Gå til innhold

Bidit, genial nettauksjon eller for godt til å være sant?


Anbefalte innlegg

Registrerte meg i dag en bruker på bidit.no, som vist nok er en såkalt øresauksjon. Hvis jeg har skjønt det riktig auksjonerer de ut produkter til veldig lav pris, men det koster 10 øre å legge inn et bud. Serveren var veldig treig, sikkert på grunn av stor pågang, så jeg fikk ikke prøvd det skikkelig. Men jeg så at de solgte blandt annet tver til 50 kr og nintendoer til 10 kr.

 

Er dette for godt til å være sant, eller er det et genialt påfunn?

 

Jeg har mine tvil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1.Det er kun mulig å øke prisen på en vare med 10 øre per bud. Slik holdes prisene lave.

2.Bidit.eu tar en liten avgift for hvert bud som legges inn (3,50kr -14,90kr). Slik får vi muligheten til å selge produkter til langt under butikkpris.

 

Har du kalkulator?

Hvor mange 10-øringer(les bud) går det pr. 100,-?

 

Mener å huske vi har en egen tråd om denne saken..

Lenke til kommentar

men folk får jo kjøpe billige ting da. var å så på facebooken deres http://www.facebook.com/pages/Biditeu/6166...iewas=841495091 og der har noen som vant vært kommentert allerede. de virker jo fornøyd og så lenge de sier hva budene koster synes jeg dette virker dritbra. her kan man faktisk gjøre et skikkelig kupp! de har jo en atv til 73000 som du kan få jævli billig om du er heldig.

Lenke til kommentar

Om ein vare går til 100,- så har allerede auksjonæren fått inn mellom 3500- 14900. og det forutsetter at ein sum = eit bud og ikkje at alle bud med same sum blir belasta, då kan det fort bli uendeleg mykje før vara blir "solgt" til 100,-

 

I praksis er vel dette egentleg lotteri då ein må betale for å delta. så det fundrer meg ikkje om dette er på god kant med lovverket.

Eg ville iallefall holdt meg unna då muligheiten her for å bli regelrett svindla er stor, når summen varene går for er lav er det nok lett for at det blir kjøpt av auksjonist sjølv og dermed lagt ut til ny akusjon litt seinare. Dobbelt profitt og lite risiko.

Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt på, er at hvis gründeren vil, kan han ikke da hypotetisk sett sette opp to brukerkontoer, og by dem imellom for å presse opp prisen, eller mens han venter på at flere brukere skal gå online?

 

Antar det kommer ann på lovverk i landet man har serverene (?), men "Bidit" er ihvertfall ikke registrert i brønnøysundsregisterene og intet norsk firma.

Lenke til kommentar

I ein vanlig akusjon vil nok det vere ein tanke ja, her derimot vil det ikkje vere interessant, foretningsmodellen tilseier at produktet skal selges med lavest mulig verdi ( derfor 10øre-budene)

For det er ikkje varas salgverdi som genererer inntektene men budene seg sjølv.

 

For ei vare som selges for 10 kr, vil det ha komme inn 100 bud på (til 1-5 kr) summen "auksjonisten" sitter igjen med er då mellom 110-510,- altså mellom 2%-10% av inntekta er salgssummen.

 

Normalt blir dette kalla lotteri og dermed kan me vel konkludere med at bidit nok ikkje forholder seg til norsk lovverk

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette er svindel, for folk som er lettlurte. Egentlig er det genialt, og jeg synes det er litt kjipt å at jeg ikke har kommet på ideen selv. La oss si at 35 lettlurte personer betaler 1,70-14,00 pr. bud. Jeg Har en LCD-TV og en Blue-ray spiller som jeg selger til høystbydende, men den selges uansett til høystbydende med prisen blir bare 500 å betale. Er en slik auksjon der nå, og budene er nå oppe i Drøyt 2000,- Dvs. Det er gitt inn over 20 000 bud på denne auksjonen. Produktene har i utgangspunktet en samlet verdi på bare 14 000 kroner.

