Gå til innhold

Hvilken bank skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har pr i dag Sparebank1 som jeg er missfornøyd med pga gebyrer, dårlig service og høy nedetid på nettbank.

 

Jeg er en 24 år gammel student og har inntekt på ca 120-150 000kr i året i tillegg til stipend og lån. Har Sparekonto på 50 000kr hvor 20 000kr skal inn på BSU når jeg bytter bank.

 

Jeg har også et Cresco Access kort med kredittgrense på 26 000kr. Jeg har brukt dette kortet en del i det siste, men det er rente fra dag en pluss gebyrer. Så jeg kunne tenkt meg et kredittkort i samme bank med bedre betingelser, hvor jeg også kan bruke kredittkortet i nettbanken.

 

Har sett på Skandiabanken og DNB NOR sitt studentprogram. Vet ikke helt hva jeg skal velge. Noen som har lyst å komme med anbefalinger, jeg er da ute etter mest bang for buck på sparepengene mine og på kredittkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kort og kredittkort i Skandiabanken, og er veldig fornøyd med den. I og med at det i utgangspunktet ikke koster noe å ha konto der, er tipset mitt å opprette en konto der og se om du er fornøyd med nettbankløsningen, og så bestille kort hvis du liker det du ser. En ulempe med Skandiabanken er at du ikke får bankkort med bilde, så du er avhengig av å ha annen legitimasjon. Jeg har også et kredittkort fra gebyrfri.no, det er gratis å ha, i motsetning til Skandiabankens, som koster 50 kr i året, men jeg er villig til å betale den femtilappen for bedre integrasjon i nettbanken og bedre rente hvis jeg ikke betaler alt med en gang.

Lenke til kommentar

Skandiabanken er veldig greie de, eneste ulempen er at de ikke tilbyr bankkort med bilde som tidligere sagt her, og i tillegg har årspris på kortet som er 250 kr/år.

 

Siden du er student, har jo bla. Postbanken og DnB NOR kundeprogram som er helt gratis, du kan jo kanskje titte litt på de. Postbanken har vel 0,50% rente på brukskontoen, ikke det verste, SpareBank1 har vel bare 0,10% rente.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har pr i dag Sparebank1 som jeg er missfornøyd med pga gebyrer, dårlig service og høy nedetid på nettbank.

 

Jeg er en 24 år gammel student og har inntekt på ca 120-150 000kr i året i tillegg til stipend og lån. Har Sparekonto på 50 000kr hvor 20 000kr skal inn på BSU når jeg bytter bank.

 

Jeg har også et Cresco Access kort med kredittgrense på 26 000kr. Jeg har brukt dette kortet en del i det siste, men det er rente fra dag en pluss gebyrer. Så jeg kunne tenkt meg et kredittkort i samme bank med bedre betingelser, hvor jeg også kan bruke kredittkortet i nettbanken.

 

Har sett på Skandiabanken og DNB NOR sitt studentprogram. Vet ikke helt hva jeg skal velge. Noen som har lyst å komme med anbefalinger, jeg er da ute etter mest bang for buck på sparepengene mine og på kredittkortet?

 

Skandiabankens kredittkort har lavere rente hvis du ikke betaler ved forfall, men har årsgebyr og ikke reiseforsikring. Hvis du ikke alltid betaler ved forfall er Skandiabankens kredittkort klart best.

 

For deg utgjør det ikke noen stor forskjell hva du velger rent økonomisk hvis du ikke låner mye på kredittkort, derfor ville jeg valgt DnBNOR hvis du skal holde deg til en bank, fordi det er en fullverdig bank som kan tilfredsstille alle tenkelige bankbehov som måtte oppstå. En annen fordel er at de ikke har årsgebyr på kort.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar
For deg utgjør det ikke noen stor forskjell hva du velger rent økonomisk hvis du ikke låner mye på kredittkort, derfor ville jeg valgt DnBNOR hvis du skal holde deg til en bank, fordi det er en fullverdig bank som kan tilfredsstille alle tenkelige bankbehov som måtte oppstå.

Hva skal man med "fullverdig" bank ?

Lenke til kommentar
For deg utgjør det ikke noen stor forskjell hva du velger rent økonomisk hvis du ikke låner mye på kredittkort, derfor ville jeg valgt DnBNOR hvis du skal holde deg til en bank, fordi det er en fullverdig bank som kan tilfredsstille alle tenkelige bankbehov som måtte oppstå.

Hva skal man med "fullverdig" bank ?

 

Tja, sette inn eller ta ut kontanter, ikke ha et plastkort som eneste tilgangsmulighet til penger (sårbarhet), de er bedre på utenlandsbetaling (flere muligheter, raskere), kan ta imot utenlandske sjekker osv. Ting man kanskje ikke trenger ofte, men det er bra å ha muligheten.

Lenke til kommentar

Hvis pris er viktig så er det kun Bank2 og @lpha- kontoen til Storebrand som er helt gebyrfri.

 

Fokus sin 24/7 er delvis gebyrfri, du må betale for oblater til bekreftelse av betaling. Renten på brukskontoen er tragisk lav derimot. Men de har en super service som svarer raskt i telefonen. Dessuten slipper man taste dit og datt tullet som de fleste bedrifter har.

Lenke til kommentar

Hvis du studerer Siv.ing. kan du bli medlem av Tekna. De har et medlemstilbud fra Gjensidige, hvor man får gratis Visa og evt. MasterCard hvis man er student. Alt annet er og gebyrfritt. Rentenivået hvis man har >100K på sparekontoen er veldig konkurransedyktig, og brukskontoen er ikke så dårlig den heller.

Lenke til kommentar
Tja, sette inn eller ta ut kontanter, ikke ha et plastkort som eneste tilgangsmulighet til penger (sårbarhet), de er bedre på utenlandsbetaling (flere muligheter, raskere), kan ta imot utenlandske sjekker osv. Ting man kanskje ikke trenger ofte, men det er bra å ha muligheten.

Dette trenger man nesten aldri. Er samme logikken som at det også kjekt å være medlem av pensjonistpartiet fordi man får bruk for det en gang i livet ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Skandiabanken var i mange år det opplagte valg. Men de er nå forbigått av flere nettbanker som kan tilby vesentlig bedre rente på pengene dine.

 

Fremst blant disse er yABank, med 3.7% rente på brukskonto fra første krone. De har vunnet de siste BankNM for brukskonto,og de har et gratis kredittkort som også kan brukes i dagligvarebutikker. (Men hvis du ikke betaler ved forfall er Skandiabankens kort et bedre valg)

 

Sparepengene dine bør du sette i den nye banken sparesmart.no som gir 4% rente fra første krone. Utrolig bra når du kan ta opp lån til ned mot 3 %. Så får vi se hvor lenge DET varer....

 

Hvis du vil forholde deg til EN bank og er mindre opptatt av rentenivået, bør du som andre har nevnt se nærmere på Gjensidige Bank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...