Gå til innhold

Hvor stor motor/fart trengs for å stå på vannski?


Anbefalte innlegg

Er mye raskere å komme opp med wakeboard enn vannski ja. Og når man skal opp på en ski tar det enda lenger tid igjen. Prøve å komme opp på en ski med båter som ikke akslererer fort nok er et rent helvete. Merker faktisk forskjel på +-100kg vekt i båten (17fot, 90HK) når jeg går opp på en ski.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er mye lettere å komme opp på wakeboard enn på vannski, fordi det er wakeboard jeg "kan" stå på.

Andre som har lånt wakeboardet, men som er flinkest på vannski, slet med å komme seg opp. (nei, ikke noe første gang på noen av dem).

 

Stod også 3 stk etter en båt, og jeg følte jeg kom meg først opp.

Meen, hvis man tenker på utgangspunktet, er det mye større motstandsflate på et wakeboard enn to vannski. Uansett hvordan man vender på det, kommer det nok alltid til å bli slik, med mindre du prøver å komme opp på vannski på en meget spesiell måte.

Hva som er lettest å komme opp på, er en helt annen sak igjen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå kjøpt meg wakeboard, og det funket helt fint. Har aldri prøvd før, og brukte derfor noen forsøk på å komme meg opp, men etter jeg klarte det første gang var det egentlig temmelig lett. Det var også overraskende lett å stå på, fikk til og med til noen (små) hopp. Gleder meg til i morgen. Det største problemet var at det var så usannsynlig tungt, håper dette er en vanesak, for etter kun et par minutter måtte jeg bare slippe og hvile meg en god stund før jeg orket mer (og jeg er vel over gjennomsnittet godt trent).

 

Båten hadde ingen problemer, og mistet nesten ikke noe toppfart heller.

 

 

Jeg har forresten prøvd vannski en gang for noen år siden, men da tok motoren kvelden før jeg kom meg opp.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Jeg har nå kjøpt meg wakeboard, og det funket helt fint. Har aldri prøvd før, og brukte derfor noen forsøk på å komme meg opp, men etter jeg klarte det første gang var det egentlig temmelig lett. Det var også overraskende lett å stå på, fikk til og med til noen (små) hopp. Gleder meg til i morgen. Det største problemet var at det var så usannsynlig tungt, håper dette er en vanesak, for etter kun et par minutter måtte jeg bare slippe og hvile meg en god stund før jeg orket mer (og jeg er vel over gjennomsnittet godt trent).

 

Båten hadde ingen problemer, og mistet nesten ikke noe toppfart heller.

 

 

Jeg har forresten prøvd vannski en gang for noen år siden, men da tok motoren kvelden før jeg kom meg opp.

 

Prøv deg med en skikkelig vannskibåt med wedge og bur en gang når du har lært deg å stå skikkelig.

Vannskiklubben her hvor jeg bor har en sånn båt, og vi fikk bur til den i forfjor, det funker som bare det med å dra deg opp fra bølgen når du hopper.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe særlig ekspert på båter, men jeg har en historie da jeg sto på vannski for første gang i fjor. Vi har da en båt med 15 hester. Vi var litt skeptiske på om det skulle gå, men etter tre forsøk tror jeg, falt jeg aldri når jeg prøvde å komme meg opp igjen. Jeg veier da 50kg, og det var visst akkurat maks som båten klarte. Kjørte for fullt hele tiden for å holde meg oppe.

 

Så 40hk tror jeg holder i massevis for hvilken som helst tyngde og båt du har. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er nok mye tyngre å dra opp en på wakeboard ja.

Tenke på at hele brettet gir en stor motstandsflate, i forhold til hva vannski gjør.

 

Min erfaring er tvert om. En vannski har så mye større flate, du trenger mye mindre fart for å komme opp av vannet. Så lenge brettet uansett er i overflaten er ulempen med potensielt større motstandsflate før du kommer oppe, oppveid med lettheten du kan reise deg allerede fra 10-12 knop. For å ta det motsatt - å komme opp med 1 vannski er vesentlig vanskeligere enn med 2, selv om det etter din teori er mindre motstandsflate her ;)

 

40hk på en relativt lett (?) 12-foter er sikkert grei nok å dra opp folk med, selv om det kanskje tar litt tid med vannstart for en voksen person på 1 ski. Som nevnt vil det derimot være ganske merkbart når han bak er langt ut på sidene, tauet vil prøve dra båten ut av kurs. Bør dog ikke være noe stort problem.