 

Regnstykket er svært enkelt:

 

Bud gj. snitt 3 kroner * 20 000 = 60 000,-

Avtalt høyeste pris 500,-

Totalt inntekter = 60 500,-

 

UTGIIFTER:

Gjenstand = 15 000,-

 

FORTJENESTE = 45 500,-

 

Auksjonene er forøvrig evigvarende. Og jeg tror ikke denne ausjonen kommer til å "stoppe" før den er langt over 4-5-6 000 kroner - og dere kan sikkert regne like greit som meg. Verden vil bedras Når det er sagt så var jeg så enfoldig i at jeg kjøpte budpakke hos bidit.eu, før jeg faktisk så tegninga - så jeg har lagt alle mine kjøpte bud 100 autobud og 150 vanlige bud inn på den aktuelle auksjonen so mer beskrevet over - og er ikke i tvil om at jeg har blitt kraftig lurt... :) Men jeg tar det med et smil, og jeg overlever mitt tap på 495 kroner, men jeg tenker med gru alle andre som gjør samme tabben, som kanskje ikke har råd til det. Jeg kommer nok billigere ut av det om jeg drar på El-kjøp eller noen andre og kjøper denne pakken selv. Eller skulle man kanskje legge inn 1000-1500 bud til 3-4 kroner stk i håp om at man kanskje skal sitte igjen med noe? For når alt kommer til alt - så vinner jo en av 50-100 kanskje flere budgivere denne pakken.

 

Det som overrasker meg er at dette er "godkjent" av kulturministeren. Hadde jeg hatt myndighet til det hadde jeg stoppet denne typen idioti. Dette er GALSKAP!

Lenke til kommentar
Dette er absolutt ikke godkjent av kulturministeren, hvor har du dette fra? Dette er lotterier, og brudd på lotteriloven...

 

Men, hele firmaet befinner seg i utlandet, og dekkes dermed ikke nødvendigvis av norsk lov. Gråsone deluxe mao :).

 

På denne lenken http://www.get2press.no/default.asp?show=s...1783&site=5.

 

Auksjonen som jeg nevnte er nå kommet opp i over 5000.... Matematikken er fortsatt like enkel... og bidit har dtatt inn over 150 000 på denne idiotiske auksjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette er absolutt ikke godkjent av kulturministeren, hvor har du dette fra? Dette er lotterier, og brudd på lotteriloven...

 

Men, hele firmaet befinner seg i utlandet, og dekkes dermed ikke nødvendigvis av norsk lov. Gråsone deluxe mao :).

 

 

se denne du

http://www.get2press.dk/download2.asp?pmid=1783&fileno=0

 

Prøver å leite opp noko vedtak som kan gå på dette i kulturdepartementet, men eg finner ingen vedtak for det så anten så er det ei veldig kreativ tolkning av ein anna paragraf, eller så snakker me om direkte løgn. Med tanke på kva typer firma det er så er nok kreativ tolking med ispedd løgn den mest sanynlige.

 

EDIT:

Og sånn for detaljens skyld, pressemeldinger med ektra reklame får meg til å virkeleg tvile på selskapet.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Dette er absolutt ikke godkjent av kulturministeren, hvor har du dette fra? Dette er lotterier, og brudd på lotteriloven...

 

Men, hele firmaet befinner seg i utlandet, og dekkes dermed ikke nødvendigvis av norsk lov. Gråsone deluxe mao :).

 

 

se denne du

http://www.get2press.dk/download2.asp?pmid=1783&fileno=0

 

Prøver å leite opp noko vedtak som kan gå på dette i kulturdepartementet, men eg finner ingen vedtak for det så anten så er det ei veldig kreativ tolkning av ein anna paragraf, eller så snakker me om direkte løgn. Med tanke på kva typer firma det er så er nok kreativ tolking med ispedd løgn den mest sanynlige.

 

EDIT:

Og sånn for detaljens skyld, pressemeldinger med ektra reklame får meg til å virkeleg tvile på selskapet.

 

 

Her er en link til vedtak fra kulturdepartementet. KKD avslag Bidit.eu klage

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...