Gå til innhold

Kristen uten å tro på Adam og Eva?


Anbefalte innlegg

Jeg tror du misforstår poenget...

Uavhengig om de var inne eller ikke så er det 3 andre historier som gir forskjellig beskrivelse av hvordan det så ut der inne. La oss si jeg tar feil angående Matteus mening om de var der inne eller ikke. Hvilket poeng har du komt fram til? Stemmer nå de 4 ulike historiene fordi du har klarert opp i den lille av mange uenighetene blandt evangeliene?

Det virker som to personer er mest troverdig, da det blir nevnt i to av tekstene. Mer har jeg ikke å gå etter.

 

Hvordan i all verden kan begge snakke sant når de forteller helt forskjellige historier?

Om det var forskjellige historier er de begge sanne.

 

edit:
Matteus fortelling sier de ikke gikk inn i graven.

dårlig ordvalg fra min side. burde heler ha sagt:

Matteus fortelling sier ikke noe om at de gikk inn i graven.

Dette blir for dumt. Englen sier: Se inn i graven hvor han lå. Tror du virkelig at hun ikke gjorde det?

 

Dette er rett og slett absurd og flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette blir for dumt. Englen sier: Se inn i graven hvor han lå.

 

Men engelen tok til orde og sa til kvinnene: «Frykt ikke! Jeg vet at dere søker Jesus, han som ble korsfestet. Han er ikke her, han er stått opp, slik som han sa. Kom og se stedet hvor han lå! Skynd dere av sted og si til disiplene hans: 'Han er stått opp fra de døde, og han går i forveien for dere til Galilea; der skal dere få se ham.' – Nå har jeg sagt dere det.» Da skyndte de seg bort fra graven, redde, men jublende glade, og de løp for å fortelle det til disiplene.

Som du ser så skyndte de seg vekk etter at engelen hadde talt.

Lenke til kommentar
Det virker som to personer er mest troverdig, da det blir nevnt i to av tekstene. Mer har jeg ikke å gå etter.

Så hvorfor skriver de noe annet i de andre evangeliene? Lyger de åpenlyst?

 

Om det var forskjellige historier er de begge sanne.

....................

Som jeg sier, så gjenfortalte han samme historie, og derfor kan bare en av dem være sann.

Hvilken av dem er det?

 

Dette blir for dumt. Englen sier: Se inn i graven hvor han lå. Tror du virkelig at hun ikke gjorde det?

 

Dette er rett og slett absurd og flisespikkeri.

Dette blir for dumt ja. Og det er du som driver med flisespikkeri her, ikke jeg. Du er mer opptatt av å finne feilen i hva jeg skrev enn å påpeke budskapet i hva jeg sier. Selv når jeg pskaper et hypotetisk scenario der jeg har feil, og du har rett svarer du ikke på hva jeg spurte om, du bringer bare videre "jammen dette blir for dumt". Hvorfor nevner ikke Matteusevangeliet at det var menn i lysende klær der inne om de faktisk undersøkte?

Lenke til kommentar
Det virker som to personer er mest troverdig, da det blir nevnt i to av tekstene. Mer har jeg ikke å gå etter.

Så hvorfor skriver de noe annet i de andre evangeliene? Lyger de åpenlyst?

Det vet jeg ikke, det vil jeg ikke tro, jeg vil tro at det er snakk om forskjellig informasjon.

 

Hvorfor nevner ikke Matteusevangeliet at det var menn i lysende klær der inne om de faktisk undersøkte?

De traff en mann med lysende klær på utsiden de.

 

Når dere kommer med absurde motsetninger, skal jeg føle meg fri til å komme med absurde forklaringer.

 

Maria Magdalena, Salome, Johanna og Maria, Jakobs mor og en gruppe andre kvinner gikk mot graven til Jesus. Den andre Maria løp litt i forveien og var vitne til at en engel rullet vekk steinen. Når resten av gjengen kom var steinen rullet ifra. Maria Magdalen, Johanna, den andre Maria og Salome gikk først inn i graven og fant en ung mann i skinnende klær, de gikk ut og hentet resten, da de kom inn i igjen hadde det kommet enda en og de fant ut at begge var engler. Noen hadde allerede løpt for å fortelle.

 

:)

Lenke til kommentar
Hvordan evolusjonen har gått for seg vet jeg ikke, men menneskene har fått en spesiell plass på jorden, det er sikkert.

 

Det er fint at du har meninger men du forteller de bare halveis hele tiden.

 

Hvorfor er det sikkert at Gud har gitt mennesket en spesiell plass på jorden?

Hvordan gav han oss denne spesielle plassen hvis det ikke var igjennom aktiv styring av evolusjonen?

