Gå til innhold

Bønn, en type juks på eksamen?


Anbefalte innlegg

Her drar du en slutning som nødvendigvis ikke er sann. Du tror på fru. foruna skal hjelpe deg igjennom eksamen, mens andre tror på en bønn.

 

Begge deler kan fristille tankekapasiteten slik at man jobber bedre enn man ville gjort ellers. Jeg derimot tror heller på å ha lest og bearbeidet pensum godt nok til at jeg vil gjøre det bra på eksmaen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her drar du en slutning som nødvendigvis ikke er sann. Du tror på fru. foruna skal hjelpe deg igjennom eksamen, mens andre tror på en bønn.

 

Begge deler kan fristille tankekapasiteten slik at man jobber bedre enn man ville gjort ellers. Jeg derimot tror heller på å ha lest og bearbeidet pensum godt nok til at jeg vil gjøre det bra på eksmaen.

 

Jepp, det tror jeg også er bedre og det var jo det jeg hadde gjort også... En får ikke seksere i alle fag hvis en ikke har forberedt seg i de fagene selv om en ber så tårene triller eller tror på fru fortuna..... :) Det er kun hardt arbeid som gjelder! Ikke noe annet....

 

:)

Lenke til kommentar

Som en "ikke-troende" kan du og hele verden be så mye dere vil uten at det vil bry meg. Nettopp fordi jeg ikke er troende og derfor mener det ikke funker.

 

Dere troende tror vel at det går dårligere med meg her i livet fordi jeg ikke tror? Derfor mener vel dere at dere har en fordel uansett, siden dere er troende... Så da blir vel det like juks?...

Lenke til kommentar
Er det juks om du ber for noen andre under eksamen da?

 

Utdanningsdirektoratet ser nok ikke på bønn som juks, men hvis du og en venn har avtalt at dere skal be for hverandre under eksamen tror jeg nok at Gud ville regnet det som egen vinning, for du ber jo for en annen for å få noe igjen.

 

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen, bortsett de som tillater deg å kommunisere med andre. Hvis du ber til Gud om å hjelp til å gjøre det bra vil han sikkert ikke hjelpe deg, men hvis han gjorde det måtte likevel eksaminatoren kunne slå fast at du har fått svar på bønnene dine.

Lenke til kommentar

Universitetet har ofte eksamener i kirker rundt forbi, jeg har alltid trodd at det var fordi der var det plass til mange kandidater, men nå inser jeg det er fordi jeg er nærmere "vår herre" dersom jeg skulle lure på noe angående maxwells ligninger under eksamen :tease:

 

Men til alvor, så tror jeg ikke noe bønn kan ansees som juks på eksamen, siden bønnen i seg selv, det du ber til og resultatet av bønnen er umulig å bevise, så be i vei. Jeg foretrekker personlig å forberede meg, siden jeg vet at det hjelper :)

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
tror dere virkelig en gud ville hjulpet dere med eksamen på skolen i et av verdens rikeste land når millioner av mennesker over hele kloden ber desperat om hjelp fra gud for å overleve men likevel ikke får et fnugg av lindring på lidelsene sine?

 

Jeg tror ikke på gud eller noe relgion i det hele tatt, men om jeg for moroskyld antar at han finnes og sitter å vurderer hvem han skal hjelpe, så må du huske på at de som ber til gud om hjelp på eksamen tror på han, mens mange av de som har det vondt her i verden er ikke kristne, og de er ikke verdt å offre en tanke etter "den gode gamle" relgionen.

Lenke til kommentar
Det er lov å jukse så lenge du ikke blir tatt for det.

 

Nei, det er ikke mer lov av den grunn. Eneste forskjellen er at du slipper straffen.

 

Fysj, for en råtten moral. :hrm:

 

Alt er lov så lenge du ikke blir tatt,

Folkemord, sperre datteren din i kjelleren for 20 år og gjøre henne gravid et halvt dusin ganger, tortur, krigsforbrytelser osv. alt er lov så lenge de ikke blir tatt.

 

Og viss du ikke tar ironien denne gangen er det noe galt

Lenke til kommentar
Bønn, en type juks på eksamen?

Bønnen i seg selv er nok ikke juks, men om det skulle skje noe som resulterte i at du klarer eksamen, men ikke klarer å bestå eksamen i et senere tidspunkt, vil jeg si det er juks.

 

Det samme med andre ting man kan be om. La oss si at noen ber om å få bil lappen. Som et resultat får han lappen, og kan kjøre rundt på norges gater - selv om han egentlig burde strøket. Altså er han en fare på trafikken.

 

Man burde ikke be fordi man ikke klarer seg uten bønnen. Om man egentlig ikke hadde bestått eksamen vil jo det egentlig bare være negativ for seg selv senere. At man egentlig ikke har den kunnskapen som trengs.

Lenke til kommentar
tror dere virkelig en gud ville hjulpet dere med eksamen på skolen i et av verdens rikeste land når millioner av mennesker over hele kloden ber desperat om hjelp fra gud for å overleve men likevel ikke får et fnugg av lindring på lidelsene sine?

 

Jeg tror ikke på gud eller noe relgion i det hele tatt, men om jeg for moroskyld antar at han finnes og sitter å vurderer hvem han skal hjelpe, så må du huske på at de som ber til gud om hjelp på eksamen tror på han, mens mange av de som har det vondt her i verden er ikke kristne, og de er ikke verdt å offre en tanke etter "den gode gamle" relgionen.

tror heller ikke på en gud/guder. For de som lever i ekstrem fattigdom i feks afrika er gud det eneste de har for da vet de at de får det bedre etter de dør. Tror ikke mange her er like sterk i troen som dem. BTW "Encyclopedia Britannica estimates that approximately 46.5% of all Africans are Christian and another 40.5% are Muslim, while 11.8% follow indigenous African religions"

Endret av Derfern
Lenke til kommentar

Om en er overbevist om at bønn kan gi et direkte, utvetydig svar på det det bes om så vil jeg si en moralsk sett er korrupt om en ber om hjelp på en eksamen eller annet som skal teste ens egen kunnskap.

 

Dette fordi en går inn med en intensjon om å tilegne seg informasjon fra noe(n) som er utenforstående i tilfeller der en selv ikke strekker til for å oppnå et bedre resultat.

 

Men nå er det jo slik at bønn ikke virker, derimot kan den effekten av den meditasjonslignende tilstanden en troende går inn i føre til at en fokuserer og konsentrerer seg bedre, med det til resultat at ting går bedre på eksamen.

- Men fortvil ikke medhedninger, det kan også vi gjøre, med samme resultat, forskjellen er at en konsentreringsøvelse gjort av en ikke-troende kun dreier seg om å fokusere, mens den troende utviser tvilsom moral i samme slengen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...