Gå til innhold

[Løst]Uweb.no Negativt Salg


Anbefalte innlegg

En dag jeg ikke hadde mobil tilgjengelig gikk jeg på leit etter et sted å sende et par sms fra. Lang historie kort så endte jeg opp på uweb.no. Der kunne jeg sende 10 sms for dagen, reklame riktignok, men gratis.

Trodde jeg.

 

Så den 5 mai fikk jeg en sms som begynte så hyggelig med "gratulerer med dagen". Nederst på sms sto det rolig : "nok 19". Smsèn fortalte at de hadde "gitt" meg 100 sms (vet ikke hvor eller hvordan) men greia er at det da kostet meg 19 kr. 19 kroner er et spytt i havet i disse dager, men her er det prinsippene som rår.

 

Her om dagen tok jeg meg sammen og sendte en klage til de via portalen. Korrespondanse følger:

 

NEGATIVT SALG !!

 

Her den 5. mai fikk jeg en melding av dere som begynte med "gratulerer med dagen" Hyggelig tenkte jeg da det faktisk er fødselsdatoen min. Det som ikke var så hyggelig var at dere med denne sms 'solgte' meg 100 sms for 19 kr.

 

Jeg har ikke sett makan til frekkhet og forlanger at dere svarer meg samt tilbakebetaler de lusne 19 kronene.

 

Dette handler om prinsipper, og jeg er nå redd for at dere i framtiden gjør det samme igjen. Hvis dere skal tjene penger så gjør det som normale folk, kjør på med mer reklame eller noe. Men ikke STJEL fra meg og andre.

 

Håper dette bare var en stor misforståelse/datafeil (haha) og ser fram til Deres ydmyke svar og unnskyldning.

 

Irritert hilsen xxxxxx xxxxxx

 

Fikk aldri noe svar og da jeg skulle logge meg på portalen kom dette opp :

 

» Utestengt

 

Brukeren du prøvde å logge inn som, har fått sitt medlemskap stengt. Grunner til det kan være:

 

* Du har ikke betalt en faktura fra oss.

* Mobilnummeret ditt er ikke lenger aktivt.

* Du har sendt UWEB STOPP til 2440.

* Mobilabonnementet ditt er sperret fra å motta sms fra oss.

* Upassende oppførsel.

* Du har selv bedt om å få medlemskapet stengt.

* Du har oppgitt falsk informasjon.

* Du har gjort noe som strider mot vår brukeravtale.

 

Hvis du har spørsmål, kontakt oss.

 

Kan ikke se at jeg har brutt noen av portalens regler/brukeravtale.

 

Da ble jeg lettere irritert og bestemte meg for å advare andre mot portalen.

Svarte han slik :

 

Registerer at dere istenfor å svare på min mail ang. negativt salg av sms har valgt å utestenge meg fra portalen. Som en påminnelse følger nå tekst fra forrige henvendelse. Vet ikke om det er unødvendig å nevne at dette er slett oppførsel fre Deres side, ikke veldig businessvennlig. Historien kommer til å bli å finne på de fleste norske nettfora for å advare andre potensielle brukere mot dere.

 

Det er altså det jeg bedriver nå.

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

 

Det sier seg selv at man ikke gidder å anmelde noen for tyveri av en skarve 20 kroning. Det er vel nettopp det mannen har kalkulert med. Allikevel er jeg villig til å bruke litt tid på dette..

 

Foretaket på brreg

 

Er det noen andre som har vært borti uweb og deres alternative måte å drive business på ?

 

Og hva synes dere om dette (for meg) forkastelige firmaet ?

Endret av Jarmo
Personnavn fjernet av moderator.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste du ikke vilkårene?

9. Pris for medlemskap

Som beskrevet i pkt. 7.2 og 7.3 kan redaksonen sende ut opptil to sms hver måned, med en takst på maks 29kr/meld, eller maks 38kr/mnd. Mangler det dekning på kontantkort/abonnement, vil ikke brukeren faktureres den akutelle perioden.

