Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tema norsk hovedmål eksamen vg3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror dere vi får om i norsk hovedmål eksamen? Tipper vi får den "Blå Amazon" novella, men bortsett fra det så veg jeg ikke.

Men tror det går bra jeg, ser frem til det faktiskt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva tror dere vi får om i norsk hovedmål eksamen? Tipper vi får den "Blå Amazon" novella, men bortsett fra det så veg jeg ikke.

Men tror det går bra jeg, ser frem til det faktiskt:)

Hvorfor tror du vi får "Blå Amazon"?

Husker jeg fikk om den på en tentamen en gang.

Skrevet

Tror novella Blå Amason har blitt gitt ved en tidligere eksamen.

Hørt rykter om at det blir to delt eksamen med en kortsvar og en langsvarsoppgave. Noen som kan bekrefte det?

Skrevet

Mener norsklæreren vår har bekreftet dette. Vi har i alle fal forberedt oss på det.

Novella "Blå Amason"? Kan ikke huske å ha lest den engang :dontgetit:

Skrevet

Mener å huske at den er skrevet av Gro Dahle. Handler om en som er veldig opptatt av bilen sin, men har vanskeligheter med jenter.

Skrevet

Hamsun ja. Der har jeg fint lite å komme med. Får vel begynde å lese meg opp da. Siden det er Hamsun-år så er vel det veldig sansynlig.

Skrevet

Det moderne projekt og forestillinger om det norske kan det godt komme oppgaver om. Da har jeg plenty med tekster på lager :)

Skrevet
Det moderne projekt og forestillinger om det norske kan det godt komme oppgaver om. Da har jeg plenty med tekster på lager :)

Vår lærer sa at det kunne bli relevant.

Skrevet (endret)

Antakelig vil man få oppgitt tekster som er relevante å trekke frem i selve oppgaven, men det er greit å ha en viss kjennskap til hvilke som kan være relevante, og hvor man finner de (altså være fortrolig med VG2 og VG3-bøkene). Hvis ikke kan man fort bruke unødig mye tid på å lete.

Og ikke ha noen forhåpninger hva gjelder såkalte "plankeoppgaver".

Endret av Erik den Raude
Skrevet

En "plankeoppgave" er en oppgave som er lett å besvare, altså fordrer den lite til ingen fagkunnskap overhodet. Det sies gjerne at eksamen "alltid har én plankeoppgave", men dette er bare piss. Man føler det bare slik fordi det er noen som er lettere enn andre.

Skrevet

Tja, litterære perioders særpreg, det moderne prosjekt og gjennombrudd, forestillinger om det norske, de ulike sjangernes særegenheter og slikt burde man ha ganske god oversikt over, eller i det minste vite hvor man finner informasjon om disse i lærebøkene og pensum. Det kommer nok alltids en novelle- eller essayoppgave som ikke fordrer noen spesiell kunnskap, men man må jo klare å skrive i overensstemmelse med sjangertrekkene og bruke fordelaktige virkemidler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...