 

 

Jeg er ei jente på 14 år som står masse på vannski. Kommer lett opp trikser og står lett på bare en ski. Så ville jeg gjerne prøve å komme opp på en ski, men det var ikke så lett.. Jeg har ingen som kan gi meg instruksjoner i hva jeg gjør feil eller hva jeg bør gjøre annerledes. Farten på båten styrer faren min og det er som regel flere andre i båten + litt utstyr og bensin.

 

 

Vi har en 18 fots Ørnvik med 70 hesters Mercury Outboard. Farten er vel bra nok..

Prøvde 9 ganger, 8. gangen klarte jeg det neeesten! var omtrent oppe, men kom alt for langt fram.

 

Jeg veier 55 kg og er 160 cm høy. Jeg er mer enn middels sterk...:p

 

Setter stor pris fra masse innspill..

Lenke til kommentar

Hvis du skal gå opp på en ski kan du enten gå opp med den bakerste foten i eller utenfor bindingen. Jeg synes det er lettest med bare den forreste foten i bindingen og bruke den andre til å "styre". Du må også lene deg mye mer bakover enn du må når du går opp på to ski.

Lenke til kommentar

Alternativt starter du med to ski, setter bindingen på den ene litt løsere enn vanlig, og sparker av deg denne når du har kommet opp og i normal fart. Første gang vil du sikkert vingle en del før du får den løse foten inn i bakbindingen. For båter med litt treg akselerasjon er dette mye enklere enn vannstart med kun 1 ski.

Endret av spindle
Lenke til kommentar
Alternativt starter du med to ski, setter bindingen på den ene litt løsere enn vanlig, og sparker av deg denne når du har kommet opp og i normal fart. Første gang vil du sikkert vingle en del før du får den løse foten inn i bakbindingen. For båter med litt treg akselerasjon er dette mye enklere enn vannstart med kun 1 ski.

 

Det klarer jeg helt fint;) Men å starte med 1 ski liksom..:p klarer å ta av bindingen i fart, så trenger ikke ha den løsere;-) Bare tenkte det var litt kult om jeg klarte å komme opp på 1 ski, for leter etter mer utfordringer:)

Lenke til kommentar

Jeg begynte å stå på wakeboard i år, og nå etter noen turer føler jeg at jeg har fått sånn passelig kontroll. Greier å stå uten bindinger, sette meg ned på brettet, bytte mellom regular og switch + litt hopping.

 

Det jeg lurer på er om noen har tips til å komme videre. Finner liksom ikke det neste trikset å øve på (det meste jeg har funnet på youtube osv er litt for vilt).

 

Jeg sliter også med å få høyde i hoppene. Har lest at jo høyere tauet er festet jo lettere vil det være. Vil dette ha mye å si? Jeg har tauet festet ca 15 cm over vannet, vurderer å montere på en bøyle eller noe for å feste tauet i. I tillegg lager ikke båten min de største bøgene akkurat, da.

 

Hva er forresten største forskjellen mellom dyre og billige brett? Jeg har et billig brett fra Biltema, og har aldri prøvd noe annet. Vil det være noe vits i å oppgradere? Jeg syns egentlig brettet virker helt greit (hvis vi ser bort i bra byggekvalitet).

Lenke til kommentar

”SKT” stilte flere gode spørsmål jeg også lurer på.

 

Når det gjelder vannski vs wakeboard så er det ingen tvil om at det er betydelig mindre belastning for en båt å dra opp en på wakeboard. Står en god del på begge deler om sommeren, og komme opp av vannet på wakeboard tar brøkdelen av tiden en trenger med vannski.

 

Jeg bruker en 15-16 fot med 60hester (4takt). Jeg sliter også med å komme opp på en ski. Det føles som om det er mangel av motorkraft som gjør det, men har man riktig teknikk er det sikkert mulig. Noen som har tips til å komme opp på en ski? (da slipper man å alltid begynne på 2 ski, og man sparer en del tid…)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...