Gå til innhold

Hvor høyt kan jeg spille på SOAVO1 ?


Anbefalte innlegg

Ikke spesielt lenge siden jeg kjøpte Yamaha RX-V1900 og Soavo1.

1900 yter 130W i 8 ohm og dermed ca 200W i 6 ohm. Koblet med ett sett kabler.

 

Etter en stund blåste jeg et av bass-elementene, tross mange hundre timer innspilling. Det skurret ved lave volumer. Etter hyggelig prat med Yamaha fikk jeg nytt. Fikk også lov til å bytte ut 1900 ettersom de mente det var klipping. Har maksimalt på +5dB med 5dB bass-boost.

 

Dermed kjøpte jeg RX-V3900 som har 40% større kondensatorer og 140W 8 ohm. I tillegg har jeg nå bi-ampet. Litt lett utregning gir det ca 400W på hver høyttaler.

 

Forsterkeren har maks på +16,5 dB. Hvorvidt er det trygt å nærme seg dette? Slår godt i veggene på -10 dB. Overoppheting av elementene og klipping er sannsynligvis mest aktuelt?

 

Forhandleren hadde ikke noe godt svar på dette, ba meg informere dem om jeg fant det ut.

Endret av Eizon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, hi-end og hi-end du.. :wee:

 

Til spørsmålet så har jeg ikke noe godt svar desverre. Har ikke erfaring med noen av komponentene dine, og det vil uansett være vanskelig og finne et konkret fasitsvar.

 

Er problemet at du ikke får spillt høyt nok med dagens oppsett?

Lenke til kommentar

enig med pahx, å kalle det der ett "high-end" annlegg er bare tull.

 

Det er nok ikkje en dårlig reciever du har, men skal du ha high-end i 7 kanaler må du minst tredoble prisen.

 

Nå veit ikkje eg kordan det er med deg, men eg hører veldig lett når eg spiller for høyt på mitt annlegg, klipping er veldig lett og høre, og da skrur eg ned til ulydene blir borte. Eg tror rett og slett det er det eneste svaret du kan få, for hva som er for høyt vil variere ut ifra hvilken forsterker du har, hvilke høyttalekabler du har og hvilke høyttalere du har. Det er helt umulig å si at +5db er ok, +10db er ikkje ok.

 

Det er rett og slett du som hører på annlegget som må høre om du spiller for høyt eller ikkje. Dersom du ikkje klarer å høre at du overbelaster annlegget ditt er det ingen som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

hva som er maks trygt volum for anlegget hører du jo.

 

sitte og måle i db?? hva er det for noe tull?

bruk øra. hører du bassen blafre eller bli ustabil. (tyder på svakforsterker) så skrur du ned.

hører du en dump lyd. altså butting i bassen. skrur du endel ned. (god forsterker :)

 

 

Men oftest før dette så får du skingring i diskanten og ufys eller rar lyd i mellomtonen. og bør sef dempe til diskant og mellomtone er klokkeklar og uten ssshhh lyder.

maks volum uten dette er maks.

 

watt har ingenting og si. spille og måle på +16 db? hvilken frekvens snakker du?

 

jeg har alltid satt mal på maks +2 db. ved Feks måling av følsomhet på bass frekvenser. men du snakker kanskje om noe annet.

 

men jeg har jo ikke slik + og - på forsterkeren. trur jeg, aldri titta. når jeg hører på musikk bruker jeg øra :) og føler med kroppen.

 

 

ja det er moro og spille høyt. men lær deg anlegget med kropp, ører og følelser. ikke sett slike tall og krav, mye som spiller inn

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar

Er klar over at det ikke er hi-end, var helst for å provosere. Med det er fortsatt hi-end i forhold til lommeboka.

 

Klart, jeg vet godt hvordan skurring høres ut. Problemet er at jeg aldri har opplevd det med mitt anlegg. Yamaha selv, mente at klipping ville simpelthen ta knekken på elementene uten spesiell forvarsel. Og at det var derfor den ene bassen røk. Jeg syntes dette hørtes rart ut, ettersom klipping er veldig distinkt fra sinuskurven.