Hva legger du i ordene "spesiell plass"?

Når jeg sier det er sikkert snakker jeg utifra den kristne lære.

 

Jeg innrømmer at jeg ikke vet alt. Akkurat som at du ikke vet om universet er evig eller ikke.

 

Du sier at ting er sikkert, men du gjør deg ikke forstått og snakker bare svada, og når du ikke klarer å forklare deg ordentlig så skylder du på at du ikke vet alt??

 

Om universet er evig eller ikke, hva har det å si i denne saken? Jeg har ikke kommet med en slik påstand så jeg skjønner ikke hvordan du kan bruke det som et argument på å forsvare deg selv mot noe du er sikker på men ikke vet hva er.

Lenke til kommentar
Poenget er at jeg ikke vet hvordan Gud gjorde det med evolusjonen.

Si heller at du ikke kan forklare det....

 

 

Det rare er at FØR darwin studerte dette nærmere og fant ut at livet MÅ ha evolvert ved hjelp av naturlige åraker var det adam og eva historien som gjalt!

 

 

Du skal ha meg til å tro at den kristne guden planla for 13,5 milliarder år siden at for ca 2-3000 år siden ville han velge en bitteliten ignorant ørken stamme på en bitte liten planet i et bittelite solsystem i hele det enorme universet med alle dets stjerner og planeter som "sine" tilbedere...? Og ta livet av alle de på den lille planeten som ikke trodde på ham Du klarer bedre enn dette Ozi, virkelig! For hvor er logikken i at gud har ventet i 13,5 milliarder år på at vår art skulle bli intelligent nok til å kunne tilbe ham og når de først kommer så var planen hans hele tiden at det bare var en av seks av den arten som ville tro på ham, resten skulle koke i evig tid i helvette etter at han etter kort tid gjennomfører den kristne våte drømmen, dommedagen? Ha ha... ha... Så latterlig at det er helt sykt....

 

Skikkelig smart denne guden din må jeg si! Et ess i langsom og langsiktig planlegging! Tror nok IKKE at den guden din, så tilbedningskåt som han er fremstilt i sin egen bok, hadde hatt tid til å vente i så utrolig lang tid før noen begynte å mumle til ham med hendene foldet og sette opp små hus rundt omkring for at de små ubetydelige skapningene skulle tilba ham når ham med et vips kunne laget seg en flott og klar pakke med tilbedere, hele universet fullt faktisk... Så den må du lenger ut på landet med. Skjønner at du ikke klarer å forklare hvorfor gud laget evolusjon ja... :)

Lenke til kommentar
Poenget er at jeg ikke vet hvordan Gud gjorde det med evolusjonen.

 

Det er greit nok, men det er ingen grunn til å ikke kunne svare på de to andre spørsmålene.

 

Hvorfor er det sikkert at Gud har gitt mennesket en spesiell plass på jorden?

Hva legger du i ordene "spesiell plass"?

Lenke til kommentar

Hehe, skrev det til RWS. Se på tidspunktene.

 

Hvorfor det er sikkert?

 

Gud er den guden beskrevet i GT, den guden beskrevet i GT ytrer klart og tydelig ved flere anledninger hvordan menneskene er skapt i hans bilde og hvordan de har fått en spesiell plass i universet.

 

Om finnes eller ikke, er en annen diskusjon. Men guden beskrevet i Bibelen, altså Gud er ganske klar på dette.

 

Denne spesielle plassen går ut på at vi blant annet har muligheten til å leve i evigheten med Gud selv.

Lenke til kommentar
Var det noe du ville si? Blir ikke klok på disse innleggene jeg.

Hva er det du ikke blir noe klokere av?

 

Så du medgir at den guden som GT forteller om og verdenen han liksom har skapt kun er en påstand? At selv om det står der ikke er nødt til å være sant?

 

OM han finnes kan vi ta en annen gang, men alt det som står der er ikke støttet på noen punkter i hva vi faktisk pr i dag VET om livet på jorden. For du kan vel være enig i at det er litt søkt at denne guden har ventet i 13,5 milliarder år på at en art har evolvert såpass at de kan mumle og tilbe denne guden, eller hva? Eller syntes du dette høres helt logisk ut, siden en dag for gud er som tusen år og tusen år er som en dag? Hele adam og eva historien er jo skrevet for at jorden skal være 6000 år og at gud lagde hele kostebinderiet på 7 dager... Først når vi VET at dette ikke er tilfelle, at adam og eva historien kun er en myte i bibelen kommer dere trekkende med at det kanskje ikke var dager han mente, men milliarder av år.....

 

Ikke rart at du har litt plunder med å forklare det mener jeg... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...