Gå til innhold

Flytter til Oslo - hvor skal jeg bo?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Flytter til Oslo for første gang om noen få uker (ny IT jobb). Må finne et fint og rimelig sted å bo. Jeg er singel og kan betale ca. 7000kr for hybel. Spørsmålet er egentlig hvor jeg bør bo. Har hørt at Furuset og Grønland ikke er anbefalt. Derimot har jeg sett på noen steder som kan være aktuelle og ønsker å høre synspunkter fra dere som bor i hovedstaden. :)

 

Manglerud, Ryen, Tonsehaugen, St. hanshaugen, Ulsrud, Bøler.

 

Aldri bodd i en storby før, så det blir litt kult. Hvilke steder bør jeg holde meg unna (når og hvor)?

 

Jeg føler meg selvsikker og kan ta vare på meg selv, men andre tips dere kan komme med for en som ikke er så byvandt hadde vært kjekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Torshov eller St.Hanshaugen er ok steder å bo med kort (reise)vei til sentrum - Furuset for eksempel er 'langt på landet' i forhold.

 

Du burde få en ok liten leilighet der for litt under 7000. Jeg betalte 6000 for ca 40kvm på Torshov for litt over et år siden. Har du råd så synes jeg det er en god investering å betale et par tusen mer for å bo *alene* istedet for å leie et rom i et kollektiv eller en hybel for 4-5000 i måneden.

 

Tiden du flytter på er også perfekt; mange studenter o.l. som sier opp leilighetene sine i disse dager :)

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar
Flytter til Oslo for første gang om noen få uker (ny IT jobb). Må finne et fint og rimelig sted å bo. Jeg er singel og kan betale ca. 7000kr for hybel. Spørsmålet er egentlig hvor jeg bør bo. Har hørt at Furuset og Grønland ikke er anbefalt. Derimot har jeg sett på noen steder som kan være aktuelle og ønsker å høre synspunkter fra dere som bor i hovedstaden. :)

 

Manglerud, Ryen, Tonsehaugen, St. hanshaugen, Ulsrud, Bøler.

 

Aldri bodd i en storby før, så det blir litt kult. Hvilke steder bør jeg holde meg unna (når og hvor)?

 

Jeg føler meg selvsikker og kan ta vare på meg selv, men andre tips dere kan komme med for en som ikke er så byvandt hadde vært kjekt.

 

 

hvor er jobben?

 

jeg ville ha titta på litt lengre ut forbi Ryen. altså Brattlikollen , karlsrud, Lambertseter eller Bergkrystallen. T-bane og buss i nærheten. kort og gå til mark ol. butikker og slikt i nærheten. Og mindre by larm. og mange blokker har felles fyring og varmtvann. dette kan du spare strøm utgifter på.

 

tipper du fint får leid for 7000,- der. eller kjøpe da lånekostnadene kommer under 7000,- men da får en fellesutgifter i tillegg. Men skal en tru enkelte så bør en leie og vente til boligboblen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jobben er rett ved Trosterud T-bane stasjon, linje 2. Da må jeg bytte bane ved Brynseng hvis jeg skal bo på østkanten. Ikke at det er noe stress, men jeg liker å ha ting litt enkelt. Er vel bare tilvenning og, i guess.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

jobb på trosterud, ja da ville ikke jeg bodd på helt motsatt side (majorstuen), for lang tid på tbanen for mitt behag.

jeg ville bodd et sted mindre enn 5min å gå fra tbanen, dvs grünerløkka er utelukka, tar et kvarter..

 

jeg anbefaler ensjø/kampen, rolig område, 4 av 6 tbaner går der, 5min med bane til sentrum og 10min fra ensjø tbane til trosterud tbane. har bodd på ensjø i 2 år selv, syns det er et genialt område.

 

men ikke utelukk noen områder når du leter etter sted å bo, bare sørg for at de er i nærheten av tbane eller buss til jobben / sentrum. eneste stedet jeg ikke kan anbefale er i sentrumsentrum, altså rundt storgata/torggata, kommer vaskemaskiner der omtrent hver natt i 3tia som bråker masse :D

 

selv flytter jeg nå 1. juni til grønland, til smalgangen, som er det beste stedet på grønland. øverste etasje, 40kvm med en balkong som får sola fra den står opp til den går ned. så sinnsykt fornøyd :yes: (vil ikke anbefale å bo andre steder enn smalgangen om det blir grønland forresten).

 

iløpet av de 6 åra jeg har bodd her har jeg opplevd 'vold' EN gang (kl3 på natta, en som slo meg ned fordi han ikke fikk sigg, dette var rett ved legevakta, kom politibil i neste sekund), og trusler med lommekniv en gang (2 på natta på tøyen tbanestasjon, nok en gang fordi jeg ikke ville gi bort sigg).

 

alikevel syns jeg oslo er en trygg by i forhold til hvor stort det er. føler meg aldri redd. selv om jeg gjerne unngår de mest avsideliggende områdene på grønland/tøyen om natta om jeg kan.

 

alt dette finner du ut sjæl når du kommer hit.

Lenke til kommentar
Jobben er rett ved Trosterud T-bane stasjon, linje 2. Da må jeg bytte bane ved Brynseng hvis jeg skal bo på østkanten. Ikke at det er noe stress, men jeg liker å ha ting litt enkelt. Er vel bare tilvenning og, i guess.

 

 

Trosterud er vel Alna det. Da er det vel Furusetbanen?

