Gå til innhold

Om The Matrix er virkelighet?, og ville DU brydd deg da?


Eriond

Anbefalte innlegg

Ikke i form a lengde, men i form av at en ikke kan stille passeren inn nøyaktig, fordi en ikke kan måle noe nøyaktig (går mot uendlig med grenseverdi 5).

Når går vel ikke noe som går mot uendelig mot 5? Formulerte du deg litt feil her? Passern går jo mot 5 og ikke uendelig. Dersom man ikke måler opp akkurat 5, men 4,999 så kan det hende dette kompanseres mot en pi på 3,14 og ikke 3,14*******.

 

Et annet eksempel er at en finner så lenge en leter. Hva hvis en ikke fant noe mer enn atomene, da er en ingenting?

Man har da funnet kvarker, som er mindre enn atomene. Dersom man finner "ingenting" så har vi vel det vi kaller for vakum? Steder hvor det er ingenting innebærer vel steder hvor det er stor avstand mellom f.eks atomene.

 

Den evige bugfikseren må vel da være evolusjonen?

Nå er jeg ikke helt enig her. Tror at virus er en ting som man må ha for å holde situasjonen under kontroll. Dersom det ikke hadde vært sykdom og elendighet på jorda, så hadde vi brukt opp ressursene med en gang og vi ville ha vært døde mye tidligere. Ser ikke på dette som en evolusjon. En evolusjon ville kanskje vært en ny type organisme. Mennesket er jo egentlig totalt ubrukelig på lang sikt. Det tenker i bunn og grunn mest på seg selv, har følelser som lar seg lett påvirke og er vel noe av det mest destruktive her i verden. Tror at det første steget vil da være en ny rase "mennesker". Kanskje litt genmanipulering ikke hadde vært å forakte? Eller kanskje det er maskinene som er den nye "organismen" som skal ta over for oss? Hmm.. det er jo det Matrix-filmene handler om.

 

Jaja. Nei, nå må jeg gå å følge etter den hvite kaninen som jeg fikk beskjed om her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off-topic, men føler at det må ut:

Den generelle oppfatningen av virus er at de nødvendigvis medfører sykdom. Dette er feil!

Et virus er bare litt arvestoff i en proteinkapsel. Denne kan trenge inn i éncellede organismer, eventuelt forårsake disse til å lage flere virus. Arvestoffet fra viruset kan blande seg med arvestoffet til organismen og gi den nye egenskaper, f.eks. sykdom. Eller evnen til fotosyntese om du vil, for å sette det på spissen.

Virus er ikke liv.

Lenke til kommentar
Energi er essensen i det hele. Vi trenger energi for å leve, men gir fra oss nøyaktig den samme energien som vi tar opp... Akkurat som n kg vann som blir varma opp til x grader. Når vannet avkjøles gir den fra seg nøyakitg like mye energi (i teorien, og er blitt utleda av matte, nok en gang).

 

Så er det termodynamikkens andre lov da, som kommer og ødelegger nok engang (oi som jeg misliker den loven).

 

AtW

Lenke til kommentar

Utrolig.. denne tråden starta 5.mai! og nå så ange svar.. Har kunne tenkt eg å lest alle postene men jeg er trøtt!

 

Uansett...:

 

The Matrix er min favoritt film. Faktisk så er jeg fan til de grader av denne filmen.

 

Men det hele kommer jo til et spørsmål. Verdenen utenfor "the matrix" er den en simulering den også da? En gang må det jo slutte... (dette spørsmålet tok de fram i "the Animatrix" forresten. (Beste tegnefilmen(e) ever!)

 

Men det er utrolige ting itenskap har funnet ut. Jeg leste en plass (tror det var illustrert vitenskap) der dem har funnet de alle minste partiklene (nei, jeg snakker ikke om kvarker). De er egentlig ikke engang partikler. De eksisterer ikke. Dette kan da vekke en teori om at alt er en illusjon, og da kan en kanskje begynne å lure på noe i matrix-retningen.

Dette er jo ikke påvist, men noe de har REGNET seg fram til med den geniale matten sin ;)

 

 

Og du Anders fyren;

Artig den der ballong-beskrivelsen. Men jeg tror mennesket aldri kommer til å være istand til å fatte og beskrive konkret den fjerde dimensjonen (hvis den eksisterte)

 

 

Og til dere filosofer som ofte blir tullete i hue;

 

Hvis dere begynner å fundrer på slike tim som om du selv er kun et dataprogram eller sover, eller en eller annen illusjon, si dette til degselv; Jeg tenker, ergo er jeg.

 

det er hjelpsomt.. ;)

 

 

BTW folx: se The Animatrix!!

Den viser historien hvordan menneskene skapte sin egen undergang:

A.I.

 

Det er også en episode der en jente og noen unger får oppleve en plass der det var en "error", bug i The Matrix. Der fikk de oppleve underlige ting. Får frysninger! :D

 

En bra oppladning og forbereding til å se the Matrix Reloaded.

:woot:

Lenke til kommentar

Men hvis det faktisk er sant at vi lever i en programmert verden, så finnes det jo bugs! Ikke alt kan forklares med matematiske ligninger..

