Gå til innhold

Usabil tilkobling til trådløst aksesspunkt - DLINK DI-624


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et problem som begynner å få det til å koke ganske bra under topplokket her nå etterhvert :mad:

 

Bor i et kollektiv der vi har følgende drittruter: DLINK DI-624

 

Problemet er at jeg konstant får ustabil tilkobling der oppkoblingen min kobler fra og kobler til igjen. I tillegg til generelt lite responsiv oppførsel. Dette gjør det vanskelig å laste ned filer, youtube-klipp og fører til MANGE utsettelser og mye venting.

 

Har prøvd å sette IP-addressen min manuelt, uten at det har hjulpet noe særlig.

 

Det trådløse nettverkskortet mitt av av typen: Intel PRO/Wireless 2915 ABG.

Men jeg hadde også problemer da jeg brukte en Dlink USB dongle WIFI-adapter før.

 

Frustrasjonen over dette forbannede drittet tapper meg etterhver for ganske mye krefter, så jeg hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg å avdekke hva som forårsaker feilen.

(og så må jeg spørre om det er bare meg som har inntrykk av at dlink leverer betaprodukter for å kunne tilby ny teknologi til relativt rimelig pris, og om jeg skal styre unna i all fremtid som jeg planlegger).

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(og så må jeg spørre om det er bare meg som har inntrykk av at dlink leverer betaprodukter for å kunne tilby ny teknologi til relativt rimelig pris, og om jeg skal styre unna i all fremtid som jeg planlegger).

 

På forhånd takk :)

 

Har vell mye samme inntrykket selv, d-link er flott for de som er opptatt av at ting heter det rette til lav pris ( N, Gigabit etc) men i butikken min er det svartelista. Ikke bare er det mye fusk, men atpåtil kan de være umulige å få reklamert ofte.

 

Når det gjelder problemet ditt, ser du har Intel PRO/Wireless 2915 ABG, da er vell dette en bærbar PC ? Så ekstern antenne for å forbedre signalet er vell ikke aktuelt ? Bruker du Windows egen appilkasjon til å koble til nettverket ? Noen Intel trådløs adaptere fungerer best med intel sitt eget manager program, må ofte lastes ned separat fra driver cd.

 

Står ruteren nær betong veger med armering ? Noen speil mellom deg og router ? ( Speil har sølv belegg = skjerming av signal ) ? Er det noen andre trådløse dingser i nærheten ( Garasjedør åpner, Trådløs overføring av tv signal, Radiostyrt leketøy etc) Da hjelper det ofte å bytte kanal på routeren eller det trådløse utstyret.

 

Flere tips kommer jeg ikke på i farten.

Lenke til kommentar
Når det gjelder problemet ditt, ser du har Intel PRO/Wireless 2915 ABG, da er vell dette en bærbar PC ? Så ekstern antenne for å forbedre signalet er vell ikke aktuelt ?

Stemmer, signalstyrken er det ingen problem med. Varierer mellom tidvis bra, veldig bra, utmerket. Avstandene er kun noen meter, så her skal det ikke være noe problem.

 

Bruker du Windows egen appilkasjon til å koble til nettverket ? Noen Intel trådløs adaptere fungerer best med intel sitt eget manager program, må ofte lastes ned separat fra driver cd.

hm, det visste jeg ikke. skal ta å prøve med intels sin network-app. dog var som sagt problemet det samme med en dlink(!) usb dongel, så det spørs om det er egentlige årsaken til problemet.

 

Står ruteren nær betong veger med armering ? Noen speil mellom deg og router ? ( Speil har sølv belegg = skjerming av signal ) ? Er det noen andre trådløse dingser i nærheten ( Garasjedør åpner, Trådløs overføring av tv signal, Radiostyrt leketøy etc) Da hjelper det ofte å bytte kanal på routeren eller det trådløse utstyret.

Korte avstander, tre og gips.

Bytte kanal på routeren - vil det si at alle andre brukere må gjøre instillinger på sine laptoper? Hva er forskjellen på kanalene?

Lenke til kommentar

Nei, bytte av kanal på router medfører IKKE at man må gjøre noen endringer på klientene.

Last ned feks. NetStumbler og se hvilke kanaler naboene deres bruker, og sett routeren deres til en kanal som enten ikke brukes, eller til den av naboenes kanaler som har lavest styrke. Du bør holde deg til kanal 1, 6 eller 11, siden dette er de eneste kanalen der radiofrekvensene ikke overlapper hverandre.

Lenke til kommentar

Dette kan skyldes støy som er vanlig synder og elendige rutere.

Helst skulle man ha hatt en WRT54GL Ruter fra Linksys FLASHET med DD-WRT eller lignende firmware for å få god kvalitet der.

I tillegg avhengig av plassering så kan man ikke alltid forvente full fart, dessverre.

I mange tilfeller burde man gire ned fra 54mbps til eksempel til 11 for å holde farten.

 

Windows klarer ikke å holde en konstant fart om det er signal problemer og når det er lav støy så guffer den opp farten, men straks støyen er tilbake så "drukner" den i støyen og du blir frakoblet fordi farten var for "stor".

Om du da girer den ned og tvinger den til å kjøre på en lavere fart så kan dette hjelpe betydelig i mange situasjoner.

Dessverre dog har ikke alle nettverkskort gode nok implenteringer av denne funksjonen, slik at enkelte kan overstyre deg og gi blaffen i dine innstillinger så dette må du holde øye med og identifisere.

I slike tilfeller må man som oftest bite i det sure eplet og kjøpe nytt kort.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har et problem som begynner å få det til å koke ganske bra under topplokket her nå etterhvert :mad:

 

Bor i et kollektiv der vi har følgende drittruter: DLINK DI-624

 

Problemet er at jeg konstant får ustabil tilkobling der oppkoblingen min kobler fra og kobler til igjen. I tillegg til generelt lite responsiv oppførsel. Dette gjør det vanskelig å laste ned filer, youtube-klipp og fører til MANGE utsettelser og mye venting.

 

Been there, done that. Mine foreldre har samme router, og jeg har ergret meg over at den er ustabil. Prøvde dog siste firmware fra d-link og voila, der var den stabil med en gang.

 

Med andre ord; Inn på d-links norske sider og laste ned nyeste firmware, deretter oppgraderer du routeren din med denne firmwaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...