 

Vet også at dB skalaen er veldig missledende, men jeg har ingen bedre referansepunkter å sikte til. Regnet med dette var stort sett likt over Yamaha produktene. Da RX-V1900 og RX-V3900 spilte like høyt med samme volum.

 

La meg formulere spørmålet litt lettere.

 

Kan jeg ødelegge noe, på høyt volum, selv om lyden er krystall-klar?

Lenke til kommentar

du er klar over hva det betyr at forsterkeren går over i +db?

 

når du spiller forsterkeren på 0db er det så høyt den går uten å vrenge utover det som står i spesifikasjonene. ville ikke spilt over 0db da forsterkeren begyner å forsterke opp signalet inn til efektforsterkeren og ikke dempe det som den gjør når det viser -db. Når forsterkeren begynner å forsterke opp for mye vrenger den, og det er dette som skader høytalerene dine. Så klart kan det hende at forsterkeren ikke dreper høytalerene dine uansett hvor høyt du spiller. Det som dreper høytalere er smell, stygg vrenging og vedvarende likestrøm.

Lenke til kommentar
Er klar over at det ikke er hi-end, var helst for å provosere. Med det er fortsatt hi-end i forhold til lommeboka.

 

Klart, jeg vet godt hvordan skurring høres ut. Problemet er at jeg aldri har opplevd det med mitt anlegg. Yamaha selv, mente at klipping ville simpelthen ta knekken på elementene uten spesiell forvarsel. Og at det var derfor den ene bassen røk. Jeg syntes dette hørtes rart ut, ettersom klipping er veldig distinkt fra sinuskurven.

 

Vet også at dB skalaen er veldig missledende, men jeg har ingen bedre referansepunkter å sikte til. Regnet med dette var stort sett likt over Yamaha produktene. Da RX-V1900 og RX-V3900 spilte like høyt med samme volum.

 

La meg formulere spørmålet litt lettere.

 

Kan jeg ødelegge noe, på høyt volum, selv om lyden er krystall-klar?

 

 

ved høyt spilling og krystall klar lyd skal du i utgangspunktet ikke ødelegge noe.

 

men hvis det stemmer som han ene sa. så vil du ved +db overgå forsterkeren, og da vil trolig dynamikken forvrenge/klippe kraftig og det ødelegger høyttaler.

 

og da kan jeg tru att dette kan skje temmelig fort.

Lenke til kommentar
Kan jeg ødelegge noe, på høyt volum, selv om lyden er krystall-klar?

 

Ja, spiller du på veldig høyt volum over lengre tid kan du få varmegang i elementer/delefilter etc.

 

 

det bør det da tåle. så lenge en ikke overskrider forsterkerens evner.

 

har spilt på elementenes butte grense i 6 timer i strekk uten antydning til problemer.

og dette er ett anlegg fra 1998. og jeg spiller med det enda.

og det er faktisk bedre nå en det var ved innkjøp

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar

Meget gode svar jeg får her, takker for det.

 

En ingeniør fra Yamaha fortalte meg at enkeltkablet RX-V1900 var minstekravet til Soavo1. Men bi-wire med RX-V3900 var akseptabelt.

 

Fra ~200W til ~400W (med 40% større kondensatorer). Vil dere si det er mindre sannsynlig jeg kan blåse noe? Det belaster jo forsterkeren adskillig mindre.

Lenke til kommentar
Da har du ikke spillt høyt nok lenge nok. ;)

 

 

høyt nok nei jeg spiller ikke med vrenging ;)

 

men jeg har pushet inn mere W en hva som er oppgitt på høyttaleren.

trikset er og ha en bra nokk forsterker.

 

Meget gode svar jeg får her, takker for det.

 

En ingeniør fra Yamaha fortalte meg at enkeltkablet RX-V1900 var minstekravet til Soavo1. Men bi-wire med RX-V3900 var akseptabelt.

 

Fra ~200W til ~400W (med 40% større kondensatorer). Vil dere si det er mindre sannsynlig jeg kan blåse noe? Det belaster jo forsterkeren adskillig mindre.

 

 

henger meg på dragavon's oppfattelse her.

en større forsterker vil spille renere på høyt volum og høyttalere tåler dette helt klart bedre.

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...