Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

MRSA - gule stafylokokker


Gjest bekymraunggutt

Anbefalte innlegg

Gjest bekymraunggutt

Hei! Jeg er en gutt på snart 20 som har vært plaget gjennom hele ungdomsåra med gule stafylokokker. Har fått store byller i ansiktet til som er ubehagelige og ikke så pent å se på. Gjennom åra har de kommet fler, hyppigere,større og verre. Jeg har prøvd alt av kremer og medisiner: tetracyclin,dalacin,antiseptisk osv. For ikke så lenge siden fikk jeg antibiotika kur også, men den funka heller ikke. Legen jeg er hos tar det ikke seriøst og det irriterer meg. Jeg begynner å lure på om jeg har MRSA, som er antibiotika resistente gule stafylokokker og dette skal visst være farlig. Og jeg blir mer redd for hver dag som kommer. Ingenting funker og legen vil ikke gjøre noe.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

 

jeg har ikke lyst til å se ut som et troll resten av livet. ungdomsåra mine er allerede ødelagt pga av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Du må vite at gule stafylokokker er en del av "normal" flora i huden. De bakteriene skal være der. :) Og... enkelte ganger skaper de problemer.

MRSA er sjeldent og de fleste får dette ved sykehusopphold.

 

Her er mitt råd:

Hvis du føler at fastlegen ikke tar deg på alvor, så må du bytte.

Spør om du har muligheten til å bruke roccutan (Hvis det er acne) eller en hevisning til hudlege.

Lenke til kommentar

Vet at enkelte amerikanske leger bruker Betadine og hydrogenperoksid halvt og halvt i blanding for å ta knekken på MRSA, noe som sies å være veldig effektivt når det får virke under bandasje. Regner med det er snakk om 3% hydrogenpersoksid.

 

Jod er vel virkestoffenet i Betadine oppløsningen (povidone-iodine 10%). Hydrogenperoksiden sørger for oksydering. Du får tak i både 7% Jod-oppløsning i alkohol (usikker på om denne har samme type jod som Betadine) og hydrogenperoksid på aptoeket.

 

Sjekk uansett dette med lege først.

Lenke til kommentar

Hvor vanlig er det egentlig med MRSA infeksjoner i Norge? I enkelte østeuropeiske land, Østerrike og Italia er det en temmelig høy prosentsats, mens det feks i Holland er bortimot ikke-eksisterende på grunn av isolering av ALLE som kommer fra utlandet (til nederlandske sykehus!)

Lenke til kommentar
Gjest bekymraunggutt

Jeg har nettopp kjøpt en boks med Medihoney som skal visst være effektiv mot dette. Flere forskninger viser så blant annet en fra Ulevaal Sykehus: MRSA-honning

 

Skal komme tilbake med resultater!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest bekymraunggutt
Honning er fantastisk på sår som ikke vil gro, men at den hadde god effekt på gule stafylokokker visste jeg faktisk ikke. Dette er nok også en noe mer behagelig og kosmetisk mindre skjemmende behandling enn den jeg var inne på.

 

Hva slags behandling var du inne på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...