 

Kvantefysisk tunelleffekt foreksempel. Der hopper f.eks. en partikkel over et pontensiellt "hinder" uten å egentlig ha kraft nok til å komme over. Enkelt forklart selvsagt! Kanskje programmererne har prosessorkraft til å ha prosesser ned på atomnivå?

 

KnutJ

Lenke til kommentar
Men hvis det faktisk er sant at vi lever i en programmert verden, så finnes det jo bugs! Ikke alt kan forklares med matematiske ligninger..

 

Kvantefysisk tunelleffekt foreksempel. Der hopper f.eks. en partikkel over et pontensiellt "hinder" uten å egentlig ha kraft nok til å komme over. Enkelt forklart selvsagt! Kanskje programmererne har prosessorkraft til å ha prosesser ned på atomnivå?

 

KnutJ

 

Ikke bland sammen, "kan ikke forklares" og "vi har ingen forklaring med dagens teorier", jeg personlig har ihvertfall klokketro på fysikkens evne til å forklare slike uregelmessigheter før eller siden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men man må jo begynne å lure litt da...

 

Hvis vi snart klarer å lage en slags 3d-verden selv... Med utstyret vi har... Og klarer å lage små "figurer" som klarer å bevege seg selv...

Hvorfor skal VI være de første som har klart det?

 

hvem kan DA vite om ikke vi også har blitt programmert?

 

Og da sitter det en fyr på en messe, med den lille 3d-verdenen hans, og viser frem "menneskene" på "jorden"... Når han viser hvor flink de har blitt osv.. Kanskje han også tester ut menneskeheten ved å plotte inn et lite virus, SARS, kanskje?

 

Hvis VI klarer å lage noe som kan tenke selv, og da tenker jeg ikke på mennesker eller dyr, men på "roboter", da begynner jeg å lure...

Lenke til kommentar
Men man må jo begynne å lure litt da...

 

Hvis vi snart klarer å lage en slags 3d-verden selv... Med utstyret vi har... Og klarer å lage små "figurer" som klarer å bevege seg selv...

Hvorfor skal VI være de første som har klart det?

 

hvem kan DA vite om ikke vi også har blitt programmert?

 

Og da sitter det en fyr på en messe, med den lille 3d-verdenen hans, og viser frem "menneskene" på "jorden"... Når han viser hvor flink de har blitt osv.. Kanskje han også tester ut menneskeheten ved å plotte inn et lite virus, SARS, kanskje?

 

Hvis VI klarer å lage noe som kan tenke selv, og da tenker jeg ikke på mennesker eller dyr, men på "roboter", da begynner jeg å lure...

 

Selv om andre har klart det før oss, så betyr jo ikke det at vi er lagd av noen andre, dessuten, noen må jo være først, så hvorfor ikke oss?

 

Angående det å lage roboter så er jo det i høyeste grad interresant, spesielt fra ett etisk standpunkt, hvilke rettigheter skal de ha om vi kalrer å gjøre de like intelligente som oss feks (IMHO de samme rettighetene som oss). Men det blir sikkert mye rasisme, folk kommer ikke til å takle at deres hjerne er bygd opp annerledes enn vår (vi takler jo ikke engang en annen hudfarge), og da er helvete igang.

 

AtW

Lenke til kommentar
Angående det å lage roboter så er jo det i høyeste grad interresant, spesielt fra ett etisk standpunkt, hvilke rettigheter skal de ha om vi kalrer å gjøre de like intelligente som oss feks (IMHO de samme rettighetene som oss). Men det blir sikkert mye rasisme, folk kommer ikke til å takle at deres hjerne er bygd opp annerledes enn vår (vi takler jo ikke engang en annen hudfarge), og da er helvete igang.  

 

synes filmen AI tok opp denne saken ganske bra, og tror også det er noe lignende av det i filmen vi ville ha sett i real life.

Lenke til kommentar
synes filmen AI tok opp denne saken ganske bra, og tror også det er noe lignende av det i filmen vi ville ha sett i real life.

 

Ja den tar opp saken, men synes egentlig den bringer veldig lite nytt, dvs egentlig ingenting, og slutten er jo helt bedriten, for å summere opp, synes filmen tar opp et høyst interresant tema på en dårlig og kjedelig måte.

 

Men det er mye spennende litteratur på det området, Isaac Asimov feks har gjort seg mange interresante tanker om temaet.

 

Men at vi vil se noe lignende av AI i virkeligheten er kanskje ikke så veldig usannsynlig, problemer kommer det i alle fall til å bli den dagen vi klarer å lag noe som har like høyt tankemessig nivå som oss selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis VI klarer å lage noe som kan tenke selv, og da tenker jeg ikke på mennesker eller dyr, men på "roboter", da begynner jeg å lure...

jupp..

 

hvis vi klarer å lage noe som klarer å tenke selv og begynne å utvikle seg selv har vi tatt et skritt som er uendelig stort. Når en maskin kan utikle seg selv og tenke filosofisk, vil det ikke ta lang tid før dingsen vi har skapt er klokere enn oss..