Lenke til kommentar
Leste du ikke vilkårene?
9. Pris for medlemskap

Som beskrevet i pkt. 7.2 og 7.3 kan redaksonen sende ut opptil to sms hver måned, med en takst på maks 29kr/meld, eller maks 38kr/mnd. Mangler det dekning på kontantkort/abonnement, vil ikke brukeren faktureres den akutelle perioden.

 

Nei, dumme - dumme meg gjorde ikke det. Jeg googlet etter gratis sms og fikk opp uweb. Registrerte meg, og sånn gikk det. Orker sjelden å lese alle EULA som finnes. Det tviler jeg på at det er mange som gjør. Da hadde livet mitt stortsett dreid seg om å lese standarformer, og det orker jeg ikke. Men nå har jeg kanskje lært ? (hehe) Uansett synes jeg ikke noe om måten ansvarlig på uweb håndterte min "klage" på. Men det er mulig jeg var litt frekk med han og.

 

"There's no such thing as a free lunch"

Lenke til kommentar

Eg tror førsteposten og evnt andre innlegg du har skrevet på diverse forum bør redigeres kraftig, og samtidig bør du jekke deg selv ned et par hakk.

 

At de ikke svarer på henvendelsene dine har eg stor forståelse for. Ikke bare er den spydig, frekk og arrogant, men den er også direkte feil. I tillegg våger du attpåtil å kalle selskapet for svindel når det er du selv som ikke har gjort jobben din.

 

Og når det gjelder brukervillkårene så vil eg påstå du har brutt følgende:

* Upassende oppførsel.

* Du har selv bedt om å få medlemskapet stengt.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Nei, dumme - dumme meg gjorde ikke det. Jeg googlet etter gratis sms og fikk opp uweb. Registrerte meg, og sånn gikk det. Orker sjelden å lese alle EULA som finnes. Det tviler jeg på at det er mange som gjør. Da hadde livet mitt stortsett dreid seg om å lese standarformer, og det orker jeg ikke. Men nå har jeg kanskje lært ? (hehe) Uansett synes jeg ikke noe om måten ansvarlig på uweb håndterte min "klage" på. Men det er mulig jeg var litt frekk med han og.

 

"There's no such thing as a free lunch"

Den barnslige og tåpelige "klagen" din fortjente vel ikke noe svar akkurat?

 

At du ikke orker å lese hva du godtar er ene og alene ditt ansvar. Det finnes ikke noe negativt salg i dette, og det finnes langt fra noen svindel eller tyveri som du beskylder selskapet for. Ser faktisk ikke noen betingelser som det skulle være så slitsomt å lese gjennom en gang. De er veldig enkle og rett frem.

 

At du poster historien din på mange forum får bare deg selv til å fremstå som en heller tåpelig person, så jeg håper for din del at dette var den første posten og at du tar tilbakemeldingene til deg.

Lenke til kommentar

Faktisk så er dette på grensen til hva som er tillatt om å gjemme prisene slik Uweb har gjort. Men dette skjer bare mer og mer.

Det er og mange som har lastet ned en ringetone, og trodd de betalte for den. Men hver uke ble de belastet 49,-.

Nrk's FBI tok dette opp forrige uke, men problemet blir nok ikke løst.

 

Det er jo mulig å klage til forbrukerombudet sikkert, men jeg tror ikke trådstarter vil komme stort langt.

 

Er det noen her som alltid leser igjennom alle slike vilkår før de registerer seg?

Priser skal være godt merket. Det var ikke prisene her egentlig.

De var ganskje godt gjemt. Det er slik de useriøse holder på dessverre.

Og mange skjønner ikke hvorfor de blir trukket penger fra kontoen...

Lenke til kommentar
Faktisk så er dette på grensen til hva som er tillatt om å gjemme prisene slik Uweb har gjort. Men dette skjer bare mer og mer.

Gjemme prisene?

 

jtwaxe.jpg

 

Nå er det riktignok noen år siden jeg flyttet ut av Norge, men har TV2 Hjelper Deg og FBI sine tabloide forbrukervillederprogram fått så mye makt at dette anses som å gjemme priser?

Lenke til kommentar

Når det står 10 gratis meldinger med stor skrift. Og de er ikke gratis. Det er vel ikke lov?

