Gå til innhold

Hvilken Stephe King roman bør man ha?


Anbefalte innlegg

Dyrekirkegården eller Pet Sementary bør man ha. Etter min mening er det den beste boka King har skrevet. Jeg synes at mange av bøkene han skriver virker masseproduserte og noen av dem kjedelige. Jeg foretrekker heller Dean Koontz innenfor den sjangeren. Selv om Koontz har masseprodusert bøker synes jeg historiene til Koontz er bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 17 år, og trenger en god bok å lese på flyet. Jeg har aldri lest noe av Stephen King enda, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne? Har hørt at "The Dark Tower" og "The Stand" skal være bra. Anbefal gjerne andre gode bøker :)

 

 

(Som de aller fleste jenter, er jeg ikke så altfor opptatt av krig, så det kan utelukkes ;))

Endret av Monrose
Lenke til kommentar

Stephen King? Bra du endelig har blitt frelst. :p Han har skrevet mye bra og mye dårlig opp gjennom årene, så her er to lister (begge i tilfeldig rekkefølge):

 

Anbefales:

 

Cujo

Pet Sematary

Carrie

Cell

It

Christine

Misery

Needful things

Dolores Claiborne

Den grønne milen

Desperation

Hjerter i Atlantis

Århundrets storm

The Dead Zone (for øvrig er det laget en svært bra tv-serie basert på denne samt en middels bra film)

 

Styr unna:

From a Buick 8

The tommyknockers

Firestarter

 

I tillegg skrev han noen bøker under pseudonymet Richard Bachman helt til folk forstod hvem det egentlig var. Av disse kan jeg anbefale The Regulators, Thinner og Running Man. Sistnavnte filmatisert med Arnold Schwarznegger på 80-tallet uten særlig hell. ("Yo, lightbulb! Hey, Christmas tree!" Jeg skjemmes...) :p

Lenke til kommentar
Stephen King? Bra du endelig har blitt frelst. :p Han har skrevet mye bra og mye dårlig opp gjennom årene, så her er to lister (begge i tilfeldig rekkefølge):

 

Anbefales:

 

Cujo

Pet Sematary

Carrie

Cell

It

Christine

Misery

Needful things

Dolores Claiborne

Den grønne milen

Desperation

Hjerter i Atlantis

Århundrets storm

The Dead Zone (for øvrig er det laget en svært bra tv-serie basert på denne samt en middels bra film)

 

Styr unna:

From a Buick 8

The tommyknockers

Firestarter

 

I tillegg skrev han noen bøker under pseudonymet Richard Bachman helt til folk forstod hvem det egentlig var. Av disse kan jeg anbefale The Regulators, Thinner og Running Man. Sistnavnte filmatisert med Arnold Schwarznegger på 80-tallet uten særlig hell. ("Yo, lightbulb! Hey, Christmas tree!" Jeg skjemmes...) :p

 

Ser ut til at jeg bør begynne snart da, om jeg skal rekke alle sammen :p Men burde jeg lese bøkene på engelsk eller norsk? Liker best engelske bøker, men jeg leste 1984, og holdte på å dø.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Og dette er bare noen få. :p Jeg leser stort sett kun engelske bøker fordi jeg ikke liker dårlige oversettelser, og engelske bøker er som regel mye enklere å få tak i enn norske. Personlig synes jeg de engelske bøkene hans er like lettleste som norske, men de norske er "godkjente".

 

Har for øvrig ikke lest The Stand, og gav opp ca halvveis i første bok i The Dark Tower. Men mange liker dem, så det er nok verdt å prøve.

 

Av en eller annen grunn presterte jeg å glemme The Shining, eller Ondskapens Hotell som den heter på norsk. Den er absolutt verdt å lese, så fremt du ikke skal bo på hotell mens du leser den. :p

Lenke til kommentar
Og dette er bare noen få. :p Jeg leser stort sett kun engelske bøker fordi jeg ikke liker dårlige oversettelser, og engelske bøker er som regel mye enklere å få tak i enn norske. Personlig synes jeg de engelske bøkene hans er like lettleste som norske, men de norske er "godkjente".

 

Har for øvrig ikke lest The Stand, og gav opp ca halvveis i første bok i The Dark Tower. Men mange liker dem, så det er nok verdt å prøve.

 

Av en eller annen grunn presterte jeg å glemme The Shining, eller Ondskapens Hotell som den heter på norsk. Den er absolutt verdt å lese, så fremt du ikke skal bo på hotell mens du leser den. :p

 

Da skal jeg passe på å ikke ta med den på reisen :p

Lenke til kommentar
Stephen King? Bra du endelig har blitt frelst. :p Han har skrevet mye bra og mye dårlig opp gjennom årene, så her er to lister (begge i tilfeldig rekkefølge):

 

Anbefales:

Århundrets storm

 

 

Storm of the Century er vel strengt tatt bare en TV-film/miniserie, med mindre det har dukket opp en bok jeg ikke har fått med meg.

 

The Stand er definitivt en av de beste han har skrevet, og de fleste som kommer ordentlig i gang med The Dark Tower blir "frelst". Han skrev The Gunslinger når han var veldig ung, overambisiøs og pretensiøs, så den er nok for mange noe tyngre å fordøye enn resten av bøkene i TDT, men det er også den tynneste.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme jeg aldri har sett en fysisk kopi av boken Storm of the century, men bare sett tv-serien. Siden det er umulig å huske alle bøkene han har skrevet tok jeg en rask søk på google og fant denne listen:

 

http://bestsellers.about.com/od/bookfilmli.../king_books.htm

 

Der står det klart og tydelig Storm of the century (1999). ;)

 

For øvrig må den ikke forveksles med The Perfect Storm. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som har lest Shawshank Redemption? Er den bra? Det er hvertfall filmen.

Jeg begynte forresten på The Dark Tower (7) i dag, før jeg så denne tråden... Ka?

 

EDIT: I går mener jeg. Klokken er visst midt på natten. Gonatt

 

Rita Hayworth and the Shawshank Redemption er en utmerket novelle, du finner den i novellesamlingen Different Seasons sammen med tre andre glimdrende noveller; The Apt Pupil, The Body og The Breathing Method.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Liker veldig godt samlingen: "Stephen King Goes To The Movies" med orginalhistoriene som er filmatisert. Hearts In Atlantis (den første av de) er kjempebra!

 

Er vel bare Low Men in Yellow Coats som er med fra Hearts in Atlantis i den samlingen, resten av Hearts in Atlantis bør også leses.

 

Derfor jeg skrev "den første" av de :p Så nylig filmen og den var også veldig bra, men herregud. Ingen filmatisering av en bok kan toppe selve boka. Er interessert i å lese resten av Hearts In Atlantis. Hvordan henger disse sammen? Low Men og de andre historiene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...