Gå til innhold

manus- hva gjør jeg nå?


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd med på skriving av manus for korfilm.

(Eller, det heter vel ikke "prøvd", det heter har skrevet, etter beste evne!)

 

Liker å skrive men akkurat denne formen har jeg ikke vært borti tidligere.

Har sneket litt rundt her inne, og lest guiden for manusutvikling o.l. tråder.

 

Nå føler jeg at jeg begynner å nærme meg slutten på skrivingen.

Jeg har lest gjennom og forandret utallige ganger. Men nå tror jeg jeg har funnet løsninger som jeg er førnøyd med, selv om det alltids finnes ting som kan forandres/utbedres!

 

Problemet er jo at jeg aldri tidligere har skrevet og vet ikke helt om dette er "egg" eller "omelett".

Det kan jo være oki, supert eller helt på jordet.

 

Så- hvor henvender jeg meg nå?

- sende det til noen?

- hvor kan man få tilbakemelding?

 

...lurer jeg på:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at www.filmfondet.no deler ut penger til produksjon av film. Men jeg er ganske sikker på at pengene går til profesjonelle.

 

For tilbakemelding kan få mange plasser, Diskusjon.no er én. Dvoted.net og norskfilmforum.com er også fine plasser å få tilbakemelding fra.

Lenke til kommentar
Jeg vet at www.filmfondet.no deler ut penger til produksjon av film. Men jeg er ganske sikker på at pengene går til profesjonelle.

 

For tilbakemelding kan få mange plasser, Diskusjon.no er én. Dvoted.net og norskfilmforum.com er også fine plasser å få tilbakemelding fra.

 

Takk for tips:)

Jeg tror også de pengene går til profesjonelle!

Får rote litt rundt:)

Lenke til kommentar

Husk at filmmanuskript er i en virkelig fastsatt oppsett, dvs at formateringen er så pinpointa nøyaktig at det er ingen rom for slingringer. Og viktig å holde fokus hvilket script du skriver, om det er specscript eller shootingscript. Om du skriver av egen lyst er det mest sannsynelig et spec script du skriver og det har et eget skrivesett enn shootingscript.

 

Om du skriver på engelsk slik som jeg kan du sjekke ut www.triggerstreet.com for litt informasjon. Samt du kan lese script på sider som www.scriptfrenzy.org , www.script-o-rama.com og www.imsdb.com. Kan være lurt å lese at par specscript for å se hvordan det er ellers gjort der ute.

 

Kan sikker være behjelpelig med å geleide deg litt om det er ønskelig men har litt presset tid så tilbakemelding kan vente litt på seg, men om det er noe skal du bare sende meg en PM så skal jeg se hva jeg kan gjøre for deg :)

 

E1:

 

Kom på, shootingscript er veldig teknisk av seg og bruker hyppig bruk av forskjellige teknisk fagutrykk som linsevalg, kamerabevegelse, kameraoppsett, lysvalg og flere slike ting. Ufattelig drøyt lesestoff å drauge gjennom. Ville holdt meg til et 100% specscript :)

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Ja, celtx er et fint program å starte med, bruker det selv men vurderer å laste ned Final Draft og kjøpe det av enkelte årsaker. Men Celtx funker utmerket. Kommer dog ann på hvordan du liker å skrive, jeg simpelthen elsker å sette meg ned å dykke ned i historien til mine karakterer, envær karakter har sin egen historie å fortelle nesten. 99% av det jeg skriver ned kommer aldri frem men jeg synes det er med å skape en mye dypere karakter som føles mer i livet og virkelig.

 

Så støtter Lund's forslag fult ut her, Celtx er et godt alternativ å starte med :)

Lenke til kommentar

Bear^: takk for linker.

Jeg skal kikke litt innpå de forskjellige sidene.

Man lærer utrolig mye av å kikke på ferdig manus, i forhold til oppsett og slikt.

 

 

Når det gjelder Celtx så er det akkurat dette programmet jeg har brukt:)

Synes det var et enkelt og oversiktlig program, og det har hjulpet meg mye med oppsettet.

Men ennå har jeg brukt det så lite, at jeg ikke har funnet programmets fulle potensiale. Ser jo at det har så mye mer å by på:)

 

Takk for svarene alle sammen:)

 

 

McStroke; Hvorfor fikk du trekk for uoversiktlig oppsett?

Jeg trodde Celtx hadde korrekt oppsett?!

Var det manus for film du hadde skrevet da?

 

Bare nysgjerrig jeg. Ser jo at celtx har ulike oppsett for ulike manus (film, teater o.l)

Endret av alwa
Lenke til kommentar
Brukte Celtx når jeg skrev manus til et skoleprosjekt, jeg fikk trekk for uoversiktlig oppsett. lame!

 

Da har du enten ikke fult oppsette med tanke på hvilket script du skille skrive (dvs blandet spec med shooting) eller så vet ikke læreren hva han/hun driver med for Celtx formaterer scriptet til rett format uansett. Rart egentlig.

 

Celtx har oppsett for mange ting ja Alwa, personelig starter jeg med kun text og mastercatalog åpen når jeg begynner, deretter går jeg over til storybord og så går jeg over til selve scriptet. Det er mange måter å gjøre det på men jeg føler det skaper en bedre flyt i scriptet når jeg går denne veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...