 

Hva dette koster burde vært mye bedre merket. Og vet du hvorfor de har gjemt prisen slik de har gjort?

For å lure folk som trådstarter.

 

Jeg er alltid skeptisk til slike tjenester, og jeg ville nok lagt merke til prisen før jeg registerte meg.

 

Men det er ikke så veldig seriøst å ha prisene slik.

 

Tenk om Telenor og Netcom hadde hatt lov til dette.

Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk klar over. Men de er ikke snsvarlig for dette.

 

Tenk om Telenor hadde lov til å tilby et nytt abonement for unge, der de lovet gratis oppstart, gratis ubegrenset ringetid, gratis sms og gratis sms. Og det var alt som var oppført. Og når man skulle bsstille, så stod det gjemt i vilkårene: Tjenesten koster 1000,- pr mnd.

 

Hvordan tror du at det ville gått?

 

Det er vel pålagt at totalprisen skal være oppført ved tilbudet. Derfor må de også føre opp totalpris på billige telefoner med abonement. Dette gjør ikke telebutikkene for å glede kundene. Det er pålagt.

Og den bør gjelde slike tjenester som lurte trådstarter også.

Lenke til kommentar

Utifra screenshot-utsnittet postet fra TEE, vil jeg si at dette var mer enn klart nok opplyst - vilkåret var ikke gjemt bort i en 22-siders kontrakt-tekst. Imidlertid er det ikke lov å markedsføre noe som gratis, dersom det ikke er det. Så man kan jo alltids sende en mail til forbrukerombudet (riktig sted for markedsføringsrelaterte henvendelser, er det ikke?) og klage, om man får en litt bedre magefølelse av det.

 

Forøvrig kommer man som regel lengre ved å oppføre seg som om man er noenlunde normalt mentalt oppegående. Bare et tips til neste gang.

Lenke til kommentar
Snillekim: hvor står det gratis sms på den siden? jeg har sett gjennom alle steder jeg kan tenke meg på den nettsiden og jeg finner det ikke...

Send sms fra Uweb :)

Nå får alle sende 10 sms hver eneste dag.

 

Det stod ikke gratis. Men slik det står ofført, så tror man at det er gratis. Alle får sende 10 sms. Virker det ut som at det skal koste penger?

 

Brukeravtale:

 

Det er viktig at du leser nøye gjennom hele brukeravtalen.

 

1. Definisjoner.

1.1 Uweb.no er tilbyderen av tjenesten, heretter kalt «Uweb». Redaksjonen er de som svarer på kundehenvendelser, heretter kalt «redaksjonen». Sluttbrukeren er personen som benytter seg av tjenesten, heretter kalt «bruker».

 

2. Generelle vilkår.

2.1 Uweb tilbyr alle med et norskt mobilnummer på åtte siffer medlemskap.

2.2 Tjenestene kan variere i kvalitet, mengde og omfang.

2.3 Hvert mobilnummer kan kun opprette én profil.

2.4 Endrer brukeren mobilnummer, kan ikke det gamle nummeret brukes til å registrere en ny bruker.

2.5 Brukerprofiler er personlige, og kan ikke overdras til andre. En brukerprofil kan heller ikke deles mellom flere personer.

2.6 Passordet skal holdes hemmelig, og skal ikke deles med andre.

2.7 Man må være minst 15 år for å registrere seg på Uweb.

2.8 Brukerens foresatte står ansvarlig for alle handlinger brukeren foretar seg på Uweb frem til brukeren selv er myndig.

2.9 Tjenesten tilbys kun til privatpersoner. Bedrifter har kun tilgang ved skriftlig tillatelse fra redaksjonen. Uweb.no er registrert under firmaet Uweb.no Limited NUF, Foretaksregisteret 990753806MVA. Postadressen er Uweb.no, Pb. 57 Vålerenga, 0626 Oslo.

 

3. Misbruk av tjenesten

3.1 Dersom misbruk oppdages, vil brukeren kunne miste sin tilgang til Uweb, enten på permanent eller midlertidig basis.

3.2 Hvis det oppdages misbruk som medfører arbeid for redaksjonen, Uweb eller noen av Uwebs samarbeidspartnere, vil brukeren eller brukerens foresatte faktureres for de faktiske kostnadene dette påfører oss eller våre leverandører.

