Gå til innhold

Hvordan avlive kattunger, på en human måte?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har akkuratt blitt den "lykkelige" eier av 6 kattunger, som er i overkant av hva jeg er i stand til å både ha, og få gitt bort. Og vil derfor avlive de tidligst mulig (de er nå 1 dag gamle), så ingen rekker å knytte noe spes bånd med de. Men hva er den mest humane måten å gjør dette på? (foruten om dyrelegen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal vel vente et par uker før man deler de ut ja, de skal vel være litt sammen med moren sin og sånn. Men hvis du virkelig vil avlive dem synes jeg du bør ta dem til dyrlegen. Sikkert ikke billig, men sånn er det når du ikke kastrerer katta di. Du kan ikke selv bestemme hvor mange katter du har lyst på, også bare drepe resten av dem.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Ja, de 3 jeg har klart å gi bort (skal beholde 1 selv), skal jeg ikke gi fra meg før om 12 uker, Da burde de være klare.

 

Ja, jeg er sikker på jeg ikke får gitt bort fler, jeg bor på en liten plass med veldig mange lapper rundt om på butikken om folk som vil gi bort unger. Jeg vil ikke sitte med "skjegget i postkassa" senere. Da er det bedre å gjøre det tidlig synes jeg.

Lenke til kommentar

Det er da helt vanlig å avlive husdyr selv, enten det er fordi dyret er sykt, eller fordi man ikke kan ta seg av det, eller fordi det skal spises. At TS her ønsker å finne den meste humane måten synes jeg er bare bra, og det går fint an å avlive dyr på en ryddig, human og grei måte uten å betale dyrlegen for det.

 

At det tilhører fortiden er i alle fall feil, for dette er jammen vanlig i mange deler av landet.

Lenke til kommentar

Når du har sagt ja til å være med på leken, må du som kjent også betale steken.

Du har tydeligvis sagt ja til en katt uten engang ta inn over deg hvilke problemer små unger ville medføre, og visste du ikke at den var gravid er du enten blitt lurt eller gjort dårlig research. Uansett hvordan du vrir på det nå er det ditt ansvar å finne en human og ryddig måte å løse floken på.

Tar du livet av katteungene selv er det kun din egen latskap og uansvarlighet det står på, og hadde jeg vært deg da hadde jeg ikke hatt det godt med meg selv.

 

Vær voksen, rydd opp i dine selvlagde problemer..

Endret av roberteh
Fjernet sitat av slettet innlegg.
Lenke til kommentar

'16' innlegg med særs inhumane og grove måter å "avlive" dyr på er slettet fra tråden. Det er også ufine personkarakteristikker og annet fjas. Når man oppretter en tråd på forumet, er det helt legitimt og bli konfrontert med utgangspunkt i spørsmålformuleringen, dette skal i så måte gjøres på en skikkelig måte. Det å kaste dyr i en vegg, eller tampe de ihjel er forkastelig og skal ikke forekomme, ei heller debatteres på forumet.

 

Har man anskaffet seg en katt, og ikke sterilisert denne, er det (dessverre) naturens gang at katten kan bli gravid og få kattunger. Om dette først har inntruffet og man ikke har mulighet for å ta vare på disse dyrene selv, skal de enten omplasseres (kontakt eventuell lokal dyrebeskyttelse). Om dette ikke er mulig skal disse skal avlives på den mest humane måte som overhodet er, altså ved å bli påført en overdose med med narkose rett i blodet. Dette foregår hos veterinær og trenger ikke å være dyrt.

 

Dette er en "kostnad" ved å ikke sterilisere katten, eller tenke igjennom mulige utfall av å anskaffe katt. Dette er ingen moralpreken, men et faktum.

 

Tråden forblir stengt da, vedkommende anmodes til å følge allerede gitt råd.

 

Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å skrive noe stygt her, men jeg skal holde meg...

 

Hvorfor ikke sterilisere?

Du kunne ha spart deg og ikke minst katten for mye!

Håper du har lært, og steriliserer katten din. Det koster ca 1500 kr. Det er helt klart verdt pengene, dersom du bryr deg om katten din ;)

Lenke til kommentar

For all del, dersom du ikke har råd til dyrlegen, det er mye bedre å ta livet av dem enn å plassere dem i en pappeske langs veien som mange andre gjør.

 

 

Personlig har jeg ingen tro på at det medfører mindre smerte å bli stukket med en sprøyte og drept med kjemikalier, enn å bli kakket i hode, men konstaterer at nok mange er uenige her. Uansett er det verken mer eller mindre "mishandling" enn sprøyte. Du tar livet deres uansett.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt regnet som dyremishandling, og dermed sraffbart da.

Jeg kan ikke se hvordan det er regnet som dyremishandling, katten dør momentant og føler ikke noen smerter. Det er mer smertefritt enn en sprøyte siden katten skriker som bare det hvis du stikker den med en sprøyte.

 

Klart man kan bomme hvis man ikke vet hva man skal gjøre, det er ikke bare å slenge den i en plastpose for så å slå villt på posen.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor humant og greier det er, men hagle er jo alltid ett alternativ, litt søl blir det, men ikke mer enn man kan kvitte seg med, spessielt ikke når de er såpass små. :)

 

Vansklig å finne en "human" måte i alles øyne å gjøre noe slikt på, men du kan jo også prøve å få lurt i de noe avslappende eller noe; vanlige smertestillende tabeletter, husker ikke hva de heter -.- så slipper du kanskje all mjauinga når du tar de enten på den ene eller andre måten. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...