vurdere mulighetene for utnyttelse må man også undersøke ting som

-marked

- muligheter for transport

- områdets stabilitet (f.eks. permafrost)

- eierskap(verning?)

- geofarer? (kvikkleire, forurenset grunn)

 

eksamensoppgaven: "Du skal gjennomføre eit feltarbeid i ein geotop. Målet med feltarbeidet er å kartleggje berggrunnen i geotopen og moglegheiter for å ta ut av bygningsstein og lausmasseressursar. Korleis vil du planleggje og gjennomføre feltarbeidet?"

Lenke til kommentar

Tuusen takk, det var jo helt supert!

Når det gjelder ferskvann tror jeg ikke det blir mye om det, i hvert fall ikke en oppgave som går konkret på det, men det kan jo være at man kan knytte det opp mot f.eks fornybare energikilder, som med vannenergi. Det står jo også "drøfte problemer knyttet til ferskvann som ressurs i et globalt perspektiv" i læreplanen, så jeg tenker at det kanskje kan komme en oppgave som går på ressursbruk osv., både med vannressurser og energiressurser..?

Tror dere kapitlene om været spiller stor rolle? vi skal vel egentlig kunne utarbeide et værvarsel og sånn:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...