Gå til innhold

"Must" programmer for Ubuntu 9.04


Anbefalte innlegg

For en tid tilbake hadde jeg en tråd med "must" programmer til 7.10. Veldig informativt for meg og andre som er litt sånn linux noobs... Mange av programmene DA er sikkert fortsatt relevante. Uansett, jeg prøver igjen:

 

Hvilke programmer/tillegg mener du er et "must" å ha installert?

 

Jeg har begynnt å like Flock litt... selv om FF fortsatt er favoritten. Ellers er FileZilla #1 for FTP for meg. Når det gjelder webdesign skal jeg nå teste Kompozer. Har bare brukt Dreamweaver i windows før.. Blir moro å teste!

 

Vel... post i vei!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

 

ellers så synes jeg Amarok er essensielt, samt Thunderbird, men tror det er mer smak sak

 

Like Amarok ja, men har falt for Songbird nå! Den er super,synes jeg!

 

sudo apt-get install songbird

 

Songbird ligger vel ikke i de offisielle pakkebrønnene.

Lenke til kommentar
Kom på en ting til:

sudo apt-get install deluge

Mye bedre enn den innebygde torrent klienten til Ubuntu

 

Deluge hadde alt for mange meh øyeblikk for meg. Spesielt ved ekstern partisjon som ikke er auto-mounta på bootup. Ktorrent var hakke bedre, men det holdt ikke lenge før den også møtte en sær veg. Begge 2 led av at de omplasserte torrenten til mapper ved feil................

Transmission mangler litt teknology da, vurderer Wtorrent(gui til Rtorrent).

 

Noen som hvet om noen musikspiller som operes rett fra tray og spiller direkte av fra lokale musik biblotek? Noen av MPD klientene jeg har prøvd failet litt på det lokale :(

Lenke til kommentar
Noen som hvet om noen musikspiller som operes rett fra tray og spiller direkte av fra lokale musik biblotek? Noen av MPD klientene jeg har prøvd failet litt på det lokale :(

 

...hva legger du i 'failet'? MPD-klienter er ikke akkurat voldsom magi... :--s

Lenke til kommentar

Bruker amarok for musikk, xchat for irc, pigdin for msn, firefox for browsing, bruker gmail for mail så har ikke orka med noen egen klient, skype for linux selv om den er gammel så virker den.

 

Av annet som iblandt startes opp så kan man nevne Gimp for redigering av bilder iblandt og wine for å spille World of Warcraft og annet ymse som ikke virker i Linux.

Lenke til kommentar

om du fortsatt ønsker å bruke dreamweaver funker den finfint under Wine.

 

Mange programmer jeg annser som "must". Men av de som jeg tror de fleste trenger, som ikke er nevnt:

- Mplayer (gnome-mplayer for gnome og smplayer for KDE om du vil ha GUI)

- banshee (mpd er best om du ønsker en enkel avspiller. sonata er best om du ønsker gui)

- emesene VS amsn (foretrekker emesene, men den er ikke alltid sammarbeidsvillig når det gjelder å motta webcam og filer).

- transmission (beste GUI torrent program jeg har brukt. Deluge som sterk nr to)

- Mirage (den jeg foretrekker)

 

Forslag: Kanskje bytte ut Ubuntu med Linux (eller GNU/Linux om du vil). Programmer som funker i Ubuntu funker også om du bruker andre distroer. Nybegynnere vet kanskje ikke at programmer fungerer på tvers av distroer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...