 

 

Har vi igjen gitt denne tingesten fysisk makt, i form a roboter i ubegrenset mengde, har vi kanskje forårsaket vår egen undergang.

Tenk hvis robotene da begynte å tenke som amerikanere,.. De finner ut at menneskene bare er noen inkompetente aper, og at de trenger dem ikke.. His det da ble krig, ville robotene ære best i strategi, de vil ikke være redd for smerte og de kunne masseproduseres, og de ville være veldig hardfør i krigføring.

Som sagt.. menneskenes undergang..

 

Men likevel.. Jeg synes det hadde vært dritspennende hvis vi klarte å lage noe slikt..

Lenke til kommentar
Energi er essensen i det hele. Vi trenger energi for å leve, men gir fra oss nøyaktig den samme energien som vi tar opp... Akkurat som n kg vann som blir varma opp til x grader. Når vannet avkjøles gir den fra seg nøyakitg like mye energi (i teorien, og er blitt utleda av matte, nok en gang).

 

Så er det termodynamikkens andre lov da, som kommer og ødelegger nok engang (oi som jeg misliker den loven).

 

AtW

 

Snedig det der med entropi, fant ut at det bare var å godta og gjøre det boka og foreleseren sa.

 

Men blir det sånn at entropien vil nå et maksima og likevekt innstilles i universet? Siden energien er konstant, hvordan kan da entropien i universet øke? Greit at du får økning i entropi i et kaldt reservoar når energi tilføres og reduksjon i entropi i det varme, men totalt for universet så øker det? (Du kan i teroien få at det blir 0, men aldri i praksis). Er det bruken av latent energi som "venter" på å bli omsatt? Aldri fått noe klart svar, men har heller ikke giddi å undersøkt så mye...

 

Universet går mot en større grad av kaos...

Lenke til kommentar
Har vi igjen gitt denne tingesten fysisk makt, i form a roboter i ubegrenset mengde, har vi kanskje forårsaket vår egen undergang.

Tenk hvis robotene  da begynte å tenke som amerikanere,.. De finner ut at menneskene bare er noen inkompetente aper, og at de trenger dem ikke.. His det da ble krig, ville robotene ære best i strategi, de vil ikke være redd for smerte og de kunne masseproduseres, og de ville være veldig hardfør i krigføring.

Som sagt.. menneskenes undergang..

.

 

Ja, det der er spennede stuff, jeg tror ikke utviklingen stopper, alltid noen som vil drive den videre, jeg tror personlig ikke på noen krig mellom roboter og mennesker, men skulle det skje, så tror jeg vi har en sjangs, man skal ikke undervurdere overlevelsesevnen til mennesker, den er stor. Men det kan jo hende, så det blir som sagt spennede.

 

AtW

Lenke til kommentar
Snedig det der med entropi, fant ut at det bare var å godta og gjøre det boka og foreleseren sa.  

 

Men blir det sånn at entropien vil nå et maksima og likevekt innstilles i universet? Siden energien er konstant, hvordan kan da entropien i universet øke? Greit at du får økning i entropi i et kaldt reservoar når energi tilføres og reduksjon i entropi i det varme, men totalt for universet så øker det? (Du kan i teroien få at det blir 0, men aldri i praksis). Er det bruken av latent energi som "venter" på å bli omsatt? Aldri fått noe klart svar, men har heller ikke giddi å undersøkt så mye...

 

Universet går mot en større grad av kaos...

 

Er ikke sikker på om jeg skjønte spørsmålet ditt, men det som eventuelt vil skje, er at all energien overføres til den energiformen med lavest kvalitet, nemmelig varme, så til slutt vil hele universet ha samme temperatur, og det vil bli umulig å utvinne energi fra det (sånn jeg har forstått det da, er litt usikker på åssen det ligger ann med energien som ligger i masse, men den bør vel forsvinne den også, før det ikke er noe utvinningspotensial), og jo mer energi vi omgjør jo fortere vil det gå. Men det er jo snakk om ufattelige tidsperspektiver da, sikkert tusenvis ganger lenger enn universets nåværende alder.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke i form a lengde, men i form av at en ikke kan stille passeren inn nøyaktig, fordi en ikke kan måle noe nøyaktig (går mot uendlig med grenseverdi 5).

Når går vel ikke noe som går mot uendelig mot 5? Formulerte du deg litt feil her? Passern går jo mot 5 og ikke uendelig. Dersom man ikke måler opp akkurat 5, men 4,999 så kan det hende dette kompanseres mot en pi på 3,14 og ikke 3,14*******.

 

Passeren går uendelig mot 5. Og hvordan kan du kompensere med et tall som i seg selv er uendelig når du ikke vet hva du skal kompensere mot? I teorien er det greit at arealet blir det og det og feilen blir kan bli ubetydelig liten.

 

Poenget mitt er at en aldri vil klare å måle det nøyaktig så lenge det går uendelig mot noe... (Litt krøkkete forklart) Siden en aldri vil klare å måle noe nøyaktig, går da alt mot uendelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...