3.3 Dersom misbruket er omfattende, vil det forløpende vurderes en anmeldelse av saken til politiet.

3.4 Dersom en bruker blir hindret tilgang til tjenesten, vil ikke brukeren eller eieren av mobilnummeret ha tilgang til å registrere en ny profil eller gjenåpne en eksisterende profil ved senere anledning.

 

4. Brukerens forpliktelser.

4.1 Brukeren skal til en hver tid ha registrert et gyldig mobilnummer registrert hos Uweb.

4.2 De forskjellige tjenestene skal kun benyttes slik det er beskrevet og kun i det omfang og i den mengde det er spesifisert.

4.3 Brukeren skal ikke under noen omstendigheter opptre på vegne av Uweb, med mindre det er gitt skriftlig tillatelse til dette.

4.4 Brukeren aksepterer å alltid bruke tjenesten i tråd med norsk lov, og aldri på en måte som kan støte eller krenke andre.

4.5 Hvis brukeren oppdager feil eller mangler på tjenesten, plikter brukeren seg til å melde fra om dette så raskt som mulig.

4.6 Det er ikke tillat å registrere brukernavn med samme navn som et varemerke, firmanavn, webside eller fullt navn på en annen person enn seg selv. Det er heller ikke tillat å registrere brukernavn som f.eks. «anonym», «ukjent», «administrator», «test», ol., som kan forvirre de andre brukerene. Det er heller ikke tillatt å registrere brukernavn som kan sette andre i dårlig lys, eller virke støtende.

 

5. Uweb og redaksjonens forpliktelser

5.1 Tjenesten tilbys som den er, uten noen garantier for oppetid, kvalitet, omfang, stabilitet eller funksjonalitet.

5.2 Betalende VIP-medlemmer kan få refundert utgifter dersom tjenesten har hatt manglende funksjonalitet, og dersom brukeren sier fra så fort det oppdages.

5.3 Dersom det utvises grov uaktsomhet fra Uwebs side, kan Uweb holdes erstatningspliktig, begrenset oppad til kr 500 i hvert enkelt tilfelle.

5.4 Dersom Uweb legger ned tjenesten, vil redaksjonen varsle alle registrerte medlemmer enten på e-post eller sms, dersom dette lar seg gjøre. Betalte VIP-medlemskap kan refunderes hvis det fremsettes ønske om dette fra den enkelte brukeren.

5.5 Uweb eller redaksjonen kan ikke holdes ansvarlige for andre brukeres meninger, handlinger eller ytringer, men vi oppfordrer brukerne til å rapportere tilfeller der andre brukere opptrer støtende.

 

6. Oppbevaring og bruk av (person-)opplysninger

6.1 Uweb eller redaksjonen vil aldri overdra brukernes opplysninger til en tredjepart, og behandles konfidensielt internt i Uweb.

6.2 Dersom det oppdages misbruk av tjenester på Uweb og dette anmeldes, vil personopplysninger utleveres til politiet.

6.3 Dersom tjenesten Uweb.no fusjonerer, fisjonerer eller selges vil medlemsmassen kunne følge med.

 

7. Utsending av sms fra redaksjonen

7.1 Punkt 7.1 er fjernet fom. februar 2007. Andre regler og vilkår gjelder som normalt.

7.2 Uweb eller redaksjonen kan sende ut opptil to nyhetsbrev på sms hver måned. Maks. pris kan være 29 kr per melding, og maks totalpris er begrenset oppad til 38 kr per måned. For å stoppe tjenesten, samt melde deg ut, følg instruksjonene i pkt. 7.5.

7.3 Brukeren kan etter registrering motta smsvarslinger dersom noen skriver i brukerens gjestebok, dersom noen legger til brukeren i vennelisten eller dersom noen sender brukeren en internmelding. Prisen for varslinger er kr 3,-/stk. Varslingene aktiveres ikke automatisk, men kan bestilles på http://uweb.no/kontrollpanel/.

