Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sår som aldri vil gro! med bilde :D


SCV

Anbefalte innlegg

japp, sår på tommelen

sett ifra siden så popper det litt ut/opp og det gror ikke skikkelig, gror bare "klumpvis" eller hvordan jeg skal si det. er mye sprekker i såret og vil faen ikke gro. greit at jeg har plukket litt på det, men ikke den siste tiden.

 

sikkert ikke herlig og se på om du spiser eller.no så puttet det i spoiler.

noen tips eller råd? nei, det er ikke en vorte. og det mørke i såret er dødt blod og andre ulumskheter. vasker hende veldig ofte pga mitt arbeid.

 

noen tips eller råd til og få det til og gro bedre?

har hatt såret i 3-4 uker og snakket med søstra til dama som er helsesøster og sa at jeg kanskje måtte til legen og få kuttet det av (såret altså) slik at det kunne begynne og gro på nytt, noen som har erfaringer med dette?

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av SCV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er verk?

 

og x-effect, hatt noe erfaring med de salvene før eller?

problemet er bare at såret nå er fint og når jeg prøver og pælle av skorpen så røsker jeg ganske langt ned og det begynner og blø ganske kraftig, helt ulikt andre sår jeg har hatt med andre ord.

Lenke til kommentar

Verk er bakterier og hvite blodceller (gul/hvit gugge), og dersom såret er fult av det gror det ikke. Riv av skorpen og vask såret med pyrisept og/eller hold det i et glass grønnsåpe i en halvtime, og så har du på et plaster som du skifter ofte. Dersom det kommer mer verk må du vaske det igjen. De går nok ikke mange dagene før det grør dersom du holder det rent og tørt (Pass på at plasteret ikke blir vått).

Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke enig i at du burde klore av, men du kan jo vurdere å bruke en sterilisert saks og klippe huden vekk der. Så bør du smøre med antibiotika-salve, altså det er jo nødt til å være infeksjon der.

Du burde i det aller minste gå til lege med det der, før infeksjonen sprer seg og det ender med at du må amputere fingeren.

 

En gang fikk jeg brannsår på min høyre pekefinger, der det hadde dryppet brennende plastikk på.

Dette ble fullt av gul verk.

Så gikk det hull på blemmen og en del av huden ved brannstedet begynte å dø.

Jeg måtte da spise antibiotika tabletter, apocillin tabletter, rense såret to ganger daglig med pyrisept, klippe vekk død hud, og smøre såret inn med antibiotikasalve for deretter å bandasjere.

Dette måtte jeg gjøre for å beholde fingeren. Infeksjonen hadde da begynt å spre seg oppover fingeren, og det var virkelig nærme at jeg mistet fingeren.

Heldigvis gikk det bra, men hvis ikke jeg hadde gjort alt dette hadde fingeren måttet amputeres.

Lenke til kommentar

fudgecake! tror jammen jeg skal ringe til legen imorra.

men bare en liten sort flekk i det som jeg antar er dødt blod, går heller ikke bort med såpe, må røske ut chunken, men da begynner det og blø igjen. og som sagt, den popper litt opp fra selve tommelen og er veldig rødt rundt såret.

Lenke til kommentar

var på jobb i dag og fekk pella av det sorte, gikk fint, men ble litt vel grådig og endte med at jeg begynte og blø, slik at blodet fikk strømme fritt og legge seg i alle gropene. så er ganske mørkt nå atm ja.

 

men tror jeg skal ta meg en tur på apoteket i morgen og høre med dem, leger vil bare ha masse spenn.

 

aldeles merkelig sår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...