Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Får ikke innstallert windows på nytt, har prøvd å formatere med Ultimate Boot CD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har tenkt med å fortelle hvorfor pc-en min kræsjet for å så fortelle hva som er blitt gjort til i dag.

Det startet med at jeg lastet ned en fil fra www.catch-gamer.no, dette er en sikker side som i utgangspunktet ikke bør inneholde noen form for virus.

Jeg lastet ned noe som heter mousefix (Skal fjerne akkselrasjonen i windows), dette er en fil du legger inn i registeret. Jeg restarta så pc-en og når jeg kom til windows logoen fikk jeg; the well known blue screen of death!

Jeg prøvde å lage utallige bootable cd's, med kun et formål. Nemlig å fjerne alt av informasjon og data på min HDD. Kjørte programmet først en gang, satt i WinXP platen, men kom da ikke til stedet hvor jeg kan velge å innstallere WinXP. Pc-en boota fra cd-en og prøvde å starte WinXP.

Fikk selvfølgelig blue screen igjen.

Prøvde deretter å starte pc-en fra HDD, dette gikk faktisk, helt til jeg kommer til windows logoen, da fikk jeg blue screen igjen. (Jeg som trodde pc-en var formatert:S)

Prøvde å kjøre programmet på nytt, skjedde akkurat det samme.

Kjørte et annet programm, akkurat det samme skjedde.

Fant jeg endelig Ultimate Boot CD. Og fant et programm hvor jeg faktisk valgte hvilken HDD og partisjon den skulle slette. (De andre programmene har sikkert ikke funnet HDD min)

Nå er pc-en formatert!

Setter i WinXP platen, men den prøver fortsatt og boote fra denne og reparere systemet mitt! Jeg får da såklart blue screen.

Kan nå ikke boote fra HDD, altså den er formatert denne gangen!

Men hvordan kan jeg nå få innstallert Windows XP Pro (ServicePack 2)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når den booter fra cden så skal du få valg om hva du vil gjøre. Velg så innstaller. Sørg for at du da går inn og formatterer partisjonen før du innstallerer.

Kommer BSOD uansett? Hvilken stop error?

Skrevet

CD/DVD spinner opp selv om den ikke er satt som boot i BIOS, men den booter ikke fra CD/DVD.

Du må nok inn i BIOS å sette ønsket oppstartrekkefølge: DVD -> HD -> Andre.

Skrevet
Når den booter fra cden så skal du få valg om hva du vil gjøre. Velg så innstaller. Sørg for at du da går inn og formatterer partisjonen før du innstallerer.

Kommer BSOD uansett? Hvilken stop error?

Får slik:

Trykk F6 for innstallasjon av tredjeparts SCSI eller RAID (Noe i den duren)

Trykk F2 for å starte systemgjennoppretting (ASR)

Hvis jeg ikke velger noe av dette begynner den å "reparere" windows.

Får da BSOD, med feil mld: pci.sys - Adress F748E0BF base at F7487000, Datestamp 3b7d855c

Skrevet
CD/DVD spinner opp selv om den ikke er satt som boot i BIOS, men den booter ikke fra CD/DVD.

Du må nok inn i BIOS å sette ønsket oppstartrekkefølge: DVD -> HD -> Andre.

Har satt opp at den skal boote fra cd/dvd først, også boote fra HDD.

Det skjer samme prosedyre som forklart ovenpå og ender opp med BSOD.

Skrevet

Du har ikke en Win XP cd, du har en gjennopprettings CD fra PC-produsenten, og da ligger gjerne installasjonsfilene på en skjult partisjon på hardisken. Har du forsøkt systemgjennoppretting?

Skrevet (endret)

Jepp, høres ut som om du ikke har en vanlig xp cd. Du trenger en vanlig windows cd. Ikke en sånn som man får med laptoper, men det skal jo gå fint med en sånn også.

Endret av freonor
Skrevet
Du har ikke en Win XP cd, du har en gjennopprettings CD fra PC-produsenten, og da ligger gjerne installasjonsfilene på en skjult partisjon på hardisken. Har du forsøkt systemgjennoppretting?

Det er vel en viss fare for at den skjulte partisjonen på harddisken ikke lenger er intakt ...

Da må man bruke en standard WinXP install CD (med en License Key som passer) og laste ned og installere HW-spesifikke drivere selv.

Skrevet

Takker for svar, har vært borte i helga på et Mc-kurs så har ikke fått svart før nå.

Dette er først og fremst min selv bygde stasjonære pc, så det har ikke vært noe ferdig innstallert OS med "reparerings cd".

Men er det nok hvis jeg brenner en .iso fil av Windows XP Pro SP3 og bruker min cd-key på min WinXP cd. Har vel ikke noe å si at min har SP2 og ikke SP3?

Skrevet (endret)

Det skulle ikke være noe problem å bruke nøkkelen som du har for XP Pro SP2 på en XP Pro SP3 installasjon.

Den feilmedlingen du får har med SATA disker å gjøre, så regner med at du har en SATA disk. Mener å huske at XP SP2 kom med støtte for SATA disker, hvis ikke må du installere driverne for SATA disker. Dette gjør du når du får meldingen "Trykk F6 for innstallasjon av tredjeparts SCSI eller RAID", men du trenger en diskettstajon for å gjøre dette. Tror ikke at XP har støtte for installasjon av drivere fra USB minnepenner eller fra CDer. Det du kan gjøre er å slipstreame XP CDen din slik at SATA driverne er intregert i XP installasjonen.

En guide omm hvordan å slipstreame XP CD med SATA driver.

Endret av Chavalito
Skrevet

Det ser ut til at jeg faktisk ikke hadde SP2 på min XP cd. Så fikk ikke bootet pga mangel på sata driver.

Løste dette ved å bruke programmet nlite og integrerte SP2 til min XP cd.

Takker for svar!

Tråd løst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...