Hva med og bo der. noen mørke i omme rådet men det gjelder snart hele Oslo.

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har ikke noe imot og gå litt for å komme meg til en t-bane stasjon, hvis det betyr at jeg finner et litt rolig sted å bo, gjerne privat hybel og ikke i blokk. All mosjon er god mosjon.

Lenke til kommentar
Flytter til Oslo for første gang om noen få uker (ny IT jobb). Må finne et fint og rimelig sted å bo. Jeg er singel og kan betale ca. 7000kr for hybel. Spørsmålet er egentlig hvor jeg bør bo. Har hørt at Furuset og Grønland ikke er anbefalt. Derimot har jeg sett på noen steder som kan være aktuelle og ønsker å høre synspunkter fra dere som bor i hovedstaden. :)

 

Manglerud, Ryen, Tonsehaugen, St. hanshaugen, Ulsrud, Bøler.

 

Aldri bodd i en storby før, så det blir litt kult. Hvilke steder bør jeg holde meg unna (når og hvor)?

 

Jeg føler meg selvsikker og kan ta vare på meg selv, men andre tips dere kan komme med for en som ikke er så byvandt hadde vært kjekt.

 

Vil du bo i "byen" eller i områdene som ikke "virker som byen"? :)

 

Ulsrud, Bøler etc er ikke akkurat by, og dermed mye billigere, siden veldig mange ikke vil bo "så langt fra sentrum". (hele 15 minutter med t-banen...)

 

Ellers anbefaler jeg å legge ut en "bolig søkes" på Finn, de gangene jeg og mine bekjente har prøvd har det som regel tatt timer før man har funnet et sted å bo. Ender nå selv opp med å flytte til Røa-området i en 80 kvadrats til 7 000,-. Så IMO kan man gjøre bra kupp på den måten.

 

Ellers stemmer påstandene om Grønland, tar man feil oppgang fra T-banen der kan det bli "interresant", gjøres 25 arrestasjoner daglig i det strøket.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er blitt fortalt at det bor mange innvandrere i området (og at det er et gjengmiljø der). Ikke at jeg har noe imot dem (vel kanskje jeg har det). Ønsker egentlig et rolig sted med fine naturomgivelser så jeg skal sjekke det.

Lenke til kommentar
Og hva er "feil oppgang"? Og hvilke typer problemer kan man støte på?

 

det er det dummeste jeg har hørt i forrige innlegg. mulig det er mange langere i grønlandsområdet, men har aldri opplevd voldelige eller trusselsituasjoner der på de 6 åra jeg har bodd her. og har hatt grønland som stamsted alle år.

Lenke til kommentar
Er blitt fortalt at det bor mange innvandrere i området (og at det er et gjengmiljø der). Ikke at jeg har noe imot dem (vel kanskje jeg har det). Ønsker egentlig et rolig sted med fine naturomgivelser så jeg skal sjekke det.

 

skal du ha naturomgivelser må du lenger vekk fra sentrum enn brynseng ihvertfall. hellerud-tveita-haugerud da isåfall

Lenke til kommentar

Hold deg unna Tøyen og Grønnland. Anbefaler Lambertseter, Bratlikollen eller Ekeberg, kjempe koselige steder. Har selv bodd i de trakter i mange år.

edit. Disse steder har også god forbindelse til T-Bane og buss. Sentralt samtidig som det ikke er helt i bygryta.

 

:)

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar
Og hva er "feil oppgang"? Og hvilke typer problemer kan man støte på?

 

det er det dummeste jeg har hørt i forrige innlegg. mulig det er mange langere i grønlandsområdet, men har aldri opplevd voldelige eller trusselsituasjoner der på de 6 åra jeg har bodd her. og har hatt grønland som stamsted alle år.

Det er det dummeste jeg også har hørt, "feil oppgang" fra Grønland T-bane? Hva faen. Hvis du tenker på T-baneoppgangene mot Vaterlandsbrua og Riverside så er ikke det farlig. De kriminelle som er der selger som regel bare dårlig hasj, de raner deg ikke. Jeg er der nesten hver dag. Verste jeg vet er er såkalte "Oslofolk" spesielt fra bydel Østensjø og Nordstrandbydelene som snakker så ondt om Grønland, Tøyen og områdene rundt. En jeg kjenner som bor på Bøler visste ikke engang hvor Hovedøya lå. Selv bor jeg i bydel Gamle Oslo og kan aldri tenke meg å flytte til noe annet sted i byen, bussen bruker 6min på å nå Jernbanetorget fra buss-stoppet som er utenfor min dør.

 

Søk bolig i en av disse bydelene: Grunerløkka, Gamle oslo, Sentrum eller evt sør i bydel sagene.

Kart over bydelene: http://www.oslo.kommune.no/getfile.php/osl...kument/kart.gif

 

Lurer du på noe om Oslo er det bare å spørre, jeg svarer deg stolt. Hilsen Oslo i mitt hjerte fyr.

Lenke til kommentar
Hold deg unna Tøyen og Grønnland. Anbefaler Lambertseter, Bratlikollen eller Ekeberg, kjempe koselige steder. Har selv bodd i de trakter i mange år.

edit. Disse steder har også god forbindelse til T-Bane og buss. Sentralt samtidig som det ikke er helt i bygryta.

Når gikk det tbane fra Ekeberg?

Og kan du komme med en grunn til at man skal holde seg unna Tøyen og Grønland. Bare fordi du ikke har noen bred horisont så betyr ikke det at andre ikke skal ha det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...