7.4 Dersom brukeren abonnerer på tjenester hos Uweb som krever at det sendes ut sms til brukeren vil disse komme i tillegg til de spesifiserte meldingene redaksjonen kan sende til brukerne. Prisen for smstjenester vil spesifiseres i hvert enkelt tilfelle.

7.5 For å melde seg ut av Uweb, og samtidig stoppe alle sms-meldinger som sendes fra Uweb, send en sms med UWEB STOPP til 2440 (0 kr/sms). Support ytes i hovedsak via kontaktskjemaet på http://uweb.no/ks/. Bruk av kontaktskjemaet vi normalt sett gi en raskere og grundigere behandling av saken. Support ytes også på telefon 94541336 mandag-fredag 09:00-15:00. Vi gjør oppmerksom på at det til tider kan være kapasitetsproblemer på telefonsupport, slik at ventetiden kan være lang.

7.6 Dersom brukeren har en CPA-sperre på sitt mobilabonnement, kan brukeren stenges ute fra Uweb. Grunnen til dette er at vi da ikke har mulighet til å komme i kontakt med brukeren.

 

8. Utsending av sms fra brukeren

8.1 Brukeren vil kunne sende sms til alle norske åttesifrede mobilnumre. Antallet sms som kan sendes i inneværende periode står spesifisert på siden man sender sms.

8.2 Det er ikke tillatt å sende meldinger til fire-, femsifrede og utenlandske telefonnumre. Disse meldingene vil heller ikke bli levert.

8.3 Redaksjonen vil kunne ta anonyme stikkprøver av sms brukere sender. Dersom det oppdages krenkende, truende eller støtende meldinger, vil redaksjonen kunne lese gjennom sms en bruker har sendt for å forhindre videre brudd på brukeravtalen. Redaksjonen vil ikke kunne lese gjennom meldingene på en slik måte at avsenderen vil kunne synes for den ansatte, med mindre det er absolutt nødvendig for saksbehandlingen.

8.4 Det er ikke tillatt å sende sms som inneholder reklame, misvisende informasjon, informasjon på vegne av bedrifter, informasjon som gis for å villede eller skremme, krenkende budskap, innhold som bryter norsk lov, eller annen type uønsket trafikk. Redaksjonen vil i tvilstilfeller avgjøre hva som regnes som uønsket trafikk. 8.5 Sms brukeren ikke sender i inneværende periode vil ikke kunne overføres til neste periode.

8.6 Dersom brukeren greier å omgå reglene for sending av sms, eller utnytter sikkerhetshull, vil brukeren stenges ute, faktureres for det totale forbruket og arbeidet, og/eller anmeldes til politiet.

9. Andre regler

9.1 Brukeravtalen kan endres med 30 dagers virkning, og det er brukerens ansvar å holde seg oppdatert på den til en hver tid gjeldende brukeravtale. Ved endringer som berører brukere i stor grad, f.eks. pris, vil det informeres via e-post eller sms.

9.2 Brukeren kan melde seg ut fra Uweb ved å sende en sms med «UWEB STOPP» til 2440, eller ved å bruke kontaktskjemaet på http://uweb.no/ks/.

9.3 Support gis i hovedsak via kontaktskjemaet som er å finne på http://uweb.no/ks/. Support vil også kunne gis via telefonnummer 94541336. Support på telefon gis kun på hverdager mellom 09:00 og 15:00, mens henvendelser i kontaktskjemaet også behandles utenom telefontiden. Supporten vil være ubemannet på offisielle høytidsdager, helligdager og i helgene. Det gis ingen svargaranti verken på telefon eller ved bruk av kontaktskjemaet.

 

9. Pris for medlemskap

Som beskrevet i pkt. 7.2 og 7.3 kan redaksonen sende ut opptil to sms hver måned, med en takst på maks 29kr/meld, eller maks 38kr/mnd. Mangler det dekning på kontantkort/abonnement, vil ikke brukeren faktureres den akutelle perioden.

Jeg har lest og akseptert vilkårene i sin helhet.

 

Dette er litt mye å lese igjennom for å se at det koster penger...

Det er faktisk mange som slurver å lese andre viktige dokumenter fer de signerer.

