Gå til innhold

Lade "for stort" LiPo-batteri?


Anbefalte innlegg

Min søte lille LiPo-lader dumpet nedi postkassa mi på torsdag, og nå venter jeg til mandag så jeg kan stikke på postkontoret og hente batteriet mitt. Lykkelig som en unge åpnet jeg konvolutten med laderen og heiv meg over manualen, så jeg hadde noe å gjøre mens jeg venter.

 

Så står det at laderen klarer 11,1V batterier opp til 1000mAh, mens batteriet mitt er på 2400mAh. Laderen lader ved 800mA, så teoretisk sett vil det ta 3 timer å lade batteriet mitt. Så står det med rød skrift i manualen at "Charge time can't exceed 120 minut".

 

Først tenkte jeg at kineserene som har skrevet manualen har slurva litt med engelsken, så tenkte jeg at da vil batteriet mitt bare blitt ladet opp 2/3 av kapasiteten. Hva skjer hvis jeg kobler til batteriet? Går det an å "lure" laderen ved å "lade 1 1/2 gang" eller er det fare for å ødlegge noe da?

 

Jeg vurderte en litt proffere lader, men siden den er på over 200kr må jeg betale MVA, og til sammen koster det skjorta.

Endret av ;P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Dette går så fint så, lada til å begynne med mine 3S 2200mAh batteriuer med denne laderen.

Eneste er at den blir litt varm ved lading av 3S batterier.

 

EDIT.

Men skulle det vise seg at laderen kutter etter 120 minutter er dte bare å plugge fra og til igjen så fortsetter dne å lade.

Alternativet er å kjøpe denne laderen http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 og ladebrett http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg så selv at laderen min "kuttet" ladingen da spenningen begynte å synke, så det var ikke noe problem iallefall.

 

Laderen du linket til virker litt dyr, så den jeg har nå klarer jeg meg med, selv om den ikke er så avansert :p

 

Men skal ha meg en computerlader, så vurderer jeg en slik en til 270kr + evt MVA og tollavgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...