Gå til innhold

Ta opp P matte og stryke T matte fra vitnemålet


Anbefalte innlegg

Ja, er da snart ferdig med VGS. Kommer til å gå ut med et bra snitt, men i Vg1 så fikk jeg en 3'er i T matte. Denne 3'ern trekker ned snitter mitt en del. Det jeg lurte på er om hvis jeg tar P matte som privatist og får en 5'er, vil jeg da kunne stryke T matte karakteren og føre på P matte karakteren i stedet for?

 

Så meg litt rundt men fant ikke noen bra svar/forklaringer på denne problemstillingen.

 

 

Kaare_Jay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, er da snart ferdig med VGS. Kommer til å gå ut med et bra snitt, men i Vg1 så fikk jeg en 3'er i T matte. Denne 3'ern trekker ned snitter mitt en del. Det jeg lurte på er om hvis jeg tar P matte som privatist og får en 5'er, vil jeg da kunne stryke T matte karakteren og føre på P matte karakteren i stedet for?

 

Så meg litt rundt men fant ikke noen bra svar/forklaringer på denne problemstillingen.

 

 

Kaare_Jay

 

Det skal gå helt fint.

Jeg har selv gjort det samme, tok 2P-eksamen 19. mai for å erstatte 1T-karakteren.

 

www.udir.no er kilden til alt du trenger å vite om slikt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Noe som kan være lurt å være oppmerksom på er at hvis du tar eksamen i 2P, så er hele 1P og 2P pensum for prøven.

 

Selv hadde jeg eksamen i 2T for å kunne stryke 1T karakteren. Der fikk jeg flere oppgaver som var direkte knyttet til 1T-pensumet, men heldigvis for meg hadde jeg repetert 1T-pensumet før eksamenen.

Lenke til kommentar

Jeg går 1. året vgs nå, og har gått 1T. Karakteren jeg kommer til å få er ikke tilfredstillende og vil trekke ned snittet mitt en god del(får 3 eller 2). Har bare meg selv å skylde på, men vanskelig å konsentrere seg når medelever(+ meg) heller vil spille kort :p

Jeg kommer derfor til å bytte til 2P til neste år, og karakteren min i 1T vil ikke bli tellende på vitnemålet. Jeg har vært og snakket en god del med rådgiver angående dette. Hun har sagt at til neste år vil sannsynligvis alle elevene som har matematikk 1. året få en tellende karakter på vitnemålet(altså at 1P og 2P vil bli stående som individuelle karakterer selvom det i utgangspunktet er ett kurs).

Jeg vet ikke om dette lovforslaget(usikker på om det er vedtatt, men rådgiver trodde det) vil gjelde deg som privatist, men verdt å sjekke opp.

Endret av SogndalRep
Lenke til kommentar

Håper virkelig ikke det får tilbakevirkende kraft. Vi ble tvingt til å ha T-matte i førsteklasse, og det gikk ikke så bra (fikk 3 på det meste med grei innsats) :D P-matten året etter var derimot ufattelig enkel. Timene ble brukt til CS og kortspill, og lekser eksisterte ikke for meg. Fikk likevel en sterk femmer i boka ved å pugge noen timer før prøvene, så det burde gå greit for deg å få 5 på privatisteksamen.

 

Var veldig uheldig med trekkoppgaven på matte muntlig, så det gikk dårlig. Men jeg skal også ta privatisteksamen i høst for å fjerne denne karakteren :)

Endret av mathos
Lenke til kommentar
Ja, er da snart ferdig med VGS. Kommer til å gå ut med et bra snitt, men i Vg1 så fikk jeg en 3'er i T matte. Denne 3'ern trekker ned snitter mitt en del. Det jeg lurte på er om hvis jeg tar P matte som privatist og får en 5'er, vil jeg da kunne stryke T matte karakteren og føre på P matte karakteren i stedet for?

 

Så meg litt rundt men fant ikke noen bra svar/forklaringer på denne problemstillingen.

 

 

Kaare_Jay

 

Det skal gå helt fint.

Jeg har selv gjort det samme, tok 2P-eksamen 19. mai for å erstatte 1T-karakteren.

 

www.udir.no er kilden til alt du trenger å vite om slikt.

 

Lykke til!

 

Er det noen som kan bekrefte dette, evt. med kilde? Har lett litt rundt på udir.no, men finner ikke akkurat det jeg leter etter(!).

Lenke til kommentar
Noe som kan være lurt å være oppmerksom på er at hvis du tar eksamen i 2P, så er hele 1P og 2P pensum for prøven.

(...)

 

Link

§ 4-13 I Læreplanverket for Kunnskapsløftet er det for enkelte fag fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå og likevel få godskrive faget på lågare nivå. For både elevar og privatistar gjeld at slike fag er bestått når det høgaste (høgare) nivået er bestått.

 

I fag der det i Læreplanverket for Kunnskapsløftet er fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå, kan privatistar velje om (eventuelle) karakterar frå lågare nivå skal førast på vitnemål eller kompetansebevis.

