Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Geofag Eksamen 2009


Anbefalte innlegg

Men en slik oppgave om geotop ble vel gitt i forbindelse med en forberedelsesdel som gikk på dette. Jeg syns det ville vært rart om vi fikk en oppgave som gikk på så mye forberedelser, uten at vi fikk noen hint om det på forb.delen. Jeg hadde f.eks. ikke tilgang på hverken GPS eller værmålingsutstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at værvarsel kan komme inn i oppgave 3 (som er geotop-oppgaven), hvor man enten får en egen oppgave om vær, eller kanskje kan trekke det inn.

 

Ellers må jeg si at dere bør snart begynne å varme opp fingrene. Geoheldagsprøven i vinter var helt forjævlig - alt for mye å skrive (dette var da eksempeloppgaven utgitt av udir) - og jeg skrev tilsammen 5000 ord. Et rent helvete der og da, men gikk jo bra. Dessuten syns jeg spørsmålene var alt for relevante til læreboka - man endte nesten opp med å skrive av det som stod i lærerboka... jaja... krysser fingre og tær!

Lenke til kommentar

Ja, vi får en oppgave som er relevant til geotoparbeid. Det er jeg 99% sikker på. Hvis vi ikke får det, skal dere få lov til å humre i eksamenslokalet i morgen.

 

adressen er : www.eksempeloppgaver.udir.no

 

user: Eksempel

pswd: Eksempel

 

Det ser imidlertidig ut til at de har fjernet den prøven vi fikk til jul.

Endret av TheFly
Lenke til kommentar

Takk!

Men om vi ser på denne oppgaven:

Oppgave 3

a) Du får i oppdrag å gjennomføre et feltarbeid i en geotop. Du skal kartlegge geotopens

vannressurser, løsmasseressurser, ressurser i berggrunnen og muligheten for utnytting av

vindkraft. Hvordan vil du planlegge og gjennomføre feltarbeidet?

b) Vurder når på året det vil være gunstigst å gjennomføre feltarbeid i geotopen. Hvilken

informasjon trenger du for å gjøre vurderingen?

 

Er det da meningen at vi skal skrive om vår "egen" geotop, eller skal vi skrive generelt? vet ikke helt om jeg skjønte oppg.:)

Lenke til kommentar

Dette står ikke konkret i boka i forhold til en geotop, men du kan lese tidligere poster for å få et innblikk, eller søke litt rundt på nettet.

 

Er det bare jeg som gleder meg til i morgen - nærmere bestemt kl. 1500 ? (jeg har en time ekstra...:))

Endret av TheFly
Lenke til kommentar

Det er jo et stort kapittel i geoboken om ferskvanns betydning; den globale vannmangelen, muligheter for å spare/gjenbruk, bruk/forbruk, hva vannet går til, bærekraftig utvikling, vann i norge... Det står nok i boken til å svare på det!

 

Værkapitlet håper jeg vi ikke får, tror ikke vi blir bedt om å lage værvarsel, trenger mye info da, helst animasjoner? og jeg skriver nå for hånd.. så nei, om det blir om været tror jeg det vil være i sammenheng med feltarbeid, vise at du vet om instrumenter etc...

Lenke til kommentar
Hva slags type utstyr har man bruk for da? Står det egentlig noe særlig om dette i boka, eller må man finne dette nå?

Står ikke noe nei, synes boken er dårlig på forskningsdelen.. den babler bare om permafrost da... :no:

 

Utstyr kan være:

- måleutstyr; vindmåler, trykkmåler...

- hammer(lage nye brudd så man får bort erosjonen på steinene)

- GPS

- kart

- kamera

- bilder, beskrivelse av bergarter

Lenke til kommentar

Animasjoner ikke nødvendig i en værrelatert oppgave. Et bilde med påtrykt høytrykk, lavtrykk evt okklusjon og fronter er nok for at du skal kunne si noe om hva slags vær man kan forvente. Temperaturer etc er vi selvfølgelig ikke i stand til å svare på, da dette er meteorologiske oppgaver som regnes ut av enorme datamaskiner.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med andre skoler, men hos meg på Lillestrøm vgs måtte vi levere inn et skriv for å få lov til å bruke datamaskin. Det eneste som er problematisk er at du må ha alle grafer og diagrammer tilgjengelig på pcen da det tar griselang tid å begynne å tegne av bilder fra boka i paint.

 

EDIT: Bra Marte, bra! =)

Endret av TheFly
Lenke til kommentar

:thumbs: Perfekt Marte! Den går godt med!

 

Sant det at vi ikke trenger animasjonener, men man bør vel ha flere bilder for å si noe om utvikling!? Kanskje jeg bare prøver å finne grunner til at vi IKKE får grusomme værvarslingsoppgaver :dontgetit:

 

Når jeg ser i boka så er det jo skredfare som er det temaet som er mest aktuelt i forhold til forskningsarbeidet....!

Lenke til kommentar

Ang miljøproblemer knyttet til georessurser:

Fakta om bla. Vindkraft og Vannkraft

 

Ellers tenker jeg at permafrost kan være aktuelt på eksamen, sammen med vær/klima (basert på at det stod mye om vær/klima i vurderingsveiledningen til eksamen)

Forskning.no

Godbiten

 

 

Litt om Hydratgass (som var omtalt i vedlegget)

Litt mer om "klimabombe"

 

Regner med at dere vet om de sidene allerede.

 

Håper det hjalp noen der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...