Lenke til kommentar
Dette er litt mye å lese igjennom for å se at det koster penger...

Det er faktisk mange som slurver å lese andre viktige dokumenter fer de signerer.

Hvis du ser på skjermskuddet til TEE, ser du at det står rett over der du krysser av at du har lest vilkårene. De har faktisk trukket ut den delen av vilkårene som sier at det koster penger, og presentert dem en ekstra gang rett ovenfor avkrysningsboksen, slik at man virkelig skal ha muligheten til å set dette på forhånd. Dette er absolutt ikke gjemt bort, og du skal virkelig slurve godt godt for å overse det. Og godkjenner man en kontrakt man ikke har lest, har man i utgangspunktet kun seg selv å skylde på.

 

Og:

Send sms fra Uweb :)

Nå får alle sende 10 sms hver eneste dag.

 

Det stod ikke gratis. Men slik det står ofført, så tror man at det er gratis. Alle får sende 10 sms. Virker det ut som at det skal koste penger?

Du tror at alt der det ikke blir oppgitt pris er gratis? Det tror jeg er en relativt uvanlig oppfatning. Det er naturlig at vanlig tilbydere presenterer fordeler ved produktet sitt. At man må ha produktet først, eller i dette tilfellet tjenesten, er sjelden noen bombe for folk. Det er i tillegg klart slik det er presentert at dette er noe som gjelder medlemmer - det er derfor "registrer deg"-linken er der.

 

Når de ikke bruker ordet gratis, og opplyser så godt om prisen som de gjør er dette en ikke-sak. Ikke er det en grovt urimelig pris heller, man kan f.eks. sammenlikne med skrekkeksempler som kan komme opp i over 2k per måned, og som ikke opplyser godt om dette i det hele tatt.

 

red: leifedit.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

jeg likte den første setningen i brukeravtalen jeg.. den sier liksom alt..

 

det virker som at den kladden med tekst nederst rett over registrerings knappen er satt der sånn at folk skal forstå at det koster peng..

 

det står ikke at det er gratis så da er det ikke gratis heller.. akkurat som alt annet..

Lenke til kommentar

Nå vet vi jo ikke hvordan avtalen som trådstarter godkjente var utformet, sånne avtaler har jo en tendens til å endre seg etter behov.

 

Men synes egentlig det er imponerende å ikke se kostnaden over der man skal krysse av liksom.

 

Skjønner at man blir litt sint i første omgang, men etter hvert som man blir eldre så lærer man at skal tenke på noe annet først før man lar sinnet sitt ta overhånd og skrive sånne dårlige innlegg som trådstarter har gjort i denne omgang. Kanskje han lærer noe av det.

 

Vi har vel alle vært ungdommer en gang, men håper trådstarter er så pass voksen at han sender uweb.no ved daglig leder en uforbeholden unnskyldning.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Velger å kommentere denne. Jeg registerte meg på uweb.no en eller annen gang i 2002/2003 for å sende noen gratis sms fra utlandet. Tjenesten var da gratis, jeg ble ikke fakturert for noe som helst, og jeg har ikke rørt tjenesten etter dette.

 

Så, i år mottok jeg plutselig en sms fra uweb om at "idag kan du sende hele 10 sms fra uweb.no". Jeg tenkte at "gode gamle uweb ja, deg har jeg helt glemt, hyggelig å kunne sende gratis sms fra web, men det er ikke noe jeg gidder lenger". Ved en tilfeldighet så jeg at det sto NOK29 helt til slutt i smsen, langt nedenfor siste ordet i meldingen. Sende UWEB STOPP til 2440 asap, men jeg må altså betale de 29 kr.

 

Har avtalen plutselig endret seg? Jeg har jo ikke takket ja til den nye avtalen hvor det er lagt til et avsnitt om priser!

Lenke til kommentar

Du kan bare sende dem en mail å si at du ikke har fått noen sms med opplysning om endring, og spørre om de kan stryke de 29 kr. Er greit å være høflig og snill, så kan man heller bli kranglevoren om de ikke gir deg det de har krav på.

 

Tips: Greit å starte en ny tråd i stedet for å dra opp en som er såpass gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...