 

Kort forklart: For enkelte fag trenger man bare å ta eksamen på høyeste nivå for å få godkjent. Spørsmålet er om noen vet hvilke fag dette gjelder. Er du (eiff) sikker på at man får 1P OG 2P pensum på eksamen? Redd for at du har rett, men hadde vært godt med en ekstra femmer eller sekser på vitnemålet :)

 

EDIT: Selvsagt fant jeg svaret selv rett etter jeg postet. Limer inn i tilfelle noen andre lurte på dette.

 

Reglene i § 4-13 gjelder følgende studieretningsfag i Læreplanverket for Kunnskapsløftet:

Scenisk dans 3 (godskriver Danseteknikker, Scenisk dans 1 og 2)

Scenisk dans fordypning 2 (godskriver Scenisk dans fordypning 1)

Teater og bevegelse 2 (godskriver Teater og bevegelse 1)

Teaterproduksjon 2 (godskriver Teaterensemble og Teaterproduksjon 1)

Ergonomi og bevegelse 2 (godskriver ergonomi og bevegelse 1)

Privatister som går opp til eksamen i Fremmedspråk nivå II programfag behøver ikke å avlegge eksamen i Fremmedspråk nivå I i programfag.

Privatister som går opp til eksamen i Fremmedspråk nivå III programfag behøver ikke å avlegge eksamen i Fremmedspråk nivå II fellesfag eller programfag.

Endret av mathos
Lenke til kommentar
Noe som kan være lurt å være oppmerksom på er at hvis du tar eksamen i 2P, så er hele 1P og 2P pensum for prøven.

(...)

 

[...]

Kort forklart: For enkelte fag trenger man bare å ta eksamen på høyeste nivå for å få godkjent. Spørsmålet er om noen vet hvilke fag dette gjelder. Er du (eiff) sikker på at man får 1P OG 2P pensum på eksamen? Redd for at du har rett, men hadde vært godt med en ekstra femmer eller sekser på vitnemålet :)

[...]

Ja, jeg er sikker på dette. Dette skyldes at det ikke er mulig å gå opp i eksamen i 1P/1T, kun i 2P/2T. Det ligger likevel et forslag om at dette skal bli endret på i 2010, slik at man kan ta eksamen i 1P/1T også, men jeg tror ikke dette har blitt vedtatt enda.

Lenke til kommentar
Noe som kan være lurt å være oppmerksom på er at hvis du tar eksamen i 2P, så er hele 1P og 2P pensum for prøven.

(...)

 

[...]

Kort forklart: For enkelte fag trenger man bare å ta eksamen på høyeste nivå for å få godkjent. Spørsmålet er om noen vet hvilke fag dette gjelder. Er du (eiff) sikker på at man får 1P OG 2P pensum på eksamen? Redd for at du har rett, men hadde vært godt med en ekstra femmer eller sekser på vitnemålet :)

[...]

Ja, jeg er sikker på dette. Dette skyldes at det ikke er mulig å gå opp i eksamen i 1P/1T, kun i 2P/2T. Det ligger likevel et forslag om at dette skal bli endret på i 2010, slik at man kan ta eksamen i 1P/1T også, men jeg tror ikke dette har blitt vedtatt enda.

 

Takker for oppklaring :)

Lenke til kommentar
Håper virkelig ikke det får tilbakevirkende kraft. Vi ble tvingt til å ha T-matte i førsteklasse, og det gikk ikke så bra (fikk 3 på det meste med grei innsats) :D P-matten året etter var derimot ufattelig enkel. Timene ble brukt til CS og kortspill, og lekser eksisterte ikke for meg. Fikk likevel en sterk femmer i boka ved å pugge noen timer før prøvene, så det burde gå greit for deg å få 5 på privatisteksamen.

 

Var veldig uheldig med trekkoppgaven på matte muntlig, så det gikk dårlig. Men jeg skal også ta privatisteksamen i høst for å fjerne denne karakteren :)

Hvordan kan du bli tvunget til å ha T?

Lenke til kommentar

Tilleggsspørsmål litt utenfor emnet:

 

Hvis man har P første året, deretter S1 andre året, og S2 tredje året. Får man da 1 karakter for hvert kurs på vitnemålet? Altså tre karakterer? Jeg vet man får 1 karakter for s1, og 1 for s2, men setter dem opp P-karakteren på vitnemålet også?

Lenke til kommentar
Håper virkelig ikke det får tilbakevirkende kraft. Vi ble tvingt til å ha T-matte i førsteklasse, og det gikk ikke så bra (fikk 3 på det meste med grei innsats) :D P-matten året etter var derimot ufattelig enkel. Timene ble brukt til CS og kortspill, og lekser eksisterte ikke for meg. Fikk likevel en sterk femmer i boka ved å pugge noen timer før prøvene, så det burde gå greit for deg å få 5 på privatisteksamen.

 

Var veldig uheldig med trekkoppgaven på matte muntlig, så det gikk dårlig. Men jeg skal også ta privatisteksamen i høst for å fjerne denne karakteren :)

Hvordan kan du bli tvunget til å ha T?

 

Av en eller annen rar grunn var det bare T-matte vi kunne velge (med mindre vi ikke ville få vitnemål, da). Dårlig gjort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...